تاریخ انتشارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۵۲۰

هنر زندگی (۳۹) 

هنر زندگی (۳۹) 
همراهان هنر زندگی 
سلام و‌ درود فراوان بر شما🌹

اکنون که ابعاد مختلفی از زندگی زوجین موفق را باهم مرور کردیم، اجازه دهید تا یکی از زیباترین رفتارهای این دسته از زوجین را مورد بررسی قرار دهیم. رفتاری که منشاء آن عشق و محبت و دوست داشتن است، طوری که هریک از زوجین حاضر است بخاطر دیگری از بسیاری از خواسته های خود بگذرد: 

🔴 زوجین موفق در طول زندگی مشترک برای رشد یکدیگر فداکاری می کنند

شاید در بین کلیه رفتارهایی که در بین زوجین موفق اتفاق می افتد، این رفتار، یعنی فداکاری در راه رشد یکدیگر، از مقوله های بسیار شاخص باشد. چرا که بسیار دیده شده در زندگی دیگر زوجینی که با نگاه غلط و اشتباه رقابتی، راضی به رشد کردن طرف مقابل خود نیستند، رفتارهای بچگانه و خام و ناپخته ای دیده می شود که یکی توان دیدن رشد دیگری را نداشته و حتی اگر بروز هم ندهد اما در دلش با رشد همسرش مخالف است!  
بعنوان مثال کم نبوده و نیستند آقایانی که راضی به ادامه تحصیل همسرشان و یا کسب مهارتی توسط او نبوده و به انحاء مختلف چوب لای چرخ ادامه تحصیل همسرشان گذاشته  و یا از حضور در کلاس های مهارت آموزی توسط ایشان با بهانه جویی های مختلف ممانعت به عمل آورده اند!
در زندگی همسران موفق، نه تنها چنین رفتارهایی دیده نمی شود، حتی رضایت کامل از رشد همسر در هر زمینه ای فراهم بوده و دیده شده که همسران از هیچ کمک و‌ کوششی برای رشد و ارتقاء همسر خود فروگذار نکرده و حتی رفتارهایی از نوع انجام فداکاری های جدی اعم از بچه‌ داری، وقت گذاری، انجام کارهای منزل، ظرف شستن، آشپزی کردن و هزینه کردن های مادی و معنوی در راه کمک به رشد همسر از خود بروز داده اند.


در برخی از این دسته از همسران گاهی رگه هایی از خودبینی هم دیده می شود از این منظر که قائل به این موضوع هستند، هر قدر همسرشان رشد کند، برای خودشان بهتر است که همسری رشد یافته تر و فرهیخته تر و داناتر دارند و در آینده می توانند از این حیث به خود ببالند! 
شاید در ابتدا این انگیزه برای رشد دادن همسر، کمی خودخواهانه به نظر برسد، اما در نگرش کلی، در بین رفتارهای خودخواهانه، نگاه کاملاً درستی است که می تواند رضایت همسر را در پی داشته باشد. 
اما بینش متعالی تر از منطق فوق آن است که همسران موفق معمولاً از اینکه باعث رشد همسر خود در زمینه های مختلفی از قبیل تحصیلی، شغلی، اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی شده اند، بسیار لذت می برند و احساس شعف و آرامش درونی می کنند. چرا که سود و ثمره مادی و معنوی حاصل از رشد همسرشان را در زندگی شاهد هستند.
نکته حائز اهمیت در زندگی زوجین موفق در این قضیه این است که همسر رشد یافته نیز از خود، حد و ظرفیت رشدیافتگی را بروز می دهد و قدردان فداکاری ها و از خودگذشتگی های همسرش را در این راه می باشد و او و زحماتش را می ستاید.
در حقیقت می توان گفت هر دو نفر انسانهای با ظرفیتی هستند که یکی می تواند رشد دیگری را باعث شده و موفقیتش را در این راه ببیند و‌ دیگری نیز پس از دستیابی به مراحل رشد، هیچگاه خود را گم نکرده و تا آخر عمر قدردان این لطف و محبت همسر خود می باشد.
 


 
بد نیست از احساس آرامش زوجینی که باعث رشد یکدیگر در زندگی مشترک می شوند نیز صحبتی به میان آوریم. این سخن را از زبان تعداد زیادی از همسران موفق که در راه رشد همسرانشان تلاش و فداکاری کرده اند شنیده ایم که آرامش درونی را در خود از انجام این عمل احساس می کنند. آرامشی که از پس یک فداکاری ارزشمند و برای رسیدن همسر به قله های موفقیت، به دیگری دست داده، وصف ناپذیر است. 
ریشه های چنین زندگی های مشترکی، آنچنان قرص و محکم است که حتی طوفان های مهیب و سهمگین زندگی نیز نمی توانند خطر جدی برای متلاشی شدن این دسته از زندگی ها به شمار آیند.
برای شما عزیزان، داشتن چنین زندگی هایی با این ریشه های محکم و عمیق حاصل از انجام فداکاری در راه رشد و تعالی یکدیگر را از خداوند متعال خواهانیم.🙏🌹

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر