تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۱۶۶۵

پیش‌بینی‌های فناورانه هوش مصنوعی در سال 2024

از پیش‌بینی روندهای هوش مصنوعی گرفته تا پیمایش در مبارزات قانونی و فراتر از آن، بیایید نگاهی جامع به آنچه در دنیای هوش مصنوعی در سال 2024 در انتظار است بیندازیم.
پیش‌بینی‌های فناورانه هوش مصنوعی در سال 2024
تعداد بسیار کمی از افراد با موفقیت پیش‌بینی کردند که هوش مصنوعی مولد با چه سرعتی در سال 2023 شتاب می‌گیرد. قبل از اینکه دوباره به یک توپ کریستالی مجازی خیره شویم، آینده‌نگر دانیل بوروس معتقد است فرآیند ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند به ما در پیش‌بینی بهتر آنچه در افق در انتظار است کمک کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روندهای سخت و نرم را از هم جدا کنید.

«روندهای سخت» چیزهایی هستند که می دانیم اتفاق خواهند افتاد، مانند رشد فناوری و پیری جمعیت. اینها حقایقی است که می‌توانیم روی آنها حساب کنیم. از سوی دیگر، "روندهای نرم" احتمالاتی هستند که ممکن است اتفاق بیفتند اما می‌توانند تغییر کنند. آنها به عواملی مانند سرعت پذیرش فناوری جدید یا تغییرات مقررات بستگی دارند.

ما قبلاً می‌دانیم که OpenAI برنامه‌های بزرگی برای سال 2024 دارد. بنابراین، یک روند سخت می‌تواند پیش‌بینی مطمئن این باشد که Chat GPT 4.5 در نیمه اول سال و نسخه 5.0 در نیمه دوم سال 2024 کاهش می‌یابد. یک روند ملایم می‌تواند باشد. دستیابی به AGI مطمئناً، ممکن است این اتفاق بیفتد، اما حداقل تا سال 2025 بعید به نظر می رسد. با در نظر گرفتن این موضوع، در سال 2024 چه انتظاری می توانیم از هوش مصنوعی داشته باشیم؟

موج فزاینده دعاوی مرتبط با هوش مصنوعی
در سال 2023، شاهد افزایش قابل توجهی در دعاوی بودیم، به ویژه با اعلام نیویورک تایمز که قصد دارد از مایکروسافت و OpenAI برای میلیاردها شکایت کند. حتی یک دوره پر فراز و نشیب در OpenAI مانند یک درام نتفلیکس با اخراج کوتاه مدت و متعاقب آن بازگرداندن سام آلتمن، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل شرکت، رخ داد.

OpenAI، مایکروسافت و GitHub نیز درگیر شکایت دیگری به دلیل ادعای استفاده غیرمجاز از کد در ابزار هوش مصنوعی Copilot هستند. اما موج دیگری از شکایت علیه توسعه دهندگان هوش مصنوعی مولد، از جمله Stability AI و Midjourney وجود دارد که توسط هنرمندان متهم به آموزش تولیدکنندگان متن به تصویر خود در مورد آثار هنری دارای حق چاپ شده‌اند.

در مجموع، این نبردهای حقوقی مسائل پیچیده و در حال تحول پیرامون حقوق مالکیت معنوی در عصر هوش مصنوعی را برجسته می‌کند. روایتی که می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا سال 2024 ادامه پیدا کند.

فریب دیجیتال و گسترش تقلبی های عمیق
از آنجایی که تولیدکننده‌های افراد جعلی و ویدیوهای جعلی عمیق تبدیل به یک هنجار می‌شوند، می‌توانیم با خیال راحت موارد مشابه را در سال 2024 پیش‌بینی کنیم. فناوری‌های شبیه‌سازی صدا می‌توانند به دقت صدای انسان را تکرار کنند و امنیت سیستم‌های بانکی را تهدید کنند. اما پیامدهای آن در سال 2024 بسیار فراتر از امنیت شخصی به حوزه‌های گسترده‌تر، از جاسوسی شرکت‌ها تا دستکاری سیاسی، گسترش خواهد یافت.

گسترش فریب دیجیتال مستلزم پاسخ فوری است و نیاز روزافزون به ابزارهای تشخیص تخصصی و دانش تخصصی را برجسته می‌کند. این ابزارها و مهارت‌ها در شناسایی و خنثی‌سازی جعل‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی بسیار مهم خواهند بود و در نتیجه از یکپارچگی اطلاعات در دنیای دیجیتالی که به سرعت در حال تکامل است محافظت می‌کنند.
 
هوش مصنوعی در جیب شما
اخیراً فاش شد که اپل می‌خواهد استراتژی هوش مصنوعی خود را با فعال کردن مستقیم فرآیندهای هوش مصنوعی در دستگاه‌های خود به جای اتکا به سیستم‌های مبتنی بر ابر تغییر دهد. اما هوش مصنوعی در جیب ما چگونه خواهد بود؟

مدل‌های زبان بزرگ (LLM) که به صورت بومی در گوشی‌های هوشمند کار می‌کنند، یک پیشرفت تکنولوژیکی قابل توجه خواهد بود. به ناچار، این توسعه منجر به آغاز آزمایش‌های اپل و گوگل و آغاز عرضه دستیارهای صوتی بسیار پیشرفته خواهد شد. استفاده از LLM های یکپارچه می‌تواند تعاملات پیچیده‌تر و شهودی با کاربر را باز کند. اگرچه ممکن است تا پایان سال شاهد چند اعلامیه باشیم، اما به شدت شک دارم که در سال 2024 شاهد چیزی باشیم.

امپراتوری جستجوی گوگل با یک چالش جدید هوش مصنوعی روبرو است
ظهور بالقوه خلبانان به عنوان یک نیروی مسلط در صنعت فناوری، چالشی حیاتی برای مدل کسب و کار جستجوی قدیمی گوگل ایجاد می‌کند. از آنجایی که این دستیاران مبتنی بر هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای رایج می‌شوند، مرکز توجه به سمت گوگل معطوف می‌شود و سؤالاتی را در مورد توانایی آن برای ماندن در این چشم انداز به سرعت در حال تحول ایجاد می‌کند.

خطرات با راه اندازی Gemini Ultra بالا است. بسیاری از آنها در حاشیه تماشا خواهند کرد تا ببینند که آیا با هیاهوها مطابقت می‌کند یا کوتاهی می‌کند و فضایی را برای رقبایی مانند OpenAI ایجاد می‌کند تا با به روز رسانی‌های نوآورانه و نسخه‌های مدل خود سرمایه‌گذاری کنند. این می‌تواند یکی از این دو راه را برای گوگل داشته باشد، اما اگر در این بازی پرمخاطره دچار تزلزل شود، می‌تواند باعث تکان‌های مهمی در شرکت شود.

تصور کنید که غول فناوری مجبور باشد با پیامدهای از دست دادن زمین در زمینه‌ای که زمانی بر آن تسلط داشت دست و پنجه نرم کند. این سناریو تصویری از دنیای فناوری پویا و شدیدا رقابتی را ترسیم می‌کند که در آن اقدامات غول‌های صنعت پیامدهای گسترده‌ای دارد و موجی از استعفاهای پرمخاطب، با شخصیت‌های مهم در بخش هوش مصنوعی گوگل آغاز می‌شود.

با این حال، گوگل می‌تواند در سال 2024 پیروز شود، پس پاپ کورن خود را بردارید زیرا ممکن است همه چیز بسیار جالب شود.

پوشیدنی‌های هوش مصنوعی
پوشیدنی‌های هوش مصنوعی یکی دیگر از گرایش‌های نرم هیجان‌انگیز است که از دستگاه‌های سنتی متمرکز بر صفحه‌نمایش به سمت پوشیدنی‌های یکپارچه‌تر و آگاه از زمینه که به‌طور محجوب در حوزه‌های شخصی و حرفه‌ای ما ترکیب می‌شوند، فاصله می‌گیرد. اما آیا می تواند نشانه آغاز سفر به دنیای پس از گوشی‌های هوشمند باشد؟

سال 2024 می‌تواند سالی باشد که ما شاهد محصولات پوشیدنی بسیار بیشتر از گجت‌های خوش دست باشیم. به عنوان مثال، دستگاه‌های نظارت مستمر سلامت، مانند مانیتورهای گلوکز و پمپ‌های انسولین، نمونه‌های برجسته‌ای هستند که چگونه ابزارهای پوشیدنی در مدیریت بیماری‌های مزمن امکان‌پذیر هستند.

پین هوش مصنوعی Humane آینده‌ای را نوید می‌دهد که در آن فناوری نه تنها استفاده می‌شود، بلکه یک بیانیه سبک نیز است. با این حال، ماهیت محتاطانه این دستگاه‌ها نگرانی‌های مهمی را در مورد حفظ حریم خصوصی ایجاد می‌کند، به‌ویژه با توجه به توانایی آنها در ضبط و پردازش داده‌های شخصی. پیامدهای قانونی بالقوه در سناریوهای مختلف، مانند رانندگی با عینک هوشمند، همچنین بر نیاز به تعادل دقیق بین نوآوری و انطباق با مقررات تاکید می‌کند.

محصولات پوشیدنی هوش مصنوعی قرار است تکامل یافته و بیشتر در زندگی ما ادغام شوند. بسیاری بر این باورند که آنها به عنوان ابزاری برای مدیریت سلامت و بهبود سبک زندگی دیده می‌شوند. با این حال، موفقیت تغییر نام تجاری پوشیدنی‌ها با تعادل ظریف بین حفظ حریم خصوصی و افزایش تجربه کاربر تعیین می‌شود.
 


حملات و اقدامات متقابل مبتنی بر هوش مصنوعی
امنیت سایبری نیز به دلیل نفوذ فزاینده هوش مصنوعی، در آستانه تحول عظیمی است. در جبهه تهاجمی، انتظار می رود هوش مصنوعی پیچیدگی و کارایی تهدیدات سایبری را تقویت کند. احتمالاً شاهد افزایش تاکتیک‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، از جمله دیپ‌فیک‌های پیشرفته و طرح‌های پیچیده فیشینگ خواهیم بود.

این استراتژی‌ها بدافزارهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را در بر می‌گیرد و به حملات خودکار گسترش می‌یابد و به سمت تهدیدات سایبری پویاتر و سازگارتر می‌رود. استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد حملات مهندسی اجتماعی متقاعد کننده چالشی به خصوص دلهره آور است و تمایز بین ارتباطات مشروع و فریبنده را به طور فزاینده ای دشوار می‌کند.

از نظر تدافعی، پاسخ به این تهدیدات تشدید شده با ابزارها و برنامه‌های جدید تشخیص مبتنی بر هوش مصنوعی به همان اندازه مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود. بدون هویت و em، کسب و کارها قادر به خنثی کردن تهدیدهای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی که اقدامات امنیتی سنتی ممکن است از دست بروند، نخواهند بود.

ما به آینده‌ای نزدیک می‌شویم که در آن نبرد علیه تهدیدات سایبری پیچیده‌تر می‌شود و با هوش مصنوعی در هم آمیخته می‌شود. کسب‌وکارها به رویکردی ظریف‌تر و پیشرفته‌تر برای امنیت سایبری نیاز دارند.

ظهور دستکاری هوش مصنوعی
در سال 2024، 49 درصد از جمعیت جهان در بیش از 64 کشور جهان در انتخابات سراسری پای صندوق‌های رای خواهند رفت. اما رای دهندگان همچنین با گسترش دیپ فیک‌های پیشرفته و انتشار اطلاعات نادرست از همه طرف مواجه خواهند شد. این چالش‌ها انعطاف‌پذیری دموکراسی را آزمایش می‌کنند و سؤالات مهمی در مورد یکپارچگی اطلاعات در عصری که محتوای دستکاری شده با هوش مصنوعی بر آن حاکم است، ایجاد می‌کند.

داستان‌های هیجان‌انگیزتر سال به‌جای حواس‌پرت شدن با پیگیری AGI، حول محور ایجاد تعادل بین استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی و محافظت در برابر سوءاستفاده از آن است. در نهایت، در سال 2024 و پس از آن، توسعه اخلاقی و مسئولانه و استقرار فناوری‌های هوش مصنوعی، کلید تضمین یک آینده دیجیتال قابل اعتماد و پایدار برای همه خواهد بود. اما به عنوان یک خوش بین ابدی، امیدوارم یکی از بزرگترین تغییراتی که شاهد خواهیم بود این است که مردم هوش مصنوعی را به عنوان یک متحد کاری به جای یک تهدید پذیرفته باشند .
۰
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر