تاریخ انتشارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۸۳۹

هنر زندگی (۶۹) 

سلام و درود بر والدین با ضابطه

اولین روز هفته بر شما عزیزان پر از خیر و برکت باد. امید است که هفته ای پر از موفقیت در پیش رو‌ داشته باشید.
خاطرتان هست که به دنبال مباحث فرزندپروری به روش قابل اعتنا و تأمل فرزندپروری مقتدرانه رسیدیم. در این روش گفته شد والدینی که از ابتدا برای کودک خود ضوابطی را در خانواده مطرح می کنند و با عامل بودن، بر روی ضوابط خود می ایستند، در زمان نوجوانی و جوانی فرزند خود مشکلات بسیار کمتری دارند. جالب است بدانید که تمامی خانواده های موفق در روابط درون خانوادگی خود، دارای چنین ضوابط و مقرراتی هستند. اکنون ببینیم که این ضوابط چیستند و چگونه تعیین می شوند:

🔴 یک خانواده موفق، خانواده ی دارای چارچوب و مقررات است، اما نه خشک و مستبدانه!

در روش فرزندپروری مقتدرانه متوجه شدیم که خانواده موفق دارای ضوابط و قوانینی است که از دوران کودکی فرزندان در خانه مطرح بوده و در ابتدا توسط پدر و‌مادر وضع می شود و سپس با بزرگ شدن فرزندان، از طریق گفتگوی موثر و سالم و با توجه به شرایط جدیدی که برای خانواده ایجاد می شود، تغییرات مطلوب می نماید اما خانواده هیچگاه بدون چارچوب و مقررات نمی گردد. بدون قانون، زندگی در کنار یکدیگر سخت شده و هرج‌ومرج در روابط باعث آشوب محیط خانه می‌گردد، اما زمانی که وظایف هر کس مشخص باشد، فرد می‌تواند در جهت تحقق اهداف و آرزوهایش گام بردارد، درعین‌حال از حمایت‌های عزیزان خود نیز بهره‌مند گردد.
به‌علاوه، فرزندان خانواده با رعایت قوانین ساده خانه یاد می‌گیرند که برنامه‌ریزی داشته باشند و به مقررات احترام بگذارند. این مهارت‌ها در موفقیت آن‌ها برای داشتن زندگی پربار در آینده نقش بسیار زیادی دارد.
 اگر چه شاید در ابتدا اینگونه تصور شود که داشتن ضوابط در درون خانه ایجاد محدودیت کرده و دست و پاگیر است، اما باید تاکید کنیم که مطالعات علمی و تجربه نشان داده که وجود ضابطه و قانون مورد قبول و اجرا توسط همه افراد در خانه، به سلامتی و نشاط و موفقیت تک تک اعضای خانواده کمک شایان توجهی می کند!
 در خانواده های موفق، در بین ارتباطات گفتمانی به صورت محسوس و نامحسوس بر روی قوانین خانه گفتگو می گردد و توسط همه حتی والدین به اجرا درمی آید و روی آن تاکید عملی می گردد. 
گاهی ممکن است در برخی از خانواده ها، نوجوانان بر روی برخی از ضوابط تعیین شده نقد و نظر و اعتراضی داشته باشند که خیلی هم غیر طبیعی نیست. در اینگونه مواقع پدر و مادر با دقت به نظرات و اعتراضات و پیشنهادهای نوجوان خود گوش می دهند و دلایل و استدلال های او را شنیده و دلایل و استدلال های خود را مطرح می کنند، اگر این روند گفتگو به صورت صحیح پیش رود و اصول گفتگوی موثر که در شماره های قبلی همین سلسله مباحث هنرزندگی مطرح شده رعایت گردد، اعضای خانواده قطعاً به نتایج مطلوبی خواهند رسید که احتمال تغییرات مطلوب در قوانین و ضوابط تعیین شده قبلی دور از انتظار نیست. بدین صورت قوانین خانه مورد قبول و اتفاق نظر همه خواهد بود و خشک و مستبدانه به نظر نخواهد رسید.
ازجمله ی این ضوابط که معمولاً در تمامی خانواده های موفق به اشکال مختلف و با توجه به شرایط، موقعیت، ارزشها و فرهنگ خانواده مطرح است، می توان به صورت فهرست وار به موارد زیر اشاره کرد: 
- تعیین ضابطه بر روی میزان ساعات استفاده از تلویزیون، موبایل، لپ تاپ و تبلت و وسایل سرگرم کننده ی دیگر که امروزه نبودن چنین ضابطه ای در بسیاری از منازل و خانواده‌ ها، بجای ایجاد فرصت رشد و بالندگی، خود به یک‌ چالش جدی بدل شده است! 
- تعیین ضابطه بر روی ساعت حضور در خانه که می تواند برای همه اعضای خانواده ایجاد نظم و امنیت خاطر نماید به گونه ای که هیچیک از اعضای خانواده با دیر آمدن خود به منزل تشویش خاطر ایجاد نمی کند! 
- تعیین ضابطه برای رعایت احترام اعضای خانواده تحت هر شرایطی! همچنین احترام به حریم خصوصی یکدیگر! بدیهی است که این موضوع شامل اجازه گرفتن از یکدیگر به هنگام استفاده از وسایل هم‌ و همچنین در زدن به هنگام ورود به اتاق یکدیگر نیز می باشد.
- تعیین ضابطه برای رعایت مسائل مالی خانواده و رعایت صرفه و صلاح در هزینه کردها و به موقع و‌ به جا و به اندازه خرج کردن ها!
- تعیین ضابطه بر روی نوع لباس و پوشش اعضای خانواده
- تعیین ضابطه برای رعایت راستگویی و صادق بودن با یکدیگر تحت هر شرایطی! اینکه حتی اگر صادق بودن به ظاهر بر ضرر فرد باشد، اما هیچگاه برای دفع ضرر احتمالی راضی به آن نباشد که این قانون و ضابطه مهم خانوادگی را زیر پا گذارد و متوسل به دروغ مصلحت آمیز گردد!

در هفته ی آتی این بحث را بر روی این موضوع که چه عواملی باعث می شود تا این ضوابط هرچه بهتر در خانواده وضع و اجرا گردد با هم ادامه خواهیم داد. 

تهیه و تنظیم:
فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده

 
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر