تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۱۲۱۷

از برپایی جمعه بازار کتاب تا تدوین طرح جامع برای ساماندهی دستفروشان در تهران

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از تدوین طرح جامع ساماندهی دستفروشان خبر داد و گفت: به دنبال برپایی جمعه بازار کتاب در تهران هستیم.
از برپایی جمعه بازار کتاب تا تدوین طرح جامع برای ساماندهی دستفروشان در تهران
به گزارش ایسنا، سعید بیگی در نشست خبری در تشریح روند ساماندهی دستفروشان در سطح شهر تهران گفت: همانطور که ریاست شورای شهر تهران به درستی سد معبر را کاری غیرقانونی و خلاف شرع دانسته است ما نیز به این موضوع به همین شکل نگاه می‌کنیم ولی باید تقسیم‌بندی‌های سد معبر را مورد توجه قرار دهیم. عمده سد معبر شهر تهران مربوط به واحدهای صنفی است، به شکلی که مغازه‌داری که جلوی مغازه خود را برای این کار اختصاص می‌دهد. در همین راستا شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و شرکت شهربان و حریم‌بان مأموریت دارند که در این خصوص اقدامات موثری را انجام دهند و مناطق شهرداری تهران نیز با کمک شرکت شهربان و حریم‌بان به این موضوع ورود پیدا می‌کنند.

اطلاع سدمعبرها با سامانه ۱۳۷
وی اظهار کرد: بخشی از این موضوع از طریق آموزش و فرهنگ سازی انجام می‌شود و بخش دیگر نیز باید با همراه کردن واحدهای صنفی انجام شود. از سوی دیگر شهروندان نیز می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ وقوع سد معبرها را به شهرداری تهران اطلاع دهند.

برخورد با مخدوش کردن پلاک و سد معبر برای تردد شهروندان
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: نوع دیگری از سد معبر مربوط به سد معبر وانتی‌هاست خودروهایی که پلاک خود را مخدوش می‌کنند و در حقیقت مرتکب جرم مشهود می‌شوند. در اینجا متولی این موضوع باید برخورد لازم را داشته باشد چرا که در بسیاری از این موارد ورود شهرداری تهران منجر به وقوع برخورد و پس از آن بعضا مظلوم‌نمایی‌هایی صورت می‌گیرد. بی‌تردید مخدوش کردن پلاک و سد معبر برای تردد شهروندان و همچنین کثیف کردن اطراف خودرو برای وانتی‌هایی که میوه می‌فروشند همگی برای شهرداری تهران معضلاتی را ایجاد می‌کند اما برای برخورد با چنین مواردی باید دستگاه‌های ذیربط وظایف خود را انجام دهند.
وی تاکید کرد: بعضا در مقابله با موضوع سد معبر درگیری‌هایی از سوی دستفروشان شکل می‌گیرد. نیروهای مربوط به این کار علاوه بر این‌که نظارت و رسیدگی به تخلفات آنها وجود دارد به صورت مستمر آموزش‌های لازم را می‌بینند؛ اما مشکل از جایی شکل می‌گیرد که در این حوزه همه این اقدامات و مطالبات از شهرداری تهران است در حالی که سایر دستگاه‌ها در این حوزه نیز وظایفی برعهده دارند. بی‌تردید در میان دستفروشان افراد سودجویی هم وجود دارند و اتباع بیگانه نیز دیده می‌شوند که برای هر یک از این بخش‌ها دستگاه‌های ذیربط باید اقدامات لازم را انجام دهند. قطعا شهرداری تهران بیکار ننشسته و با برگزاری جلسات مستمر با اتحادیه‌ها و تلاش برای جذب تعامل و همکاری آنها به دنبال راهکار موثر است.

با دستفروشی مسیر مردم و مسیر خطوط ویژه اتوبوس بسته نشود
بیگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع حضور دستفروشان در چهارراه ولیعصر اشاره کرد و افزود: شب عید تکلیفی به ما واگذار شد در خصوص محدوده چهارراه ولعیصر، هرساله پیاده‌راه این محدوده به همراه خط ویژه اتوبوس بسته می‌شد؛ لذا تلاش ما این بود که دستفروشان در محدوده حضور داشته باشند اما مسیر مردم و مسیر خطوط ویژه اتوبوس بسته نشود. در همین راستا غرفه‌های موقتی برای ساماندهی دستفروشان ایجاد شد و نهایتا شکل متفاوتی از سال‌های گذشته در این محدوده در شب عید را گذراندیم.
دستفروشان واقعی باید شناسایی شوند
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تأکید کرد: بی‌تردید دستفروشان واقعی باید شناسایی شوند که این اقدام با همکاری فاوا با ایجاد نرم‌افزاری کاربردی در حال انجام است تا بتوانیم جامعه هدف خود را مشخص کنیم. از سوی دیگر کار مطالعاتی را با دانشگاه علوم اجتماعی در حوزه دستفروشان آغاز کرده‌ایم که براساس نتایج آن بتوانیم تصمیمات درستی بگیریم.
اصناف باید برای مشاغل سیار جواز کسب صادر کند
وی ادامه داد: با اصناف جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم و بی‌تردید اصناف باید برای مشاغل سیار جواز کسب صادر کند که در حال حاضر تکلیف خود را در این زمینه انجام نمی‌دهند.

رایزنی با وزارت ارشاد برای راه اندازی جمعه بازار کتاب 
به گفته بیگی، با وزارت ارشاد نیز در مورد کتابفروشی‌ها مذاکراتی را انجام داده‌ایم که امیدواریم بتوانیم جمعه بازار کتاب را راه‌اندازی کنیم. همان تجربه‌ای که در مشهد وجود دارد تا شهروندان مشهدی اگر درخانه کتابی دارند که نیاز ندارند در آن جمعه بازار عرضه کنند.
وی بار دیگر در خصوص ساماندهی محدوده تئاترشهر و بوستان دانشجو اظهار کرد: غرفه‌های موقت در این محدوده برپا شد که در نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز این غرفه‌ها توسط پیمانکار به صورت کامل جمع‌آوری شده است، اما چند غرفه که پیش از این ساماندهی در آنجا حضور داشتند ظاهرا همچنان در آن محل حضور دارند. بی‌تردید ما در موضوع دستفروشان به دنبال راهکارهای مختلفی هستیم تا از مواجهه مستقیم و ایجاد درگیری جلوگیری کنیم. این در شرایطی است که در حال حاضر روز بازارهای تهران به ۶۰ مورد رسیده و ۴۰۰۰ نفر در روز بازارهای ما مشغول فعالیت هستند.

بازطراحی خیابان سی تیر 
بیگی ادامه داد: برای خیابان سی تیر نیز به دنبال یک بازطراحی هستیم تا بتوانیم از جنبه‌های مختلف از جمله در نظر گرفتن متریال بهداشتی و قابل شست‌وشو، رعایت موارد بهداشتی را داشته باشیم. این کار پس از حدود ۱۰ سال از برپایی غرفه‌های عرضه اغذیه انجام می‌شود.
خرید و فروش سایر حیوانات خانگی در بازار پرندگان تهران
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در خصوص بازار پرندگان تهران نیز گفت: در دهه ۸۰ به واسطه بروز آنفلوانزای مرغی شهرداری تهران مکلف شد پرنده‌فروشان را از سطح شهر جمع‌آوری کند، در همین راستا با کمک نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط مکانی برای فروش پرندگان زینتی احداث شد که حدود ۲۵ سال است این موضوع برعهده شهرداری تهران مانده است.

استقرار محیط زیست در بازار فروش پرندگان برای شناسایی گونه‌های غیرمجاز
بیگی ادامه داد: در کنار بازار احداث شده خرید و فروش سایر حیوانات خانگی نیز شکل گرفته است. در دوره جدید مدیریت شهری تجهیزات این بازار بروز شد، دامپزشک در آنجا مستقر شد و نماینده محیط زیست نیز برای شناسایی گونه‌های غیرمجاز و کمک به شهرداری تهران در این بازار مستقر شده است به شکلی که با گزارش محیط زیست هفته گذشته یک غرفه که اقدام به فروش گونه‌های غیرمجاز کرده بود تعطیل شد و تاکنون با همین گزارش‌ها چندین گونه غیرمجاز با کمک محیط زیست به طبیعت برگردانده شده است.

فروش پرندگان زینتی جرم نیست 
وی تاکید کرد: بیش از شش ماه است که نیروهای شرکت ساماندهی مشاغل و شهرداری منطقه ۱۸ در کنار بازار پرندگان حضور دارند و تلاش شده تمام اقدامات برای مقابله با تخلفات انجام بگیرد. در سال ۱۳۸۰ تصمیمی با توجه به شیوع آنفلوانزای مرغی گرفته شده اما باید توجه کنیم که فروش پرندگان زینتی جرم نیست ملاحظات آن سال‌ها در حال حاضر کم شده و پرندگان زینتی می‌توانند با نظارت دامپزشکی و مجوز در سطح شهر خرید و فروش شوند.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تاکید کرد: ۱۰۰ غرفه بالاتر از محل فعلی بازار پرندگان با استانداردهای لازم برای پرنده فروشی به زودی احداث و به بهره‌برداری می‌رسد تا شرایط بهتری برای این کار فراهم شود ما می‌پذیریم که در کنار بازار پرندگان برخی گونه‌های غیرمجاز خرید و فروش می‌شوند که نباید این کار انجام شود، ولی مقابله با این کار نیازمند فرهنگ سازی است و باید معایب این کار پس از مطالعه با راهکاری مناسب حل و فصل شود.
۰
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر