تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۱۸۷۶

هنر زندگی (۱۴۲)

سلام بر همسران آشتی کننده
در هفته گذشته قول دادیم تا این بار بر روی روش های آشتی کردن همسران متمرکز شویم.
همسران به خوبی می دانند که هرچقدر هم با هم هماهنگ باشند اما بازهم در زندگی مواقعی بوجود می آید که از یکدیگر دلخور می شوند و شاید کار به سکوت یا حتی قهر بکشد! خاطرتان هست که بارها تاکید کرده ایم که این سکوت و یا قهر نباید طولانی شود. این هفته پیشنهادهایی برای آشتی و ایجاد روابط مجدد به گونه ای که تأثیر مثبت بر روابط همسران داشته باشد خدمتتان عرضه می شود.

پیشنهادهایی برای آشتی همسران
یکی از هنرهای زندگی هم می تواند همین هنر آشتی کردن و طولانی نکردن قهر و سکوت و محل نگذاشتن به همسر باشد. همچنین کاملا مشخص است برای اینکه همسران بتوانند به روابط قبلی و زندگی شاد قبل برگردند نیاز به آشتی کردن دارند.
 

هنگامی که یکی از همسران قهر کرده است مشخص است که از موضوعی ناراحت است و به احتمال زیاد همسرش می داند که چه رفتار یا اشتباهی از او سر زده که باعث ناراحتی همسرش شده است. هرچند که ممکن است طرفی که ناراحت ‌شده ترجیح بدهد که سکوت کند تا به مرور روابط شان مانند قبل شود اما تحقیقات نشان داده که روبرو شدن مستقیم با این مسئله معمولا بهترین راه حل است. اگر چه در ابتدا ممکن است به بحث های بیشتر یا آشفتگی تبدیل شود اما اگر همسران موقعیت و زمان مناسبی برای آشتی پیدا کنند این روند اصلا سخت و ناراحت کننده نبوده و می تواند با یک گفتگوی سازنده به نتایج خوبی منجر ‌شود.

از سویی طرفی که متوجه خطای خود و ناراحتی طرف مقابل شده نیز باید حواسش را جمع کند و غرور بیجا به خرج ندهد و بهترین کار این است که احساسات همسرش را درک کند و باید موقعیت همسرش را متوجه شود چرا که معلوم است عصبانی است. طرفی که اشتباه کرده در این مواقع نباید از شوخی برای آشتی کردن استفاده کند و اوضاع را بی اهمیت جلوه دهد. حالا فرض کنیم شما در چنین موقعیتی قرار گرفته اید و با کار اشتباهتان باعث ناراحتی همسر خود شده اید و او نیز سکوت یا قهر کرده! توصیه ما این است به جای این که واکنش های منفی از خود بروز دهید، که می تواند در بهم ریختن
اعصاب و روح و روان طرف مقابل بیفزاید، بهتر است سعی در درک این موضوع داشته باشید که همسرتان چقدر از شما ناراحت است. اینجا بسیار مناسب است که به احساسات همسر خود احترام گذاشته و با او همدلی کنید و بدانید تنها چیزی که همسرتان در مواقع قهر کردن انتظار دارد این است که احساس کند ناراحتی او برای شما قابل درک، پذیرفته شده و مورد توجه است.

او نیاز دارد احساسات آسیب دیده اش را بپذیرید. چقدر شنیدن مانند این جمله از شما که بگویید "می توانم درک کنم چه چیزی باعث قهر کردن تو شده و چه رفتار اشتباهی از من سر زده و مطمئن باش جبرانش خواهم کرد" می تواند برای همسرتان بسیار آرامش بخش و عالی باشد. این کار باعث می شود او در مقابل آشتی کردن جبهه نگیرد و خیلی آرام شود. ضمنا این نتیجه را هم می گیرد که چه همسر فهیم، عاقل و با شعوری دارد!

 

متأسفانه زیاد دیده می شود که در هنگام بروز چنین ناراحتی هایی، همسران اصلا مراقب تکلم و حرف زدن و عبارت هایی که بکار می برند، نیستند و گویی نمی دانند که چقدر در این مواقع همسران نسبت به گویش یکدیگر حساس تر می شوند! حتی دیده شده در خیلی از مواقع طرفی که خطاکار بوده، از روی لج و لجبازی یا بهتر بگوییم ناشی گری از جملات بسیار سمی استفاده کرده، همچون: همینی که هست/ من همینم/ می خوای بخواه، نمی خواهی نخواه/ به من ربطی نداره که ناراحت شدی/ اتفاقی نیفتاده که اینقدر بزرگش کردی و ... و خلاصه اینکه همین اشتباهات به ظاهر کوچک در گفتمان، می تواند عمق دلخوری ها از یکدیگر را افزایش داده و زمینه ی جدایی های جدی تری را فراهم آورد!

چقدر خوب است بجای این تعابیر منفی و سرد، اتفاقا از تعابیر عاشقانه و گرم استفاده شود و حتما از تعابیری که بوی عذرخواهی می دهد مانند "ببخشید عزیزم/ جبران خواهم کرد/ لطفا خودتو ناراحت نکن" استفاده کنید، آنگاه خواهید دید که همین توجه و اهمیت دادن به احساسات طرف مقابل چقدر در تجدید روابط و گرم شدن فضای زندگی مشترک معجزه آسا خواهد بود.

اجازه دهید برای جلوگیری از اطاله کلام، ادامه این مطلب مهم را در هفته آتی پیگیری نماییم. جمله ی آخر اینکه خوب است یاد آوری شود هر کسی که متواضعانه برای بهبود روابط خود با همسرش پا پیش می گذارد، مطمئنأ رشد یافته تر و دارای روح بزرگتری است. موفق باشید.

اقتباس، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

دکتر ناصر مهدوی: گاهی برای ساختن یک زندگی خوب ؛ باید گذشته را از آن خودمان کنیم و از فرزانگان و فرهیختگان والا ؛ درس های بزرگی بیاموزیم....
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر