تاریخ انتشاريکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۵۵
کد مطلب : ۱۷۶۳

هنر زندگی (134)

سلام و درود بر همسران گرامی
مسیر زندگی زناشویی بسیار زیبا و در عین حال رازآلود است. زیبا از آن جهت که همسران لحظات شیرین و به یاد ماندنی را در این مسیر باهم تجربه می کنند و راز آلود بدین سبب که گاهی اوقات که بین همسران شکرآب می شود، خودشان هم نمی‌دانند چرا اینطور شد!؟ جالب است بدانید بسیاری از زوجینی که به دلیل ادامه پیدا کردن اختلافاتشان به کلینیک های مشاوره مراجعه می کنند، خودشان هم دلایل اصلی اختلافاتشان را نمی دانند و بیشتر به شاخ و برگ ماجرا می پردازند تا ریشه های آن!
معمولأ مشاوران امور خانواده پس از شنیدن صحبت‌های طرفین سعی می کنند تا ریشه های اصلی اختلاف را یافته و با بکارگیری تکنیک های زوج درمانی نسبت به حل و فصل اساسی اختلافات و سر و سامان دادن به این رابطه ی در هم ریخته، بپردازند!
 
 
معرفی برخی از ریشه های اساسی اختلافات زناشویی
یکی از رایج ترین ریشه های اختلافات زناشویی، نگاه از بالا به پایین یکی از زوجين نسبت به دیگری است! اینکه یکی فکر می کند بیشتر از دیگری می داند! یا با رفتارش و نوع گفتارش ممکن است این حس را به دیگری منتقل کند که از او داناتر
است! در این رابطه توصیه ی ما به این دسته از زوجين این است که فکر نکنيد بيشتر مي دانيد و مي توانيد اشتباهات ديگران را اصلاح کنيد!
اين که مدام غلط هاي گفتاري همسرتان را بگيريد،از لباس پوشيدن و جويدن غذاي او ايراد بگيريد و احساس داناي کل بودن کنيد، مي تواند رابطه شما را به وضعيت خطرناکي سوق دهد. اين رفتار باعث خواهد شد همسرتان در مقابل شما احساس ناامني کرده و اعتماد به نفسش پايين بيايد و زماني که در جمع حضور دارد براي هر کاري که مي کند منتظر واکنش شما بماند يا به خاطر استرسي که در او به وجود آورده ايد بيشتر از قبل اشتباه کند. فقط این را بدانید که اگر این رفتار ادامه پیدا کند، منجر به طغیان همسر شما خواهد شد به گونه ای که دیگر هیچ چیزی را از شما نخواهد پذیرفت! یعنی اگر شما درست ترین و منطقی ترین حرف دنیا را هم با او در میان بگذارید، پس خواهد زد، چرا که مدت طولانی شما او را نادان به حساب آورده اید!
اصلاح چنین شرایطی کار ساده ای نیست، چه اینکه در بیشتر اوقات طرفی که خود را بالاتر می داند، این موضوع را رد می کند و قبول ندارد که چنین برخوردی می کند! و مشاوران معمولا به صاحبان چنین رفتارهایی می گویند: مهم نیست که تو چه چیز را در رفتار خودت قبول داری یا نه! مهم این است که چنین حسی را در طرف مقابل ایجاد کرده ای! و این همان نکته ی مهمی است که بسیاری از زوجين از آن غافل هستند!
 
 
یکی دیگر از مشکلات رایج و اساسی در بین زوجین، در اولویت نبودن همسر در زندگی مشترک است!
بسیار دیده شده است که زوجین، همواره پدر مادر و یا برادر و خواهر و یا یکی از دوستان خود را نسبت به همسر خود ترجیح داده و حرف او را بیشتر از همسرش قبول دارد!
این دسته از زوجين بهتر است بدانند که وقتی به یکدیگر بله گفته و همدیگر را به عنوان همسر پذیرفته اند، یعنی او را به همه آدم های دیگر مقدم شمرده و هیچگاه نباید برای در اولویت قراردادن او دچار مشکل و اشتباه شوند! شاید برای برخی از زوجين سال ها طول بکشد تا متوجه این موضوع شوند، اما در اینکه در بین زوج های بالغ و رشید و دانا همواره یکدیگر را به هرکس و هرچیز دیگری مقدم می دارند، شکی وجود ندارد!
بهتر است اینگونه بگوییم که دو مورد فوق که گفته شد از مصادیق قبول نداشتن و یا کامل قبول نداشتن همسر است که به نوعی تحقیر کردن نیز می تواند باشد!

اجازه دهید پیرامون این موضوع بسیار مهم و در عین حال رایج، در هفته ی آینده بیشتر با شما گفتگو کنیم! شما نیز می توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید. با سپاس

تالیف، تهیه و تنظیم: فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده


توضیح :
با عرض پوزش، به اطلاع خوانندگان عزیز می رسانیم به علت سرماخوردگی مجری محترم کلیپ های "پیام زندگی" این هفته کلیپی نداشته و انشالله از هفته آتی مجددا در خدمت دوستان خواهیم بود.
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
تحقیر کردن خیلی بد است. در این مورد بیشتر بنویسید لطفا
مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر