تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۵
کد مطلب : ۱۸۱۲

هنر زندگی (۱۳۸)

سلام و درود بر زوجین جوان
اگر مطالب و موضوعات ستون هنر زندگی در این سایت از ابتدا مرور شود، خواهیم دید که تاکنون از میان موضوعاتی که برای دوره های مختلف زندگی به رشته ی تحریر درآمده، بیشترین تأمل و تکیه نویسندگان این ستون بر روی مسائل سال‌های اولیه ازدواج و تشکیل خانواده برای زوجین جوان است!
هرچند که ما اعتقاد راسخ داریم که باید آموزش های جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده از همان دوران کودکی وبه فراخور سن آنها و همچنین برای والدین آنها توسط نظام های آموزشی رسمی و غیر رسمی تدارک دیده و ارائه شود تا از میزان مشکلات سال‌های اولیه ازدواج در جامعه ی ما کاسته شود، اما امروز که شاهد این همه مشکلات در رابطه ی بین زوجین جوان هستیم، نمی توان دست روی دست گذاشت و با این بهانه که آموزش ها باید قبلا انجام می شده، کاری برای امروزشان انجام نداد!
بنابر این بازهم می پردازیم به بررسی و تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات رایج بین زوجین جوان به این امید که با این آگاهی ها، گره ای از مشکلات این دسته از جوانان باز شود.
 

خوب گفتگو نکردن، از ریشه های اساسی اختلافات زناشویی است!
بارها و با بهانه های مختلف به اهمیت گفتگو
در مراحل مختلف زندگی اشاره کرده ایم. اکنون که در مورد مشکلات رایج در بین زوجین جوان حرف می زنیم، حتماً و باید که در مورد این مسأله مهم سخن بگوییم.
بدون تعارف یکی از مهمترین نشانه های کفویت و همتایی در بین زوجین، همین نحوه ی گفتگوی بین آنهاست! اگر زوجی اصول گفتگوی سالم و موثر را آموخته باشند و در طول زندگی مشترک بکار گیرند، خواهند دید که چه زندگی شیرین و طولانی با یکدیگر خواهند داشت.

نشانه های یک گفتگوی سالم و موثر چیست!؟
اینکه زوجین تا چه میزان از گفتگو با هم لذت می برند؟
آیا در طول گفتگو از بحث حاشیه ای پرهیز می کنند؟
آیا کوتاه و مختصر نظر خود را بیان کرده و بقیه گفتگو را به طرف مقابل می سپارند و به همین ترتیب پیش می روند تا نهایتا به یک جمع بندی برسند؟
اینکه تا چه حد در هنگام صحبت و گفتگو، فرصت حرف زدن به طرف مقابل داده و خیلی خوب و دقیق حرف های او را شنیده و در میان حرفش نمی روند؟
اینکه تا چه میزان در هنگام گفتگو، منظور یکدیگر را به خوبی متوجه شده و درک می کنند؟
اینکه در هنگام گفتگو، در جواب گفته های همسر خود، تا چه حد پاسخ ها فکرشده، متین، مستدل، منصفانه و محترمانه مطرح می شود!؟
آیا در طول گفتگو رعایت ادب و اخلاق را می نمایند؟
اینکه در هنگام گفتگو اگر می بینند آتش خشم همسرشان شعله ور است، سعی کنند تحمل و سکوت کرده تا وقتی او آرام شد، پاسخش را با لحنی آرام و مهربانانه دهند!
اینکه همواره نخواهند برنده ی گفتگو باشند و خودشان حرف اول و آخر را بزنند!
خلاصه اینکه می خواهیم بگوییم از جمله
مهم ترین نکاتی که در روابط زوجین وجود دارد این است که گفتگو و معاشرت بین آنها باید قوانینی داشته باشد که به نفع هر دو باشد و موجب شود که گفتگو به سمت و سویی ثمر بخش حرکت کند.
 

توصیه ی ما این است که زوجین این شکل گفتگو کردن را از همان ابتدای دوران نامزدی تمرین کرده و بیاموزند و با یکدیگر قول و قرار بگذارند که هرچه در زندگی جلوتر می روند، بر کیفیت گفتگو کردن خود بیفزایند و از آن دسته از زوج هایی نباشند که وقتی می بینند بلد نیستند با هم گفتگو کنند، صورت مسئله را پاک کرده و آرام آرام از هم فاصله گرفته و تصمیم می گیرند خیلی کم و یا اصلا باهم گفتگو نکنند!
به خاطر داشته باشید که همسران حتما باید با هم گفتگو کرده و حرف های خود را با هم مطرح نمایند. پس بهتر است اصول گفتگوی سالم و موثر را مطالعه کرده، سپس تمرین کنند و آن را در عمل بکار گیرند.
 

ما در هفته ی آینده حتمأ این بحث مهم را با شما ادامه خواهیم داد. امیدواریم آغاز سال نو که با ماه مبارک رمضان تقارن پیدا کرده برای همسران جوان مبارک باشد و به خصوص از برکات شب های قدر بهره‌مند شده و یکی از قول و قرارهای جدی که باهم می گذارند همین مطالعه، آموختن و بکارگیری اصول گفتگوی سالم و اثربخش با یکدیگر باشد انشاءالله.

تالیف، تهیه و تنظیم: فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مرتضی سامانی
feedback
Iran, Islamic Republic of
خیلی مطلبتون خوب بود. من و زنم گرفتار همین گفتگو هستیم اصلا باهم حرف نمیزنیم چون زود دعوامون میشه
مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر