تاریخ انتشارشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۹۴۰

هنر زندگی (۷۷)

سلام و درود بر والدین و مربیان گرامی🌹
 
حتماً خاطر مبارکتان هست که در هفته ی گذشته روی موضوع همکاری و ضرورت آموزش آن به کودکان بحث و گفتگو کردیم. گفتیم که چقدر این موضوع برای موفقیت زندگی کودک در آینده‌ و همچنین رشد و پیشرفت جامعه اهمیت دارد.
این اهمیت به حدی است که حتی می توان گفت « وحدت نقطه قوت هر ماجرایی است» و هنگامی که پای کار تیمی و همکاری در میان باشد، می‌توان به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافت. کار گروهی مهارت بسیار پراهمیتی است که کودکان باید آن را به‌خوبی فرا گیرند. هنگامی که ما کار گروهی را به کودک می‌آموزیم، در واقع او را برای رسیدن به موفقیت آماده می‌کنیم.
در میان راه ها و روش های مختلفی که برای آموزش کار گروهی و‌ تیمی وجود دارد شاید بتوان به آموزش از راه بازی بیشتر اعتنا کرد، چه اینکه اساساً می توان با قاطعیت گفت که در دوران کودکی، آموزش از راه بازی یکی از بهترین روش های آموزش برای هر موضوعی است، چرا که کودکان بازی کردن را خیلی دوست دارند و می توانند از راه بازی به خیلی از مهارت ها دست پیدا کنند.
 
🔴 آموزش ایجاد مهارت در کار تیمی و گروهی به کودکان از راه بازی
 
  بازی مناسب برای  آموزش کار گروهی به کودکان نه تنها باعث افزایش حس همکاری در آن‌ها می‌شود، بلکه، این فرصت را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و مهارت‌های اجتماعی‌شان را گسترش دهند.
تعداد این بازی ها بسته به میزان خلاقیت پدرمادر و یا مربی کودک است و همچنین به تعداد کودکان
نیز بستگی دارد.
این بازی ها را می توان به چند دسته تقسیم بندی کرد. به عنوان مثال بازی های دسته جمعی و گروهی که شکل و شمایل ورزشی دارند و یا با توپ انجام می شوند و یا زور و قوای بدنی در آن مطرح‌ است( مانند طناب کشی) و یا دقت و سرعت و زمان در آن مطرح است، بسیار متنوع و زیاد هستند و کودکان معمولاً به این نوع بازی ها علاقه ی فراوان نشان می دهند.
 

دقت کنید که چون هدف از آموزش، ایجاد مهارت و روحیه همکاری در کار گروهی و‌تیمی است بنابراین نیاز به حضور حداقل ۴ نفر کودک و بیش از آن دارید تا بتوانید آنها را دسته بندی نمایید. اگر فقط خودتان هستید و کودکتان، آنگاه باید بازی گروهی ۳ نفره با حضور پدر مادر و کودک طراحی و اجرا گردد. مثلاً بازی پاس دادن توپ با دست که نفر اول توپ را از بالای سر به نفر پشت سر خود پاس می‌دهد. نفر دوم باید توپ را از زیر پایش به نفر سوم پشت سرش انتقال دهد تا توپ به نفر آخر برسد. نفر آخر با سرعت به اول صف برود. در این بازی شاد علاوه بر افزایش سرعت عمل و روحیه ی همکاری در کودکان، ایجاد تحرک و شادی در پدرمادر و بزرگسالان نیز می گردد و امکان اجرای آن حتی در محیط های بسیار کوچک مانند آپارتمان نیز فراهم می باشد. رفته رفته با خلاقیتی که به خرج می دهید می توانید اشکال دیگری از همین بازی را انجام دهید، مثلاً بازی پاس دادن توپ به یکدیگر با چشمان بسته!
شما می توانید برای دستیابی به انواع روش های بازی در موضوع همکاری در کار تیمی، از خلاقیت خود بهره فراوان بگیرید و در راه بازی با کودکان، علاوه بر دنبال کردن این اهداف، کودک درون خود را نیز فعال تر و شادتر نموده و به اندازه کافی تحرک بدنی نیز داشته باشید.
همچنین بازی هایی که در آن علاوه بر همکاری در کار تیمی، موضوع زمان و یا دقت نیز مطرح می باشد مانند دویدن های امدادی و رساندن
چوب به نفر بعدی و یا بازی هایی که بچه ها بصورت تیمی و دسته جمعی باید کاری را در زمان کمتر به انجام برسانند و در این راه هم تیمی های خود را کمک کرده و یا تشویق نمایند، فراوان هستند. به عنوان مثال با چند لیوان یک بار مصرف و یک کش گرد و مقداری نخ، می توانید بازی چیدن لیوانهای یکبار مصرف و قرار دادن آنها بر روی یکدیگر را انجام دهید که نیاز به دقت زیاد و همکاری بایکدیگر دارد.

کش را دور یک لیوان وارونه بیندازید و به چهار طرف کش نخ ببندید و سر آنها را به ۴ کودک بدهید تا از ۴ طرف لیوان را از طریق کش، کشیده و بلند کنند و روی لیوان های دیگر بگذارند. بچه ها در این بازی متوجه می شوند که به‌چه میزان نخ را بکشند و یا شل کنند تا با همکاری یکدیگر بتوانند لیوان ها را روی هم بگذارند.
باید به این موضوع توجه داشت که هرچه سن کودکان کمتر باشد، باید بازی ها به گونه ای طراحی شوند که ساده تر و در عین حال برای گروه کودکان قابل انجام باشد.
با کمی حوصله و مطالعه می توانید بازی های بیشماری را در اینترنت سرچ کرده و آنها را با کودکان به انجام برسانید. به شما قول می دهیم پس از مدتی، خود شما مبدع و مبتکر بسیاری از بازی های جدید می شوید که انجام آنها نیاز به‌وسایل ساده که در هر خانه ای یافت می شود داشته و یا در محیط های بسیار کوچک همچون آپارتمان قابل اجرا خواهد بود. فقط کافیست که با دقت و حوصله و اشتیاق وارد این حوزه شوید.
توجه داشته باشید که داشتن و یا ایجاد کردن روحیه ی بازی با کودکان خودش از مهمترین مهارت های فرزندپروری در والدینی است که به هر دلیل به داشتن تعداد کم و یا تک فرزندی بسنده کرده اند. در اینجاست که ناگزیر، حتماً و باید که چنین روحیه ای را در خود بپرورید!
برای شما والدین گرامی موفقیت هر چه بیشتر در موضوع مهم فرزندپروری را آرزو می نماییم.
 
تألیف:
فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر