تاریخ انتشاردوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۱۶۵۰

فوت سالانه حدود هزار نفر به دلیل مسمومیت با مونوکسیدکربن در کشور

با توجه به شروع فصل سرما لازم است تا شهروندان نکاتی را برای جلوگیری از مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن رعایت کنند.
فوت سالانه حدود هزار نفر به دلیل مسمومیت با مونوکسیدکربن در کشور
به گزارش خبرنگار  شهر، در طول ۱۰ سال گذشته حدود ۱۰هزار نفر در کشور به دلیل  مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داده اند. سال گذشته نیز  بیشتر از ۹۰۰ نفر در کشور به دلیل مسمومیت ناشی از گاز مونوکسیدکربن به کام مرگ کشیده شدند. به همین دلیل شهروندان باید در مورد بخاری و دودکش چند نکته را بدانند.
مونوکسیدکربن گازی است، بدون بو بدون رنگ و فوق العاده سمی و با قابلیت اشتعال و انفجار که بر اثر احتراق یا سوختن ناقص کربن ایجاد می‌شود، میل ترکیبی این گاز با همو گلوبین خون حدود ۲۰۰ برابر بیشتر از میل ترکیبی با اکسیژن باعث می‌شود اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد. اگر از بخاری گازی یا نفتی، آبگرمکن گازی یا نفتی، شومینه، مشعل شوفاژ و یا در محیط بسته خودرو خود را روشن نگه می‌دارید و یا از هر وسیله ای که از سوخت‌های فسیلی مصرف میکند، بایستی کاملا مراقب و به موارد استاندارد استفاده آنها آشنا باشید، زیرا حد مجاز آن در هوا ۵۰ppm در هشت ساعت است و در غلظت‌های مختلف اثرات آن فرق می‌کند.
از جمله علائم وجود گاز co در محیط می‌توان به سوزش چشم، سر درد، سرگیجه، خواب آلودگی، گزگز و درد بدن، تهوع، خونریزی بینی، بیهوشی و مرگ است.در صورت مشاهده هر یک از این علائم بایستی خود و یا شخص مسموم را هر چه سریعتر از محل دور و پس از قرار گرفتن در هوای آزاد راه های تفسی را باز کنید.
دانستن این چند نکته لازم است!
 

بخاری های بدون دودکش وسیله مناسبی برای استفاده در منازل نیست و همچنین اتصال نادرست دودکش بخاری باعث انتشار گاز مونوکسیدکربن شده و خطرناک است.
در سطح پشت بام و در انتهای دودکش از کلاهک H استفاده شود. حتما از باز بودن مسیر دودکشها باید اطمینان حاصل شود.
وجود دستگاه هشدار دهنده نشت گاز مونواکسیدکربن در هر واحد، می‌تواند بسیار مفید باشد.
۰
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر