تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب : ۱۷۸۸

هنر زندگی (۱۳۶)

سلام و درود بر زوجین آگاه
تداوم رابطه ی زناشویی نیاز به نوعی سواد به نام سواد رابطه دارد!
حتما می پرسید سواد رابطه دیگر چیست!؟ در پاسخ باید بگوییم سواد رابطه به دانش و آگاهی و بکار بستن اصول و راهکارهایی در روابط انسانی برمی گردد که نتیجه ی آن راضی و خرسند بودن دوطرف رابطه از چنین ارتباطی است!
بدیهی است همچنان که بارها گفته ایم، مهمترین بخش این ارتباط، رابطه ی کلامی و گفتگوست! جالب است که چگونگی گفتگو در بین زوجین، احساس ها و تلقی های متفاوتی را می تواند در رابطه ی بین آنها پدید آورد. اگر این گفتگو سازنده
باشد و اصول گفتگوی اثر بخش در آن رعایت شود حتما می تواند به عمق بخشیدن به عشق و تداوم زندگی زناشوئی کمک کند و اگر خدای ناکرده از عناصر مخربی همچون بی حرمتی، عیب جویی، سرزنش، طعنه، کنایه، غر زدن و گلایه و امثالهم که دارای انرژی منفی زیادی است، تشکیل شده باشد، دیری نمی پاید که با ادامه ی آن پایه های زندگی مشترک به شدت سست و لرزان شده و به سوی فروپاشی میل می کند.
در جریان باشید که زوجین آگاه ضمن آگاهی از این عناصر مخرب، در عمل نیز از آنها پرهیز می نمایند. امروز قصد داریم تا سرزنش کردن را مورد واکاوی قرار دهیم.
 

آثار تخریبی سرزنش کردن همسر در زندگی زناشویی
یکی دیگر از رفتارهای تحقیرآمیز که حکایت از قبول نداشتن همسران نسبت به یکدیگر می باشد، همین سرزنش کردن است که به نوعی مکمل عیب جویی می باشد. سرزنش کردن نیز بار منفی و تخریبی فراوانی با خود دارد و تاثیرش بر روحیه
ی فردی که سرزنش می شود فوق العاده مخرب است!
سرزنش گرها هم باید بدانند که با سرزنش کردن، هیچ رفتار نادرستی اصلاح نمی شود و فقط بر وخیم تر شدن اوضاع می افزاید! یادمان باشد که هدف ما به عنوان یک زن یا شوهر خوب باید این باشد که حساب بانکی عاطفی همسرمان را همیشه پر نگه داریم تا در او رمق زندگی کردن و تلاش بیشتر داشتن را ایجاد کنیم. البته روشن است که منظور ما حساب بانکی پولی نیست. وقتی می گوییم حساب بانکی عاطفی، منظور این است که هر کسی در روح و روان خود گویا مخزن عاطفی دارد که می تواند با یک کلمه مهربانانه، یک ژست خوب و یک نگاه پر از مهر یا یک تعریف و تمجید از رفتار خوبش و یا یک کادوی کوچک که نشانه ی مورد توجه بودن و مقبول بودن است، پر شود و یا خدای ناکرده با عیب جویی و سرزنش و بی احترامی و یا انتقاد نابجا که نشانه ی قبول نداشتن و
بی توجهی به شخصیت همسر است، این مخزن و حساب بانکی خالی شود.
 

خوب است که هرگز از کلمات منفی، توهین آمیز و سرزش کننده استفاده نشود. اگر زبان عشق همسر شما کلمات هستند پس باید بیشتر مواظب سخنان خود باشید و جملاتی را پیدا کنید که وی با شنیدن آنها خوشحال می شود. بنابراین به جای سرزنش کردن و گفتن جملاتی مثل «چرا همیشه یادت می رود آشغال ها رو بیرون ببری» یا «چرا تو آدم حواس پرتی هستی» برای همسرتان یادداشت هایی روی درب کابینت بگذارید و بنویسید: "عزیزم زباله را فراموش نکنی، خیلی دوستت دارم." یا اینکه روزانه پیامک های دوست داشتنی برای هم بفرستید و با خودتان عهد کنید که در طول هفته حداقل چهار بار از همسرتان تعریف کنید!
این تعریف
کردن که نقطه ی مقابل سرزنش کردن است، خیلی کارساز است. همسر شما متوجه می شود که چه جایگاه ویژه ای در نزد شما دارد و همین باعث می‌شود انرژی بگیرد و رفتارهای مثبت و سازنده ای از خود نشان دهد و تلاشش در زندگی بیشتر و بهتر شود!
 
 

کماکان توصیه جدی ما این است که یکی از موثرترین راههای تداوم زندگی مشترک، عادت به دیدن نقاط مثبت و فضیلت های یکدیگر و به رخ کشیدن این خوبی ها به روش های گوناگون است. همچنین دوری کردن از موارد منفی که گفته شد باعث می شود تا همسر ما رمق و انرژی خود را در زندگی از دست نداده و او نیز نقش خود را در گرما بخشی به فضای خانه و خانواده به خوبی ایفا نماید.
امید که با بکارگیری این توصیه ها شاهد کاهش تنش ها و رنجش ها و افزایش عشق و علاقه ی همسران نسبت به یکدیگر باشیم.

اقتباس، تهیه و تنظیم :فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر