تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۶
کد مطلب : ۱۷۵۰

هنر زندگی (۱۳۳)

سلام بر شما همسران جوان
درست است که توصیه های ما در ستون هنر زندگی در این هفته ها برای همسران جوان است اما در حقیقت می توان گفت که مخاطب این توصیه ها می تواند تمام زوجین باشند، حتی آنها که دهها سال از زندگی مشترکشان گذشته نیز می توانند از این توصیه ها استفاده کنند. به خصوص بحث امروز ما که یکی از شایع ترین مسائل در بین زوجین می باشد. اینکه همه ی زوجین می دانند هر چقدر هم با هم هماهنگ باشند اما بازهم در مواقعی پیش می آید که دچار اختلاف نظر می شوند! در این هفته می خواهیم ببینیم زوجین جوان در هنگام وقوع اختلاف از چه کارهایی پرهیز کنند و یا چه کارهایی انجام دهند بهتر است!؟


در هنگام وقوع اختلاف چگونه رفتاری داشته باشیم بهتر است!؟
در همه زندگی های زناشویی اختلاف و بحث جود دارد. به صورتی که اختلاف زناشویی بخش لاینفک زندگی مشترک است و به خودی خود برای زندگی زناشویی خطرناک نیست! اما آنچه می تواند یک زندگی را در معرض از هم پاشیدگی قرار دهد نحوه برخورد همسران با اختلافاتشان است! قدیمی ها می گفتند پیش آمدن اختلاف در بین زوجین، نمک زندگی است و بهتر است هر کس این اختلاف را می شنود، باور نکند! شاید منظورشان این بوده که اطرافیان
مداخله ناشیانه نکنند و کار را خراب تر نکنند! و شاید هم نظرشان این بوده که باید به زوجین زمان داد تا خودشان اختلافاتشان را حل و فصل کنند!

امروزه توصیه ی مشاوران امور خانواده در این موارد اینچنین است که:
 


۱- تا جایی که ممکن است از انتقال سریع مسئله و مشکلتان به دیگران و به خصوص والدین پرهیز کنید! یکی از عواملی که سبب شدت یافتن دعواهای زوجین می شود ، دخالت دادن والدین و اطرافیان هنگام بروز اختلافات است. این کار سبب می شود دعوایی که به راحتی قابل حل بود، آنقدر جدی شود که به سختی بتوانید آن را فراموش کنید. معمولاً دخالت والدین در دعواهای زوجین نه تنها سبب بروز مشکلات بیشتر می شود بلکه سبب می شود که آنها کینه ای از عروس یا داماد خانواده به دل گیرند که بعد از دعوا نیز نتوانند آن را فراموش کنند در حالی که زوجین آن صحبت ها را فراموش کرده اند.
۲- رابطه زناشویی باید بر اساس خوشبختی متقابل شکل بگیرد. به این معنی که وقتی اختلافی به وجود می آید شما علاوه بر اینکه باید انعطاف پذیر باشید، اما نباید همیشه به طور خودکار تسلیم خواست طرف مقابل شوید بلکه بهتر است راهی پیدا کنید که هر دوی شما را راضی کند. سازش یعنی گاهی به میل شما و گاهی به میل همسرتان. نباید همیشه یک نفر قربانی خواست های دیگری شود. این یعنی خوشبختی و انعطاف دو طرفه. یادتان باشد که پذیرش و کوتاه آمدن اگر مدام بصورت یکطرفه باشد، دوام و
بقایی نخواهد داشت!
 

۳- حتما مسئله ی خود را مطرح کنید و بخوبی بازگو کنید تا به راه حل دوطرفه ای برسید. هیچگاه مسأله خود را با کوتاه آمدن های بی حاصل رها نکنید. یادتان باشد بکارگیری اصول گفتگوی موثر و ثمربخش در حل مشکل شما بسیار کمک کننده است.
۴- در بررسی بین هزار زوج دیده شده که رفتار کوتاه آمدن یک طرفه به هنگام اختلاف، بدون حل شدن ریشه ای مشکل، متأسفانه هشت برابر بیشتر از رفتار زوج هایی است که تلاش کرده اند مشکل خود را با گفتگو و بصورت ریشه ای حل و فصل کنند! جالب است بدانید که این دسته از زوجين که مهارت گفتگوی موثر را آموخته اند، خیلی بیشتر احساس خوشبختی می کنند تا زوج هایی که فردای روز مشاجره وانمود می کنند هیچ اتفاقی بین آن ها نیفتاده است! این یعنی شما باید مشکل خود را بالاخره حل کنید تا به آسودگی برسید و احساس خوشبختی کنید!
۵- اگر اختلاف و مشاجره با همسرتان در ساعات آخر روز و یا در حالت خستگی و گرسنگی است این را بدانید که ممکن است در این موقعیت به دلیل عصبانیت از کلماتی استفاده کنید که بعدا از گفتن همان واژه ها پشیمان باشید. پس توصیه می کنیم این گفتگوی نافرجام و حتی بهتر است بگوییم بدفرجام را در این موقعیت ناجور تمام کنید و فعلا پرچم سفید را بالا بیاورید. بهتر است پیدا کردن راه حل برای موضوع بحث تان را به موقعیتی بهتر موکول کنید که ذهنتان بازتر است. یادتان باشد قرار نیست موضوع را نادیده بگیرید یا فراموش کنید فقط یافتن راه حل و همه چیز را به فردا یا به بعد از استراحت موکول کنید.
۶- در بیشتر
مواقع زوجین علت ناراحتی و خشم خود را بیان نمی کنند و آنچه به نمایش می گذارند، بیشتر همان بروز احساسات مانند فریاد زدن، حرف نزدن، اخم کردن و ... است. این رفتارها دردی را دوا نمی کند. بهتر است با آرامش علت ناراحتی خود را به زبان بیاورید. زمانی که فریاد می زنید یا قیافه می گیرید و قهر می کنید، همسرتان نمی تواند متوجه احساس شما شود پس بهتر است به جای نمایش احساسات با استفاده از کلمات صحیح به بیان احساسات و ناراحتی های خود بپردازید و با این کار زمینه مناسبی را برای حل مشکلات خود فراهم نمایید.
۷- لطفأ در اینجور گفتگوها فقط بر رویمساله فعلی خود تمرکز کنید و از پیش کشیدن بحث ها و اختلافات قدیمی که هنگام بروز دعوا سبب می شود تا مشکلات شما پیچیده تر شوند و هیچ راهی برای حل مشکل باقی نماند، اجتناب کنید!
۸- یادتان باشد که بروز دعوا در زندگی مشترک به معنی اتمام این زندگی و رابطه مشترکتان نیست. پس هیچگاه در هنگام دعوا با همسرتان، او را با دیگران مقایسه نکنید و به او طعنه نزنید و تخریبی گفتگو نکنید! این مقایسه ها و تخریب ها باعث دل شکستگی همسر و فاصله گرفتن زوجین از هم می شود و کمکی به حل مشکل نمی کند!
 

اجازه دهید بازهم در این رابطه با شما صحبت‌هایی داشته باشیم. با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان.

اقتباس، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
 
۰
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر