تاریخ انتشارشنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۳۴۷

هنر زندگی (۱۸)

هنر زندگی (۱۸)
سلام بر شما همراهان همیشگی🌹

امیدواریم که روزها و هفته های آذر ماه را با سلامتی و شادکامی پشت سر بگذارید.
از اینکه با ارسال نظرات خود در همین صفحه، مشوق و راهنمای ما در تداوم «هنرزندگی» در سایت موسسه رشد نازی آباد« Naziabadiha.Com» بوده و هستید از شما سپاسگزاری می نماییم. تعدادی از خوانندگان گرامی هنر زندگی نیز ضمن ارسال پیام خواستار آن شده بودند تا به دنبال مباحث هفته های گذشته که مهارت گفتگو و بخصوص شیوه های گفتگوی همسران بود، اکنون مطالبی را پیرامون مواقعی که همسران باهم به اختلاف سلیقه می رسند و اصطلاحاً تعارضی بین آنها پیش می آید، اختصاص دهیم. 
در هنر زندگی ۱۸ این بحث مهم که در زندگی های زناشویی از فراوانی نسبتاً زیادی نیز برخوردار است را باهم آغاز می کنیم:

🔴 تعارض بین همسران چیست و چرا بوجود می آید؟

در ابتدا باید گفت که تفاوت نظر و سلیقه بین انسانها یک امر طبیعی و معمولی است و اتفاقاً اگر درست مدیریت شود همین پدیده عامل بسیاری از زمینه های رشد و ترقی در تمامی امور زندگی انسان می باشد. هرقدر ارتباط بین دو انسان نزدیکتر و صمیمانه تر باشد، امکان بروز این تفاوت نظر و سلیقه بیشتر است. بنابر این خیلی تعجب نکنید که چرا در برخی مواقع با همسرتان به مشکل برمی خورید!  خیلی طبیعی و بدیهی است که همسران در طول مدت زندگی مشترک خود با تعارضاتی با یکدیگر روبرو
می شوند. وجود تعارض، درست است که خود نوعی کشمکش و درگیری است اما می توان مهارت هایی را کسب کرد که در این موارد ما را یاری نماید.
 وقتی برای یکی از همسران، انجام کار، گفتن حرف و یا داشتن فکر و احساس در زمینه ی مسأله ای خاص، مهم و ارزشمند باشد و برای دیگری چنین نباشد، همسران دچار اختلاف سلیقه یا اختلاف نظر می شوند که اگر با این تعارض درست برخورد نشود، می تواند در روابط صمیمانه همسران تاثیر منفی از خود بجا بگذارد. ناتوانی در تحمل نظر یا سلیقه ی مخالف، می تواند پیامدی فراتر از مشاجره ی ساده و گذرا داشته باشد و مجموعه ای از الگوهای رفتاری بین زن و شوهر ایجاد می کند که نتیجه ی آن خصومت و روابط آشفته می باشد.
پس دانستیم که تعارض یک جنبه ی اجتناب ناپذیر در ارتباطات انسانی است و هنگامی که دو نفر با یکدیگر صمیمی می شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که تعارض را تجربه کنند که بدین ترتیب فراوانی آن در زندگی های مشترک زیاد به چشم می خورد. روابط بین همسران نوعا به گونه ایست که در خلال یک ارتباط خصوصی، عادت ها یا تفاوت ها بارزتر می شوند و اگر در اینگونه برخوردها، نوع گفتگو و گویش کنترل نشود، می توانند صدمه زننده و آزاردهنده باشند. پس چگونگی مواجهه ی همسران با این پدیده ی تکراری بسیار مهم است.
نکته ی مهم دیگر این است که تعارض بین همسران ممکن است زمینه های آشکار یا پنهان داشته باشد، زمینه های آشکار به راحتی قابل رویت هستند، مانند اینکه مثلاً در مورد تربیت فرزند یا مسائل مالی یا تصمیم گیری در مورد خرید یا فروش وسایل خانه، همچنین تفاوت نظر در مورد چگونگی گذراندن اوقات فراغت و یا تصمیماتی در مورد چگونگی سفر، ارتباط با خویشاوندان و حتی تفاوت های عقیدتی و سیاسی و فرهنگی همگی می توانند جزو تعارضات آشکار باشند که به وضوح موضوع تعارض مشخص است و دیده می شود.
اما تعارضات پنهان بیشتر در مورد تلقی هایی
است که همسران در درون خود نسبت به یکدیگر دارند ولی آن را آشکار نمی کنند و همان موجب پدید آمدن اختلاف های بی شمار می گردد. مانند اینکه اگر همسران یکدیگر را دوست نداشته باشند اما به هر دلیل به زندگی با یکدیگر ادامه می دهند، این خودش باعث بروز اختلاف در بسیاری از مسائل می گردد. اساساً در چنین زندگی میزان تحمل همسران نسبت به هم بسیار کاهش می یابد. فراموش نکنیم که عشق و محبت عنصر مهمی در زندگی است که یکی از کارکردهای آن افزایش تحمل یکدیگر به هنگام بروز تعارضات و اختلاف سلیقه ها است. دیگر از موارد تعارضات پنهان، این احساس است که یکی از همسران نسبت به میزان اختیارات و قدرت خود در زندگی گله مند باشد و مدام این فکر آزارش دهد که زیر سلطه ی همسرش است چون همه یا بیشتر قدرت و اختیارات زندگی را در همسرش می بیند، اما این گله مندی کاملاً درونی است و‌هیچگاه گفته نشده است. این احساس تقسیم ناعادلانه قدرت همواره می تواند موجب بروز تعارضات و اختلافات شود. 
و از دیگر موارد تعارضات پنهان بی توجهی به نیازهای اساسی همسر به ویژه نیاز به عشق، نیاز به مهم بودن، نیاز به تاییدشدن، آزادی، تفریح، آرامش و ... هریک می تواند موجب رنجش و ایجاد زمینه ی تعارض شود.
حالا که صورت مسأله روشن شد باید بیشتر بپردازیم به نحوه ی مدیریت این تعارضات و اینکه برخورد با اینگونه اختلافات باید چگونه باشد؟
اجازه دهید تا این بحث مهم را در هفته ی آینده بصورت مشروح خدمتتان تقدیم نماییم. فعلأ تنها توصیه تا هفته ی آینده، کنترل گویش و کلام و حرفمان به هنگام بروز تعارضات با همسرمان است که مشکل را دوچندان نکند.

هفته ای پر از موفقیت و کامیابی برایتان آرزومندیم.🌹

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
 
۰
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر