تاریخ انتشارشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب : ۲۲۳

مرحوم استاد حشمت الله کهندل

استاد حشمت الله کهندل بیش از پنجاه سال از عمر خود را وقف کشتی فرنگی کشور کرد و تعداد بی شماری کشتی گیر ملی پوش در سطوح استانی تا المپیک تربیت نمود تا جایی که همگان از او به عنوان " پدر کشتی فرنگی ایران " یاد می کنند.
مرحوم استاد حشمت الله کهندل
 استاد حشمت الله کهندل در ۱۴ دی ماه ۱۳۱۷ در ملایر متولد شد و از کودکی به همراه خانواده به تهران نقل مکان کرد، از ۱۸ سالگی زیر نظر استان حسن سعدیان و حاج فیلی و بعد ها زیر نظر استاد رحمت الله غفوریان به آموزش کشتی پرداخت و در مسابقات کشوری و جام برگ زیتون طلایی و ۴ وزن باستانی به مقام های کشوری رسید.
 وی در ۲۰ سالگی و به دلیل آسیب دیدگی شدید پای چپ امکان ادامه کشی گیری نداشت ولی علاقه خود را رها نکرد و به مربیگری کشتی فرنگی روی آورد و به دلیل عشق شدید به این ورزش بیش از ۵۰ سال عمر خود را وقف کشتی فرنگی کشور کرد .
در این سال ها تعداد بی شماری کشتی گیر ملی پوش در سطوح استانی، کشوری، آسیایی و جهانی و المپیک تربیت کرد تا به حدی که به دلیل موفقیت چشمگیر او از او به عنوان پدر کشتی فرنگی ایران یاد می‌شود.
 ایشان حدود ۵۳ سال از عمر خود را در باشگاه استقلال جنوب واقع در نازی آباد به تربیت جوانان محروم و به قول ایشان با استعداد جنوب شهر تهران سپری کرد. او همچنین بیش از ۳۰ سال در سمت های دبیر فدراسیون کشتی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران انجام وظیفه نمود.
استاد حشمت الله کهندل سرانجام در روز جمعه 1398/02/27 دارفانی را وداع گفت.
 




سید علی صنیع خانی ( مدیرعامل و رئیس هیات مدیره موسسه همیاران رشد نازی آباد):
درجلساتی که با اعضای کمیته ورزش موسسه داشتیم معمولا ذکری از استاد کهندل می شد و اینکه او حق بزرگی بر گردن فرنگی‌کاران کشور دارد. او کسی بود که سالیان دراز در باشگاه تاج و استقلال جنوب شاگردان زیادی تحویل داد، به گونه ای که گاهی از ده نفر عضو تیم ملی برای مسابقات آسیایی و جهانی هفت و برخی اوقات هشت نفر هستیم را شاگردان تشکیل می دادند.
 در آن جلسات بیان شد که ایشان به لحاظ کسالتی که دارند در منزل بستری می باشند.
یکی از روزهای ماه مبارک رمضان سال 98 در برگشت از مراسم ختمی از آقای جعفر علیزاده که یکی از دست پرورده هایشان بوده است جویای حالش شدم و از او خواستم هماهنگ کند به اتفاق دوستان عیادتی از ایشان به عمل آوریم.
 حدود ساعت ۱۰ شب همان روز جعفر آقا زنگ زد و گفت استاد دار فانی را وداع کرد.
 افسوس خوردم و گفتم " چه زود دیر می شود " !!
 فردای آن روز، اعضای کمیته را دعوت کردم و درخواست نمودم که مراسمی در محل برگزار نماییم.
 جمعه فوت شدند. روز یکشنبه مراسم خاکسپاری به عمل آمد و در روز سه شنبه مراسمی در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد سپس شاگردان و علاقه مندان به ایشان مراسمی در باشگاه استقلال (همان مکانی که او قریب به 5۰ سال به تربیت ورزشکاران اشتغال داشت) با حضور دست پرورده های ایشان و پیشکسوتان کشتی برگزار کردند. مراسمی که به یاد ماندنی شد.
پس از آن دوستانمان بر آن شدند که نام این استاد بزرگوار زینت بخش سردر ورزشگاهی در منطقه باشد.
 با مذاکراتی که با مسئولان شهرداری تهران و سازمان ورزشی شهرداری تهران به عمل آمد تغییر نام مجموعه ورزشی یادآوران به مجموعه ورزشی استاد حشمت الله کهندل مورد موافقت شورای شهر تهران قرار گرفت در روز 24 آبان ماه 1398 مصادف با با ولادت با سعادت رسول مکرم اسلام (ص) طی مراسم باشکوهی این نامگذاری با شرکت برخی از مسئولین کشوری، سرآمدان ورزش، کشتی گیران پیشکسوت و مدعوینی از اهالی نازی آباد صورت گرفت. 
 


 
۹
نام شما
آدرس ايميل شما

حمید رضا هاشمی
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام من خیلی خوشحال شدم از اینکه در کوچه و محل های شهر ما و محله ما هستند کسانیکه میبینند وبه هر وسیله که شده قدر دان زحمات بزرگان ورزش کشور هستند و بنوبه خودم تشکر میکنم
دلیری
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام و احترام سردار هاشمی بزرگ ، چقدر خاضعانه بیاد استاد تلاش نمودید و بیادگار اقدام بزرگی رقم زدید. سرفراز و موفق باشید انشالله
رودی-کاليفرنيا
feedback
United States
روح پر فتوحش شاد و نامش هميشه جاودان.
شهرزاد کوهکن .فرزند غلامحسین کوهکن
feedback
Iran, Islamic Republic of
من نمیگم مرحوم آقای کهندل…زنده یاد استاد کهندل برای خانواده کوهکن فرد مقدس و قابل احترامی هستند …که از زمانی که به یاد دارم نام این فرد در زندگی ما به عنوان شخصی با ایمان و انسان دوست به زبان می امد…..
روحشون شاد…یادشان گرامی🙏
محمود ارغنده
feedback
Iran, Islamic Republic of
روح پدر شما شاد
متاسفانه او را خیلی زود از دست دادیم ایشان همواره همراه استاد کهندل بود.
محمود ارغنده
feedback
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد
محم.د ارغنده
feedback
Iran, Islamic Republic of
من مدت زیادی در خدمت استاد نبودم اما اجازه خاطری را تعریف کنم شاید روح او رضای نباشد ولی میگم.
من چند جلسه تمرین نمی رفتم استاد از دوستانم پرسیده بود چرا محمود دیگه تمرین نماید به او گفتن کفش کشتیش پاره است بعد چند روز استاد دیدم آمده در خونه ما با یک ساک که توش کفش بود که برام آورده بود الان که متن را می نویسم دارم گریه می کنم.
محمود ارغنده
feedback
Iran, Islamic Republic of
من دوست داشتم ویدیو کامل این مراسم را داشتم من در آن لحضور داشتم و دوست داشتم فیلم کامل آن را داشتم اگر از دوستان کسی دسترسی به آن دارد لطف کند آن را به ایمیل من ارسال نمایید.
مسعود
feedback
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت همه دوستان
آقا کهندل تنها یک مربی واستاد نبود ایشون علاوه بر کسوت مربیگری پدر معنوی همه شاگردانشون بودند .
بدون شک امروز دستاوردهای قهرمانی کشتی فرنگی مرهون زحمات بی شائبه ایشان در حق شاگردان دیروز ومربیان امروز از جمله اقا محمد بنا می باشد.
نسل ما و بچه محل های قدیم ما از ایشون خاطرات خوب بسیاری دارند ، همین که باعث ورزشکار شدن تعدادی از جوانان خوب که در ان محله و مقطع زمانی مستعد خلاف بودند موهبتی بزرگ و باقیات وصالحات وسیعی است .
پهلوانی به مدال و رتبه نیست بلکه به مسلک و منش است ، که در ایشان فراوان یافت می شد.
روحشون شاد
سعید
feedback
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد منم یکی از شاگرداش بودم که با پسر کوچیک اقای کوهندل تمرین میکردم ده سالم بود یادش بخیر
رسول دلیری
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام/ به هم محله ای های عزیزم/ به افراد بامعرفت و بزرگی که بزرگی را از بزرگتر واقعی آموختن/ روح سید علی خان صنیع خانی شاد/ روح استاد حشمت اله کهندل شاد/روح جعفر نظافت دوست شاد/روح فریدون بهنام پور شاد/روح محمد حضرتی شاد/ روح بزرگانی که زحمت کشیدن افتخار آفریدند و الان در بین ما نیستند شاد/
سرشان سلامت عزیزان نام آوری چون اساتید ارجمند: خسرو نظافت دوست ، جعفر علیزاده،بهرام مشتاقی، رشید محمد زاده، سردارحمیدرضا هاشمی ،محمود محمودی،فرشاد و فرهادعلیزاده،محمد صلحی ،فرهاد رسولزاده، حسام جعفری ، حسن رباطی ، عارف ربطی ، علی محمدیان ، داود ارغنده و ... بسیاری دیگر از خوبان
استاد کهندل بفرمایش آقا خسرو ، از زندگی و خانواده اش گذشت تا جوانان زیادی را پرورش بده تا افتخار آفرین کشورش باشند. و چه عزتمند و با ابهت یادبودی برایش برگزار کردند همین بچه های نازی آباد ، افتخاری که اگر در جستجوی گوگل بزنیم یادبود استاد کهندل می بینیم که همه به احترام او آمدند
روحش شاد و راهش ادامه دار به همت علاقمندان در ادامه مسیر . انشالله
مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر