تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۱۸۸۸

هنر زندگی (۱۴۳)

سلام و درود بر همسران بزرگوار
می دانید که در حال بررسی روش های درست برای آشتی کردن همسران هستیم. خاطرتان هست که در هفته گذشته گفتیم خوب است تا طرفی که خودش هم می داند خطای رفتاری یا گفتاری داشته، به احساس ناراحتی همسرش توجه کرده و با عباراتی مناسب از او عذرخواهی کند تا از دلش در آورد. در این هفته به ابعاد دیگری از روش های درست آشتی کردن خواهیم پرداخت.

راههای دیگری برای آشتی همسران
یادتان باشد اگر شما طرفی هستید که کاری را انجام داده و به همسرتان آسیب رسانده و یا باعث ناراحتی و قهر کردن او شده اید، توصیه ما این است که اشتباه خود را بپذیرید و پشیمانی خود را صادقانه ابراز کنید. این مهم است که مسئولیت ناراحت کردن همسرتان را بپذیرید.

به شریک زندگی خود نشان بدهید که می دانید اشتباه کرده اید و پشیمان هستید. جملاتتان را به گونه ای بکار نبرید که به همسرتان این احساس را بدهد که شما از روی ترحم یا دلسوزی و یا از روی رفع تکلیف، دارید عذرخواهی می کنید! حتما این پوزش خواهی باید به گونه ای باشد که آثار پشیمانی شما از ماجرایی که پیش آمده نمایان باشد و اینکه عمیقاً از اینکه همسرتان را ناراحت کرده اید، آزرده خاطر هستید و به دنبال جبران آن می باشید!
 

خیلی خوب است که اگر در عذرخواهی خود و اقدام برای آشتی کردن صادق باشید. صداقت یکی از مهم ترین مهارت های زندگی مشترک است. پس اشتباهی را که مرتکب شده اید بپذیرید و به دنبال راهی برای جبران آن باشید. قضیه را سرسری نگیرید و اینکه فقط بگویید بیا آشتی کنیم یا متاسفم برای اینکه ناراحت شدی کافی نیست! یادتان باشد عذرخواهی های غیر صادقانه، حرکت ها و حرف های نمادین، وعده های الکی و … بیشتر از اینکه مفید باشند، می توانند اوضاع را بدتر کنند.

با دقت فکر کنید که چه کاری می توانید انجام بدهید تا اوضاع بهتر شود. اگر خودتان نمی دانید چه کاری باید انجام دهید، پیشنهاد می کنیم از همسرتان بپرسید چه کار کنید تا او با شما آشتی کند؟ این کار باعث می شود او احساس بهتری داشته باشد، حتی می توانید از نامه برای آشتی با همسر و بیان پشیمانی خود استفاده کنید. این رفتار شما نه تنها باعث می شود تا همسر شما خیلی زود ناراحتی از درونش خالی شود بلکه احساس خیلی خوبی هم نسبت به شما پیدا کند. یعنی شما با بکارگیری یک روش درست عذرخواهی، فضای قهر و گله و کدورت را به فضای آشتی و عشق و صمیمیت برگردانده اید که واقعا جای تحسین دارد.
 
 

نکته ای که باید در اینجا باید آورده شود این است که معمولاً دیده می شود یکی از اشتباهات رایج در بین همسران در چنین مواقعی این است که وقتی یک طرف بخاطر اشتباه همسرش ناراحت است و قهر کرده معمولأ همسرش را بخاطر رفتار اشتباهش سرزنش می کند و مورد انتقاد قرار می دهد. در اینجا توصیه ما به این دسته از همسران این است که نباید هیچگاه بخاطر اشتباهی، کل خوبی های همسرتان را نادیده بگیرید و شخصیت او را نباید بصورت کامل زیر سوال ببرید، بلکه فقط همان رفتار اشتباه می تواند مورد نقد قرار گیرد. از سویی معمولا طرفی که اشتباه کرده، وقتی در معرض انتقاد و سرزنش قرار می گیرد معمولأ حالت تدافعی به خود گرفته و نمی تواند کمی انعطاف نشان دهد. البته این را هم باید پذیرفت در زمانی که انسان‌ها بخاطر اشتباهشان سرزنش می شوند، انعطاف به خرج دادن و پذیرفتن اشتباه خیلی سخت تر می شود، اما اگر انعطاف پذیری را در نحوه تفکر خود گسترش دهیم و انتقاد و سرزنش را با پرخاشگری پاسخ ندهیم، کمک بسزایی برای آشتی با همسری که سرزنش و انتقاد می کند برداشته ایم. باید در چنین مواقعی سعی کنیم شرایط را از منظر او ببینیم و ناراحتی اش را درک کنیم و همچنین افزایش ظرفیت و تحمل و روحیه انتقاد پذیری ما باعث می شود همسرمان نیز کمی کوتاه بیاید و آرام شود.بالاخره باید بپذیریم که اگر اشتباه کرده ایم، حالا می طلبد تا کمی فروتن باشیم و منصفانه به وضعیت روحی و روانی همسر خود توجه کرده و تلاش کنیم تا رفتار سازنده ای برای آشتی کردن و برقراری مجدد روابط گرم و صمیمانه داشته باشیم.

 

توصیه ای هم به خانم ها داریم؛ گاهی که می بینید با تمام تلاشی که می کنید، اما بازهم همسرتان در برابر اشتباهی که کرده اید، کوتاه نمی آید، بهتر است کمی به او زمان بدهید و صبر و صبوری پیشه کنید و دست از عجله بردارید، خواهید دید با گذشت اندک زمانی، مجدداً شیوه های درست و صحیح آشتی کردن، کارساز خواهند شد. ما باز هم در این خصوص با شما مطالبی را در میان خواهیم گذاشت. پس تا هفته آینده خدا یار و نگهدارتان باد.

اقتباس، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

دکتر ناصر مهدوی: گاهی برای ساختن یک زندگی خوب ؛ باید گذشته را از آن خودمان کنیم و از فرزانگان و فرهیختگان والا ؛ درس های بزرگی بیاموزیم....
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر