تاریخ انتشارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۷۴۶

هنر زندگی (۶۱)

سلام بر شما خانواده های گرامی؛
 
 بدیهی است که موفقیت تحصیلی دانش آموزان امری اتفاقی نیست و هر دانش آموزی که در راه تحصیل علم موفق بوده است، علاوه بر عزم، اراده و تلاش های خود، عوامل دیگری نیز در راه رسیدن او به موفقیت نقش داشته است. حالا که سال تحصیلی جدید شروع شده خیلی خوب است تا مروری کنیم بر یکی از این مهمترین عوامل:
 
🔴 خانواده های موفق برای موفقیت تحصیلی فرزندان خود چه می کنند!؟

 
در هفته ی گذشته کارهای مهمی که خانواده های موفق با آغاز سال تحصیلی در خانه بیشتر مراعات می کنند را به صورت مبسوط چنین برشمردیم : فضای عاطفی- روانی خانه را گرم و آرام نگه می دارند تا شرایط تمرکز و یادگیری برای فرزندان را در درون خانه فراهم آورند. والدین نیز در خانه مطالعه گر بوده و در جهت رشد مهارت های خود قدم بر می دارند تا همراه با رشد فرزندانشان، خودشان نیز رشد کنند. سعی می کنند تا اصول و روش های گفتگوی موثر را در منزل مراعات کرده و ضمناً یکدیگر را نیز ببخشند تا روابط خوب خود را از سر گیرند.
موارد فوق را هیچگاه دست کم نگیرید، چرا که یکایک آنها مهم و کارگشاست. علاوه بر موارد فوق بسیار دیده می شود که خانواده های موفق ارتباط مستمر خود را با مدرسه فرزندانشان حفظ
کرده و بخصوص در جلسات آموزش خانواده در مدرسه به صورت فعال شرکت می کنند.
 

ارتباط مستمر اولیا با مدرسه مطمئناً تعهد بیشتری را در فرزند برای بهتر درس خواندن و فعالیت بیشتر ایجاد می نماید.
البته گاهی هم متأسفانه دیده می شود مدارس برنامه ی قابل توجه و موثری برای آموزش اولیا و خانواده ها ندارند و یا اگر برنامه ی درخوری از سوی مدارس آماده می شود، بسیاری از اولیای دانش‌آموزان به بهانه ی داشتن کار و مشغله‌ و گرفتاری، از حضور در برنامه های آموزش خانواده در مدارس فرزندانشان طفره رفته و این فرصت بسیار خوب برای مرور برخی از توصیه های فرهنگی - تربیتی کارشناسان تعلیم و تربیت را که در اینگونه جلسات ارائه می شود، از دست می دهند!
 بسیار ضرورت دارد تا والدين با مطالعه ی سنین مختلف رشد فرزندشان و با حضور در کلاس‌هاي آموزشي و حتی با مشورت با والدين موفق با بهترين شيوه‌های فرزند پروری مأنوس شده و با تحولات عاطفی، روانی فرزندشان آشنا گردند.
 همراه با رشد فرزندان و حضور در مقاطع مختلف تحصیلی که با تحولاتي جدید همراه است، می طلبد که والدين اين تحولات را درک کرده و بپذیرند تا رفتار مناسبی در برخورد با این تحولات فکری و رفتاری داشته باشند؛ بنابراین خانواده باید همپاي رشد و تغيير و تحولات فرزندش با او حرکت کند.
 

  جالب است بدانید که بسیاری از خانواده های موفق معطل دعوت مدرسه نمی مانند و ارتباط مستمر خود با مدرسه فرزندشان را حفظ کرده و حتی در امور برنامه ریزی های
مدرسه و فوق برنامه ها نیز مشارکت فعال می کنند. بدیهی است که مدیران، معلمین و مربیان مدرسه نیز بصورت ناخودآگاه نسبت به دانش آموزانی که دارای اولیای فعال و آگاه می باشند، رابطه صمیمانه تر و احترام آمیزتری دارند. همه ی این عوامل قطعاً در موفقیت تحصیلی چنین دانش آموزانی موثرتر خواهد بود.
بنابر این تعهد والدين در قبال فرزند، تعهدي است که تنها محدود به صرف هزينه برای تأمین خوراک و پوشاک و نوشت افزارش نمي‌شود. اين تعهد بايد با حضور مؤثر و مستمر والدين در عرصه‌هاي مختلف زندگي فرزند به‌ويژه در زندگي اجتماعي و تحصيلي او مشاهده شود؛ ازاین‌رو والدین باید به هر نحو ممکن در فعاليت‌ها و برنامه‌هاي مدرسه‌ مشارکت کرده و در صورت موافقت اوليای مدرسه در برنامه‌هاي فوق برنامه نیز، حتي اگر در حد هم‌فکري و برنامه‌ريزي باشد، همکاری کنند. آن‌ها باید به تعهد خود به عنوان والدين پايبند باشند و هيچ‌گاه به بهانه‌ی کار و گرفتاري از مسئوليت پدر و مادر بودن، در این زمینه ها نیز شانه خالي نکنند. رفتار متعهد‌انه‌ی والدین، درسي عملي براي فرزندان است.
همچنین در تحقیقی که روی این مسأله انجام شده، میزان همبستگی بالایی بین موفقیت تحصیلی فرزندان با ارتباط مستمر اولیای آنها با مدرسه و حضور فعال ایشان در فعالیت های مختلف گزارش شده است!
 
با امید بر اینکه همه ی خانواده های ارجمند نسبت به اینگونه فعالیت ها که قطعاً از هر جهت به نفع فرزندشان است، مشارکت فعال داشته باشند، شما را تا هفته ی آینده به خدای بزرگ و منان می سپاریم. موفق باشید.🌹
 
تهیه و تنظیم:
فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر