تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۳۵۶

نشست علمی پیشگیری از آسیب های اجتماعی

اولین نشست علمی پیشگیری از آسیب های اجتماعی (دیار نشاط و سلامت) با حضور شهردار منطقه 16، معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه، جمعی از اساتید دانشگاه های تهران و آزاد (در رشته های روانشناسی، جامعه شناسی و حقوق) ، معتمدین و فعالان حوزه اجتماعی در محله باغ آذری، فعالان حوزه رسانه و ... با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در سالن جلسات دفتر شهردار منطقه برگزار شد
نشست علمی پیشگیری از آسیب های اجتماعی
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 16، سید مرتضی روحانی شهردار منطقه با اشاره به اهمیت موضوع جمع آوری اطلاعات و توجه ویژه به طرح مطالعاتی بر اساس تحقیقات میدانی و مطابقت با تئوری های قابل برنامه ریزی اظهار داشت: این جلسات با هدف شناخت معضلات و مشکلات و ریشه یابی جهت تصمیم گیری های مهم و اجرایی شدن برنامه های صحیح برگزار می شود.
وی افزود: در هر جامعه شهري حضور و نمود آسیبهاي اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، زنان بی سرپرست و بدسرپرست، کودکان فرار، کار و خیابانی، خشونت و... یکی از واقعیت هاي اجتماعی می باشد و هیچ جامعه اي را نمیتوان به دور از این گونه آسیبهاي اجتماعی متصور شد ولی آنچه در برخورد با این مسائل اهمیت دارد نخست شناخت علمی ریشه هاي اجتماعی آن است و دوم شیوه برخورد و مدیریت آنها است، مدیریت آسیب ها در مراحل پیشگیري، کنترل، درمان و کاهش آن حائز اهمیت است، شرط انجام یک برنامه موفق در برخورد با آسیب هاي اجتماعی شناخت علمی و کارشناسانه می باشد.
شهردار منطقه در ادامه خاطر نشان کرد: مشکلات فرهنگی، معضلات اجتماعی، محرومیت زدایی ، کارآفرینی و اشتغالزایی و مطابقت برنامه ها بر اساس نیاز های محله و فراهم آوردن حداقل های محیطی و فرهنگی و جلب رضایت شهروندان از مباحث مهم این سلسله نشست ها است که با هدف تهیه یک برنامه زمان بندی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با قابلیت اجرایی در حوزه های اجتماعی فرهنگی، عمرانی ، شهرسازی و ... بررسی می شود.
دکتر عالمی دکترای تخصصی روانشناسی سلامت از دانشگاه فرایبورگ آلمان با اشاره به مشارکت اجتماعی گفت: بدون شک یکی از عوامل بازدارنده و تأثیرگذار در کاهش آسیبهاي اجتماعی مفهوم مشارکت اجتماعی در معناي واقعی و نهادینه شده آن است، شناخت نیازها و نارسایی هاي اجتماعی، فرهنگی، اقتصادي، رفاهی، خدماتی و ارائه پیشنهادات و راهکارها و برنامه هایی در این خصوص حسب وظیفه هر کار گروه تخصصی، کمک به نظارت بر حسن اجراي طرحهاي محله اي حسب وظیفه کار گروه تخصصی، کمک به مدیریت اجرایی محله در اجرا و پیشبرد وظایف و مأموریتهاي محوله، ارائه طرح، پیشنهادات و ابتکارات سازنده به منظور توسعه و آبادانی محلات کم برخوردار و لازم التوجه مرتبط با وظایف کارگروه و پیشنهاد آن به مدیریت و هیئت امنا محله، شناسایی و طبقه بندي اولویت هاي محلی در ارتباط با کارگروه ها، کمک به برقراري و گسترش تعامل و ارتباط بین مدیریت محله و ساکنین محله در حوزه هاي مختلف مرتبط، نگاه علمی و کارشناسی به مقوله مشارکت اجتماعی و استفاده از الگوهاي مناسب، آگاه سازي شهروندان و ایجاد حساسیت در آنان نسبت به محیط زندگی ، توجه به نظرات شهروندان در تصمیم گیري ها، شناسایی و ساماندهی گروه هاي در معرض آسیب یا آسیب دیده از طریق مشارکتهاي مردمی و تعیین حدود مشارکتهاي مردمی بر اساس وظایف محوله شهرداري در رابطه با آسیبهاي اجتماعی، توسعه مراکز کارآفرینی و تسهیلات مربوط به اشتغال آسیب دیدگان اجتماعی و ... از جمله موضوعاتی است که من و همکارانم آمادگی لازم برای کمک به مدیران شهری این منطقه را داریم.
 

دکتر کاشی روانشناس نیز با تاکید به توجه ویژه به نهاد خانواده خاطر نشان کرد: هرجایی که خانواده به دلایلی دچار آسیب بشود امکانات و برنامه‌های شهرداری باید به سمت پیشگیری از این آسیب و در برخی موارد به سمت حل آن برود، مسائل فرهنگی و اجتماعی باید ابتدا به مشارکت عمومی تبدیل شود و با مشارکت عمومی امکانات و برنامه‌های شهرداری به کمک بیاید تا مسائل و معضلات جامعه را حل کند.
محمد مهدی پورآقایی معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ، با اشاره به معضلات محله باغ آذری از جمله ترمینال جنوب، خیابان هرندی، معتادان متجاهر در بوستان میثاق، بافت های فرسوده و ... گفت: این محله علی رغم داشتن فرصت هایی چون بوستان بزرگ بعثت و بازار بزرگ شیشه بلور ولی به دلیل وجود معضلات مذکور دچار مشکلاتی بزرگ شده زیرا این فضاهای عمومی موثر ، زمینه ساز ایجاد تعاملات اجتماعی است که بیش از هرچیز نیازمند امنیت است، کمبود امنیت با کاهش تعداد مراجعه کنندگان و دفعات مراجعه همراه بوده و باعث کاهش مطلوبیت می شود، امروزه آسیب های اجتماعی چنان بنیان های جامعه را تحت تاثیر قرار داده که تلاش همه اقشار را می طلبد.
وی افزود: امروزه آسیب های اجتماعی مانند بزهکاری، طلاق، خودکشی نوجوانان، فرار از مدرسه، ارتباط با جنس مخالف، دزدی و ...که نتیجه عواملی مانند مشکلات اقتصادی، عدم ارتباط صحیح با فرزندان، بیکاری، عدم ثبات شغلی خانواده ها، سبک های فرزند پروری نامناسب و ... علاوه بر تهدید سلامت جسم و روان افراد، جنبه های اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی دارد که آثار زیان بار و جبران ناپذیری بر جای می گذارد، هدف  اصلی برگزاری این جلسات بررسی نقش مشاوران و روانشناسان در کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.
۰
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر