تاریخ انتشارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : ۱۲۰۶

حدود ۵۰ درصد معلولان مراکز نگهداری «مجهول‌الهویه» هستند

آمادگی برای صدورمجوز «خانه‌ نگهداری کوچک»
معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران از فعالیت ۲۱ «خانه نگهداری کوچک» در سطح استان خبر داد و گفت: بهزیستی استان آمادگی دارد تا برای متقاضیان حقیقی و حقوقیِ تاسیس خانه‌های نگهداری کوچک مجوز صادر کند به ویژه اینکه هم اکنون در رابطه با نگهداری بیماران مزمن روان و سالمندان با مدل خانه‌های کوچک دچار مشکل هستیم.
حدود ۵۰ درصد معلولان مراکز نگهداری «مجهول‌الهویه» هستند
یوسف رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان بهزیستی ایجاد خانه‌های نگهداری کوچک را با هدف خارج کردن مراکز نگهداری از حالت تجمعی و تاسیس مراکزی در قالب خانه‌ از چند سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: بهزیستی کار درمان نمی‌کند، بلکه از مددجویان خود نگهداری می‌کند و با توجه به اینکه افراد دارای معلولیت و سالمندان باید زندگی کنند، لازم است با نگاه انسانی و اجتماعی به افرادی که نیازمند نگهداری‌های طولانی مدت هستند توجه کنیم.
وی ادامه داد: خانه‌های مراقبتی کوچک حداکثر ۱۰ نفر ظرفیت دارند که این افراد می‌توانند در یک خانه به صورت گروهی توسط مراقبینی مطمئن زندگی کنند و از آنها نگهداری شود. در واقع تفاوت خانه‌های مراقبتی کوچک با مراکز تجمعی نگهداری شبانه‌روزی در این است که انتظار می‌رود افراد در این خانه‌ها در تمامی بخش‌های زندگی مشارکت داشته باشند. به طور حتم بسیاری از افرادی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند توانایی انجام حداقل‌ها را دارند و نباید انجام این حداقل‌ها را از آنها دریغ کنیم.
معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با تاکید بر لزوم گسترش خانه‌های نگهداری کوچک، افزود: در حال حاضر ۲۱ خانه کوچک نگهداری ویژه معلولان ذهنی متوسط و شدید در سطح استان تهران وجود دارد که در رده‌های مختلف سنی فعالیت می‌کنند.
رضایی اعلام کرد: بهزیستی استان آمادگی دارد تا برای متقاضیان حقیقی و حقوقیِ تاسیس خانه‌های نگهداری کوچک مجوز صادر کند به ویژه اینکه هم اکنون در رابطه با نگهداری معلولان روانی مزمن با مشکل مواجه هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که به راه‌اندازی چه تعداد خانه نگهداری کوچک در سطح استان نیاز داریم؟ توضیح داد: محدودیتی برای ایجاد خانه‌های نگهداری کوچک وجود ندارد. مطابق آمارهای موجود بیش از ۱۱ هزار مددجو شامل سالمندان، معلولان روانی مزمن، معلولان جسمی و حرکتی و معلولان ذهنی به صورت شبانه‌روزی در مراکز نگهداری استان تهران نگهداری می‌شوند که از این تعداد تنها ۲۱۰ نفر در خانه‌های نگهداری کوچک نگهداری می‌شوند این در حالیست که بیش از ۵۰ درصد معلولان و سالمندانی که در مراکز بزرگ نگهداری می‌شوند قابلیت زندگی در خانه‌های نگهداری کوچک را دارند.
به گفته وی، از میان بیش از ۱۱ هزار توانخواه معلولی که در مراکز مراقبتی نگهداری می‌شوند نزدیک به ۵۰۰۰ نفر مربوط به سالمندان و معلولین مجهول‌ الهویه است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران ادامه داد: سازمان بهزیستی قصد دارد از تعداد مراکز نگهداری تجمعی کم کند و به سمت گسترش خانه‌های کوچک حرکت کند. البته علت کم بودن استقبال افراد از تاسیس این خانه‌ها، افزایش هزینه‌ها به ویژه هزینه اجاره مسکن است، اما اگر کسی بخواهد در این زمینه فعالیت کند ما سعی می‌کنیم مجوز را به سرعت صادر کنیم.
رضایی یادآور شد: هرچقدر بتوانیم شرایط نگهداری را در خانه نزدیک کنیم کیفیت زندگی مددجویان افزایش می‌یابد و افراد می‌آموزند در خانه زندگی کنند.
۰
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر