تاریخ انتشارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۸۸۶

هنر زندگی (۷۲)

سلام بر دنبال کنندگان ستون هنر زندگی

بینندگان سریال های تلویزیونی شاهد هستند که بعد از پخش چند قسمت از هر سریال، معمولاً یک قسمت به عنوان «آنچه گذشت» یا «خلاصه قسمت‌های قبل» پخش میشه تا هم مرور خلاصه ای بر ماجرا بشه و هم اگر کسی تاکنون جامانده با دیدن این خلاصه، در معرض کل داستان قرار بگیره!
ما هم در این هفته بنا داریم تا آنچه را که پیرامون بحث مهم فرزندپروری در پنج شش هفته گذشته خدمت شما مطرح کردیم را بصورت خلاصه با هم مرور کنیم: 

🔴 مروری خلاصه وار بر مباحث فرزندپروری

- فرزندپروری از مراحل مهم زندگی و مهارت بسیار با اهمیتی است که به والدین کمک می کند تا با روشی مثبت و سازنده کودک خود را پرورش دهند. والدین از طریق آگاهی از اصول فرزندپروری می توانند فرزندی سالم و با اعتماد به نفس تربیت کرده و سلامت روان او را تا حدود زیادی تضمین کنند.
- آمادگی برای تربیت فرزند، خیلی مهم تر از آمادگی برای ازدواج است. هر قدر که قبل از ازدواج، کسب آمادگی های لازم برای ازدواج توصیه شده، چندین برابر آن به زوجین تازه ازدواج کرده، جهت آمادگی برای فرزند پروری و کسب مهارت‌های آن تاکید گردیده است.
- تمامی دست اندرکاران تعلیم و تربیت معتقدند آنچه که فرزندان در منزل از پدر و مادر خود می بینند و می شنوند، شالوده اصلی رفتار و شخصیت او را در آینده تشکیل می دهد و همین موضوع سهم عمده ی والدین را در تربیت و آموزش ارزش های اخلاقی فرزندان گوشزد می نماید.
 

- احترام گذاشتن به فرزند یکی از رفتارهای همیشگی والدین موفق در امر فرزندپروری بوده و هست. احترام به فرزند نه تنها نشانه ضعف نیست بلکه نشان می دهد چقدر والدین آگاه و بزرگواری هستید و چقدر به سلامت روح و روان و شخصیت فرزندان خود اهمیت می دهید.
- در بین سبک‌های مطرح و رایج در فرزندپروری، سه سبک زیر به همراه معایب، محاسن، نتایج و محصول هر یک به تفکیک معرفی گردیده است:

۱- «خشک، سخت گیرانه و مستبدانه و با نظارت ذره بینی مستمر و کلافه کننده» 
۲- « نرم، سهل گیرانه، با محبت بیش از اندازه و بدون نظارت و رها» 
۳- «‌مقتدرانه، منطقی و با زمینه ی گفتگوی صمیمانه» 


-در بین سه سبک فوق، سبک سوم یعنی فرزندپروری مقتدرانه به عنوان بهترین روش در فرزندپروری معرفی شده است.
- در روش فرزندپروری مقتدرانه، والدین ضمن هماهنگی با یکدیگر، از همان ابتدا ضوابط و قوانینی را در خانه به اجرا می گذارند و روی آن تاکید می کنند. قوانینی همچون: زمان خواب و استراحت، زمان استفاده از وسایل سرگرم کننده، زمان حضور در منزل و ... 
- در روش فرزندپروری مقتدرانه، والدین سعی می کنند تا محیط خانه همواره امن، خوشایند و مهربانانه باشد و هماهنگی بین پدر و مادر در تربیت فرزند حرف اول را می‌زند.
- در فرزندپروری مقتدرانه، والدین هم به اندازه کافی و به موقع محبت کرده و از خود انعطاف نشان می دهند و هم در مواقع لازم از خود جدیت و جذبه نشان داده و بر روی حرف خود و ضوابطی که قبلاً مطرح کرده اند می ایستند.
- نکته ی مهم در فرزندپروری مقتدرانه این است که والدین به فرزندشان نزدیک بوده و به آنچه توصیه می کنند خود نیز عمل می کنند، از کنترل زیاد و یا سهل انگاری پرهیز می کنند و اینکه در عین با محبت و صمیمی بودن، دارای جذبه و جدیت بر روی ضوابط خانواده ی خود هستند. 
- در روش فرزندپروری مقتدرانه، در بین ارتباطات گفتمانی به صورت محسوس و نامحسوس بر روی قوانین خانه گفتگو می گردد و اگر گاهی نوجوانان بر روی برخی از ضوابط تعیین شده نقد و نظر و اعتراضی داشته باشند، پدر و مادر با دقت به نظرات و اعتراضات و پیشنهادهای نوجوان خود گوش می دهند و دلایل و استدلال های او را شنیده و دلایل و استدلال های خود را مطرح می کنند تا به نتایج جدیدی برسند. در اینجا احتمال ایجاد تغییرات مطلوب در قوانین و ضوابط تعیین شده قبلی دور از انتظار نیست و بدین ترتیب قوانین خانه مورد قبول و اتفاق نظر همه بوده و خشک و مستبدانه به نظر نخواهد رسید.
- والدین مقتدر، کنترل بیشتری بر روی هیجانات خود دارند، در نتیجه فرزندانشان نیز یاد می‌گیرند که هیجانات خود را مدیریت کنند و احساسات دیگران را نیز بهتر تشخیص بدهند.
- والدین مقتدر به فرزندان خود اجازه مستقل بودن، می‌دهند و به آنها کمک می کنند تا زودتر در انجام امور شخصی خود مستقل شوند. در این روش به کودکان نشان داده می شود که آن‌ها قادر به انجام کارهای خود هستند و همچنین به تقویت اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس آن‌ها نیز کمک می‌شود.
-مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که توسط والدین مقتدر پرورش می‌یابند تواناتر، خوشحال‌تر و موفق‌تر از سایر کودکان هستند.
- تبدیل شدن به والدی مقتدر نیاز به آگاهی و تمرین مداوم بر روی روش‌های فرزندپروری مقتدرانه داشته و همچنین نیاز به تمرکز بیشتر بر روی رفتارهای خود دارد.
 

برای همه شما والدین گرامی دستیابی عملی به روش های تربیتی فرزندپروری مقتدرانه را آرزو نموده و امیدواریم شما از آن دسته از والدینی نباشید که در آینده آرزو می کنند کاش زمان به عقب برمی‌گشت تا بتوانند نقایص فرزندپروری خود را جبران نمایند.🙏🌹

تهیه و تنظیم:
فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۰
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر