تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۸۸۴

دلایل اصلی آلودگی هوای تهران

چرایی تعطیل نشدن ادارات
از آغاز فصل پاییز که هوا رو به سرما رفت، آلودگی به هوای کلانشهرهایی همچون تهران هجوم آورد و نفس کشیدن را برای مردم دشوار کرد. معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و وارونگی دما از دلایل اصلی آلودگی هوا هستند به برخی علل اجرا نشدن برخی مفاد قانون هوای پاک اشاره کرد.
دلایل اصلی آلودگی هوای تهران
به گزارش ایسنا، تهران روزهایی خاکستری را پشت‌ سر می‌گذارد. بار دیگر با سرد شدن و سکون هوا، آسمان پایتخت غبارآلود و نفس کشیدن سخت شده است. در حالی پایتخت‌نشینان در این شرایط زندگی می‌کنند که تنفس انواع و اقسام آلاینده‌ها آسیب‌های بعضا جبران‌ناپذیری را برای سلامت آنان در پی دارد. پنج سال است که قانون هوای پاک تصویب شده اما هنوز بسیاری از مواد آن اجرایی نشده این در حالیست که بر اساس این قانون 18 دستگاه مکلف هستند که هر یک به‌ تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور انجام دهند، آن هم در شرایطی که کیفیت هوای تهران وضعیت خوبی ندارد و امروز(۲۳ آذر) هشتمین روز پیاپی آلودگی هوا در تهران است و کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار دارد.
زهره عبادتی در گفت و گو با ایسنا درباره آلودگی هوا در فصل سرما و دلایل آن اظهارکرد: دلیل اصلی آلودگی هوا در فصل پاییز و زمستان پدیده طبیعی وارونگی دما، اختلاف دما و سرد شدن هوا است اما در کلانشهری همچون تهران که جمعیت قابل توجهی در آن ساکن هستند و این جمعیت بیش از توان اکولوژیک و محیط زیست تهران است، این ترددها و ترافیک‌ها همگی موجب افزایش آلودگی هوا در زمان وارونگی دما می‌شوند.
وی درباره قانون هوای پاک و وظایف دستگاه‌های اجرایی گفت: برخی تکالیف برای دستگاه‌های اجرایی تعریف شده است که از جمله آن‌ها توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی است که باید توسط شهرداری انجام شود و هرچه که ما بتوانیم شرایط بهتری را در این زمینه به‌ویژه در توسعه حمل و نقل پاک همچون افزایش خطوط مترو فراهم کنیم از حجم ترافیک و خودروهای تک سرنشین و ... کاسته می‌شود و به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند.
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران درباره دلیل اجرایی نشدن این قانون تا به امروز اظهارکرد: شهرداری‌ها مشکلاتی همچون کمبود اعتبار را مطرح می‌کنند چراکه این اقدامات به هزینه و اعتبارات بسیار زیادی نیاز دارد البته که در برخی موارد حتی تحریم‌ها هم این موضوع را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه تغییرات اقلیمی نیز در این آلودگی هوا تاثیردارند، گفت: با وجود اینکه در فصل پاییز قرار داریم، بارندگی چندان زیادی نداشته‌ایم و از میزان آن‌ها بسیار کاسته شده است که این موضوع نیز در افزایش آلودگی هوا بسیار تاثیر دارد. تغییرات اقلیمی یک پدیده جهانی و حتی متاثر از کشورهای دیگر است و به‌نوعی موجب کاهش اتفاقات طبیعی همچون وزش باد، بارش باران و برف در پاییز و زمستان می‌شود که این موارد افزایش آلودگی هوا را به همراه دارد.
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست تهران تصریح کرد: قانون هوای پاک بسیار کمک کننده است و این مورد قابل چشم‌پوشی نیست اما باید برنامه‌های مناسبی در سطح بین المللی برای تغییرات اقلیمی اجرا شود تا بتوانیم شرایط طبیعی در کشور داشته باشیم.
عبادتی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا با تداوم چند روزه شرایط ناسالم در تهران ادارات تعطیل نمی‌شوند، تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک تنها درصورتی که شاخص کیفیت هوا بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ باشد، ادارات تعطیل می‌شوند که خوشبختانه فعلا در این شرایط قرار نداریم و امیدواریم که این شرایط را تجربه نیز نکنیم. طی سال‌های گذشته نیز این شرایط را در تهران نداشتیم. در حال حاضر به دلیل اینکه شاخص ۱۵۷ است تنها غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
۰
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر