تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۸۰۳

هنر زندگی (۱۳۷)

سلام بر همسران جوان
خاطرتان هست که قول داده بودیم تا توصیه هایی به همسران جوان داشته باشیم تا شاید از این طریق کمکی بر تداوم زندگی های تازه تشکیل شده بنماییم.
به شهادت آمار و ارقام و کلیه کسانی که تشکیل زندگی و خانواده داده اند، سال‌های ابتدایی زندگی برای زوجین جوان بسیار پرمخاطره است و اگر زوجین در این سال‌ها دقت و تمرکز خود را از دست بدهند و به توصیه هایی که توسط مشاوران آگاه و متخصص مطرح می کنند توجه نکنند، امکان تنش و درگیری و از هم پاشیدن زندگی مشترک دور از انتظار نیست!

تراکم کار و فعالیت در ابتدای زندگی مشترک
معمولأ یکی از عوامل مشترک تنش زا و می توان گفت تکراری در زندگی هایی که تازه تشکیل شده ولی دچار مخاطره گردیده اند، همین تلاش و تعهد بیش از اندازه هر دو نفر برای هرچه سریعتر ساختن زندگی و رفع کمبودهای آن است.
خستگی جسمی و روحی حاصل از این همه تلاش دوجانبه که گاه با ادامه تحصیل در مدرسه یا دانشگاه نیز توأم می گردد باعث می شود تا زوجین چیزی بیش از تمام وقت خود را صرف این امور نموده و از یکدیگر غافل شوند!
زوجین
جوان معمولا با این توصیه ها نیز در اوایل زندگی از سوی اطرافیان روبرو می باشند که "حتی الامکان سعی کنید اوایل ازدواج به دانشگاه بروید، کار تمام وقت داشته باشید، صاحب فرزندی شوید، خانه بسازید یا کار و کاسبی جدیدی راه بیندازید". بدیهی است که انجام همه این کارها مشکلات و سختی های زیادی نیز به همراه دارد و بسیاری از زوج های جوانی که به این سبک زندگی خود را شروع می کنند معمولأ پس از آن که ازدواجشان با شکست مواجه می شود با تعجب از خود می پرسند:«چرا چنین اتفاقی افتاد؟»
 

کار، مسئولیت و مشغله ی زیاد باعث می شود که زن و شوهر فرصت کمی برای همدیگر داشته باشند و بنابراین فاصله ی آنها روز به روز افزایش می یابد و زمانی می رسد که برای هم مثل دو غریبه می شوند. توصیه ما در چنین شرایطی این است که سعی کنید در اوایل ازدواج ، برای خود، کار و مسئولیت و دردسر زیاد نتراشید و مقداری از وقت و انرژی خود را برای با هم بودن های با کیفیت بگذارید تا همدیگر را در فراز و نشیب های زندگی از یاد نبرید!
شاید مهمترین دلیلی که زوجین در چنین تله ای گرفتار می آیند این موضوع باشد که هردو یا یکی از زوجين عجله و شتاب زیادی برای تکمیل شدن وسایل زندگی و داشتن همه چی می نمایند.
دیده شده که در همان اوایل زندگی زوجین جوان علیرغم داشتن لوازم ضروری زندگی، اما بخاطر تمنای داشتن یک زندگی لاکچری، خودشان را گرفتار پرداخت اقساط سنگین
ماهیانه و خارج از توان اقتصادی می نمایند و با این کار هرچند که ممکن است ظاهرا به رفاه و آسایش برسند اما از آن سو سلامتی و آرامش زندگی مشترک خود را به خطر می اندازند! جدا توصیه می کنیم که برای تکمیل شدن و بهتر شدن وسایل زندگی عجله نکرده و خود را گرفتار اقساط سر سام آور نکنید! بخصوص اینکه بهتر است تا اجناس مصرفی را با پول نقد خریداری کنید و آنها را به صورت قسطی نخرید.
 

هیچگاه تمام پولتان را برای پرداخت اقساط خرید خانه یا اتومبیل که استطاعت خرید آن را ندارید، خرج نکنید و خود را به تنگنای اقتصادی نیندازید تا مجبور شوید فوق تمام وقت کار و تلاش کنید!
همیشه مقداری از وقت و انرژی تان را و همچنین پولتان را برای روز مبادا داشته باشید تا تامین خاطرتان را فراهم آورد و بتوانید با آن طراحی و اجرای اوقات خوش و یا حتی سفرهای کوتاه با همسرتان داشته باشید و اگر هم صاحب فرزندی شدید، امکان اداره کردن زندگی را به صورت همه جانبه داشته باشید
 

همواره سعی کنید درآمدتان را عاقلانه و درست و مقتصدانه خرج کنید! خاطرتان باشد تکمیل و تکامل امکانات زندگی اگر بدون عجله و در زمان طبیعی خودش اتفاق بیفتد بسیار شیرین تر و دلچسب تر و جا افتاده تر است و زندگی شما را از تعادل خارج نمی کند. این را به آن دسته از زوجين جوانی
می گوییم که سودای یک شبه به همه جا رسیدن را در سر می پرورانند.
 

شاید بهتر است همه ی ما این تأنی و آهستگی برای رسیدن به خواسته هایمان را از طبیعت بیاموزیم که هر روز شاهد آن هستیم و می بینیم که هیچوقت ناگهان شب نمی شود! یا هر فصلی از پی فصل دیگر ناگهان از راه نمی رسد! بلکه همه ی امور عالم براساس تدریج و آهستگی و طمأنینه به پیش می رود و به همین دلیل طبیعت همیشه در حال تعادل است. در این ایام نیز بهار دل انگیز طبیعت پس از زمستان طولانی در حال رسیدن است و همه جا را سبز و خرم می کند، می بینیم که با صبر و صبوری و "نرم نرمک می رسد اینک بهار" تا در رسیدن به نعمت ها همه چی خیلی طبیعی از راه برسد. اگر این آهستگی را درک کنیم و در سبک زندگی خود اجرا کنیم قطعا شکل طبیعی زندگی را می گذرانیم و خود را به استرس و چالش نمی اندازیم!
 

راستی جا دارد تا همینجا فرا رسیدن نوروز باستانی و بهار طبیعت را خدمت همه شما عزیزان تبریک گفته و برای یک یکتان در سال ۱۴۰۳ زندگی شاد و پر از عشق و تفاهم آرزو نماییم. سلامت و موفق باشید.

تهیه و تنظیم :فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده

 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر