تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۱۷۹

مباهله، چالش پیامبر(ص)

پیامبر گرامی اسلام وقتی انكار جدی مسیحیان را دید با پیشنهاد مباهله در واقع بن بست گفت و گو را شكست. قرآن با نفی سحر و جادو و شاعر پیشگی و نفی اسطوره و افسانه بافی از وجود پیامبر او را اهل گفت و گو معرفی می كند
مباهله، چالش پیامبر(ص)
بسم الله الرحمن الرحیم

فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِینَ
هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. ( آل عمران/ 61 )          

در چنین روزی از سال نهم یا دهم هجری گروهی از مسیحیان نجران با رسول گرامی اسلام دیدار كردند و از او خواستند مدعای خود را برای آنها بیان كند. حضرت ضمن بیان حقایقی از مسیح و دین او، از آنها خواست كه به وحدانیت خدا، پیامبری حضرتش و اینكه عیسی بنده ای از بندگان آفریده خداست و همچون بندگان دیگر می نوشد و می كوشد گواهی دهند. پس از گفت و گوی بسیار مسیحیان نجران زیر بار كلام حق رسول خدا نرفتند و نپذیرفتند آنچه را كه پیامبر اكرم برایشان بیان فرمود. در این هنگام آیه بالا نازل شد.

پیامبر وقتی انكار آنها را دید با پشتوانه ای محكم از باورهای خود، به آنها فرمود پس بیایید همدیگر را نفرین كنیم؛ اگر من در ادعای خود صادق بودم لعنت خدا بر شما قرار بگیرد و اگر شما در انكار خود صادق بودید لعنت خدا بر من قرار گیرد.
قرار شد فردای آن روز در مكانی پیامبر و منكرین حاضر شوند و همدیگر را نفرین كنند. گروه مسیحیان به نزد بزرگان خود رفتند و ماجرا را گزارش كردند. بزرگان مسیحیان گفتند اگر او با قومش آمد پیامبر نیست، ولی اگر خانواده اش را آورد پیامبر است.
پیامبر به همراه علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم صلوات الله در زمان و مكان موعود حاضر شد و مسیحیان نیز حضور یافتند؛ اما وقتی پیامبر را با خانواده دیدند حاضر به مباهله نشدند و گفتند اجازه بده ما بر دین خود باشیم و جزیه دهیم. این ماجرا و آیه ای كه در شأن آن نازل شده است معركه آرا مفسرین و علمای دین قرار دارد. این آیه و ماجرای مربوط به آن با اختلاف بسیار مفسران و عالمان دین مواجه شده است؛ از انكار آن گرفته تا اثبات عصمت اهل بیت، امامت و خلافت امام علی علیه السلام و .... . در این مقال بنای بیان اختلافات نیست؛ اما آنچه كمتر مورد توجه قرار گرفته و این یادداشت در مقام بیان آن است پیام های آموزنده ای است كه از این ماجرا می توان دریافت كرد.

اهمیت گفت و گو
پیامبر گرامی اسلام وقتی انكار جدی مسیحیان را دید با پیشنهاد مباهله در واقع بن بست گفت و گو را شكست. قرآن با نفی سحر و جادو و شاعر پیشگی و نفی اسطوره و افسانه بافی از وجود پیامبر او را اهل گفت و گو معرفی می كند. وقتی با عدم پذیرش منكران گفت و گو به بن بست رسید، طرح موضوع مباهله بن بست گفت و گو را شكست، گرچه پیامبر به تمام خواسته هایش نرسید اما بخشی از خواست هایش تامین شد.

اعتماد به نفس محصول صداقت و راستی و هماهنگی دل و زبان است
از آنجا كه نبی گرامی اسلام بر باور خود استوار بود و در گفتار خود صادق، با اطمینان كامل وارد ماجرا شد و نقطه مقابل آن بی صداقتی مسیحیان نجران بود كه دل و زبانشان یكی نبود معلوم بود در انكارشان صادق نبودند كه جرأت پذیرش مباهله را نیافتند؛ چرا كه حق را شنیدند و به دل پذیرفتند اما به زبان انكار كردند.

وجدان تنها محکمه ای است که احتیاج به قاضی ندارد
در این ماجرا بناست هر طرف دیگری را به محاكمه غیبی حواله دهد یا همان ارجاع به وجدان درون. پیامبر از آنجا كه بر باورش استوار بود و در گفتار خود صادق نگرانی از نفرین نداشت؛ مسیحیان نجران از چنین شرایطی برخوردار نبودند بنابرین از نفرین دوری كردند.

توجه به کرامت انسان فارغ از تفاوت های جنسیتی
در ارج نهادن به كرامت انسانی فارغ از اختلاف جنسیتی؛ پیامبر در كنار خود علی، فاطمه، حسن و حسین را قرار میدهد و این مطابق آموزه قرآنی است كه مساوات در كرامت انسانی را به ارمغان آورده است.

هزینه كردن خود در دفاع از حق
پیامبر عظیم الشان برای ماجرای مباهله، خود و عزیزترین افراد خانواده اش را به مصاف آورد؛ چیزی كه پیامبری او را بر بزرگان لجوج مسیحی مسلم كرد و از ورود در نفرین خودداری كردند.

همراه قرار دادن اهل بیت در امر پیامبری
پیامبر با این عمل نشان داد كه خاندان اهل بیت در مسیر تبیین پیام رسالت و توسعه معرفت دینی همچنان با پیامبر همراهند و مشاركت دارند و می توانند همچنان در آینده در كنار كلام وحی مبلغ و مبین و مذكر كلام خدا باشند؛كلامی كه پیامبر گرامی اسلام مامور به ابلاغ آن بود.
سید رضا حسینی امین         
 
 
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر