کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مرحوم استاد حشمت الله کهندل

13 شهريور 1400 ساعت 17:36

استاد حشمت الله کهندل بیش از پنجاه سال از عمر خود را وقف کشتی فرنگی کشور کرد و تعداد بی شماری کشتی گیر ملی پوش در سطوح استانی تا المپیک تربیت نمود تا جایی که همگان از او به عنوان " پدر کشتی فرنگی ایران " یاد می کنند.


 استاد حشمت الله کهندل در ۱۴ دی ماه ۱۳۱۷ در ملایر متولد شد و از کودکی به همراه خانواده به تهران نقل مکان کرد، از ۱۸ سالگی زیر نظر استان حسن سعدیان و حاج فیلی و بعد ها زیر نظر استاد رحمت الله غفوریان به آموزش کشتی پرداخت و در مسابقات کشوری و جام برگ زیتون طلایی و ۴ وزن باستانی به مقام های کشوری رسید.
 وی در ۲۰ سالگی و به دلیل آسیب دیدگی شدید پای چپ امکان ادامه کشی گیری نداشت ولی علاقه خود را رها نکرد و به مربیگری کشتی فرنگی روی آورد و به دلیل عشق شدید به این ورزش بیش از ۵۰ سال عمر خود را وقف کشتی فرنگی کشور کرد .
در این سال ها تعداد بی شماری کشتی گیر ملی پوش در سطوح استانی، کشوری، آسیایی و جهانی و المپیک تربیت کرد تا به حدی که به دلیل موفقیت چشمگیر او از او به عنوان پدر کشتی فرنگی ایران یاد می‌شود.
 ایشان حدود ۵۳ سال از عمر خود را در باشگاه استقلال جنوب واقع در نازی آباد به تربیت جوانان محروم و به قول ایشان با استعداد جنوب شهر تهران سپری کرد. او همچنین بیش از ۳۰ سال در سمت های دبیر فدراسیون کشتی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران انجام وظیفه نمود.
استاد حشمت الله کهندل سرانجام در روز جمعه 1398/02/27 دارفانی را وداع گفت.
 




سید علی صنیع خانی ( مدیرعامل و رئیس هیات مدیره موسسه همیاران رشد نازی آباد):
درجلساتی که با اعضای کمیته ورزش موسسه داشتیم معمولا ذکری از استاد کهندل می شد و اینکه او حق بزرگی بر گردن فرنگی‌کاران کشور دارد. او کسی بود که سالیان دراز در باشگاه تاج و استقلال جنوب شاگردان زیادی تحویل داد، به گونه ای که گاهی از ده نفر عضو تیم ملی برای مسابقات آسیایی و جهانی هفت و برخی اوقات هشت نفر هستیم را شاگردان تشکیل می دادند.
 در آن جلسات بیان شد که ایشان به لحاظ کسالتی که دارند در منزل بستری می باشند.
یکی از روزهای ماه مبارک رمضان سال 98 در برگشت از مراسم ختمی از آقای جعفر علیزاده که یکی از دست پرورده هایشان بوده است جویای حالش شدم و از او خواستم هماهنگ کند به اتفاق دوستان عیادتی از ایشان به عمل آوریم.
 حدود ساعت ۱۰ شب همان روز جعفر آقا زنگ زد و گفت استاد دار فانی را وداع کرد.
 افسوس خوردم و گفتم " چه زود دیر می شود " !!
 فردای آن روز، اعضای کمیته را دعوت کردم و درخواست نمودم که مراسمی در محل برگزار نماییم.
 جمعه فوت شدند. روز یکشنبه مراسم خاکسپاری به عمل آمد و در روز سه شنبه مراسمی در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد سپس شاگردان و علاقه مندان به ایشان مراسمی در باشگاه استقلال (همان مکانی که او قریب به 5۰ سال به تربیت ورزشکاران اشتغال داشت) با حضور دست پرورده های ایشان و پیشکسوتان کشتی برگزار کردند. مراسمی که به یاد ماندنی شد.
پس از آن دوستانمان بر آن شدند که نام این استاد بزرگوار زینت بخش سردر ورزشگاهی در منطقه باشد.
 با مذاکراتی که با مسئولان شهرداری تهران و سازمان ورزشی شهرداری تهران به عمل آمد تغییر نام مجموعه ورزشی یادآوران به مجموعه ورزشی استاد حشمت الله کهندل مورد موافقت شورای شهر تهران قرار گرفت در روز 24 آبان ماه 1398 مصادف با با ولادت با سعادت رسول مکرم اسلام (ص) طی مراسم باشکوهی این نامگذاری با شرکت برخی از مسئولین کشوری، سرآمدان ورزش، کشتی گیران پیشکسوت و مدعوینی از اهالی نازی آباد صورت گرفت. 
 
ویژگی های استاد کهندل از زبان شاگردان ایشان


 
آیین نامگذاری مجموعه ورزشی استاد کهندل ( پاییز 1398)


کد مطلب: 223

آدرس مطلب: https://www.naziabadiha.com/news/223/مرحوم-استاد-حشمت-الله-کهندل

نازی آبادی ها
  https://www.naziabadiha.com