تاریخ انتشارسه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۱۶۹۸

هنر زندگی ( 129)

سلام و درود بر زوجین گرامی

بدون شک حفظ و استحکام زندگی مشترک نیاز به تلاش زن و شوهر دارد. اگر در روابط آن ها عشق، محبت، احترام متقابل، اعتماد، رعایت حقوق یکدیگر و تفاهم باشد، زندگی زناشویی تداوم یافته و گرم و پر از عشق خواهد شد. در واقع زن و شوهر نسبت به یکدیگر وظایف مهمی دارند که رعایت آن ها موجب صمیمیت و رفع چالش های زندگی مشترک می شود. چنانچه خاطرتان باشد در ایام ولادت فاطمه زهرا (س) دوسه هفته به مناسبت روز زن، به آقایان توصیه هایی در مورد همسرانشان نمودیم. اکنون جا دارد تا در آستانه ی ولادت حضرت علی ع و به مناسبت روز مرد، توصیه هایی برای بانوان گرامی داشته باشیم:

توصیه هایی به بانوان محترم:
بانوان محترم توجه داشته باشند که احترام به همسر، توجه و عشق ورزیدن و
قدردانی از زحمات مرد، باعث می شود که همه آنها به خود شما بازگردد. اگر شما به کسی توهین می کنید نباید توقع احترام و محبت از او داشته باشید. بنابر این اولین توصیه ها که بیشتر جنبه ی یادآوری نیز دارد، اینچنین است.
 

 
شاید تاکنون به این ویژگی مردان توجه نداشتید که مردها معمولأ هر کاری شما انجام می دهید آنها با شدت بیشتری تکرار می کنند و به دنبال جبران هستند تا از شما عقب نمانند! بنابراین به خانم های محترم توصیه می کنیم تا عشق و محبت و احترام بیشتری برای همسرتان قائل باشید تا آنها هم مرام گذاشته و احترام و محبت بیشتری نثارتان کنند! جالب است که مردان به شدت به عشق بی قید و شرط همسرشان علاقه مندند تا اطمینان داشته باشند در هر شرایط و مشکلاتی، عشق همسرشان نسبت به آنها کم نمی شود. بدون شک عشق و علاقه به همسر در زندگی مشترک تاثیر بسیاری در حل مشکلات زندگی و ایجاد صمیمیت در بین اعضای خانواده دارد. همچنین اخلاق خوب یک زن در خانه، نقش به سزایی در صمیمیت و آرامش زندگی دارد. علاوه بر این با شناخت نیازهای اخلاقی شوهر، آرامش بیشتری در منزل
ایجاد می شود. برطرف کردن نیازهای عاطفی شوهر یکی از نکات مهم در حفظ و تداوم زندگی مشترک است که موجب صمیمی و برقراری روابط دوستانه می شود. یکی از مهمترین نیازهای عاطفی مردان حفظ احترام آنها در منزل است. اینکه بدانند در خانه مورد علاقه و احترام همه اعضای خانواده هستند. این موضوع برای مردان بسیار مهم است.
 

خانم ها، بسیار خوب می توانند با رفتار و اعمال خود این احساس محبت و احترام را در فرزندان نیز نسبت به پدر خانواده ایجاد کنند. در واقع مردان تکیه گاه و مظهر قدرت و اقتدار خانواده هستند. بنابراین نیاز دارند که این اقتدار در حضور فرزندان و توسط همسرشان تایید و تقویت گردد. خانم ها می توانند با شناخت توانایی های همسر خود در مواقع لزوم در جمع خانواده و حتی در غیاب پدر، از او در حضور فرزندان تعریف و تمجید کنند. مردان نیاز به تشویق و دیده شدن دارند تا اعتماد به نفس آنها بالاتر رفته و روحیه ی مثبت و عالی پیدا کنند. آنگاه در این شرایط به خوبی می توانند احساس عشق، امنیت و ارزشمندی بیشتری به همسر خود هدیه کنند!
برای جلوگیری از هرج
و مرج در زندگی مشترک، زن و شوهر باید از هماهنگی لازم برخوردار بوده و تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند. یک زن خوب باید نقاط ضعف و قوت خویش را نیز بشناسد و درصدد تقویت نقاط قوت خود و برطرف کردن ضعف ها باشد.
 

زن می تواند با مدیریت مالی، در آمد شوهر خود را برکت بیشتری بخشد! در اینجا لازم است تا زن سطح توقعات و ایده آل های خود را تعیین کند تا از بروز مشکلات مادی در زندگی جلوگیری کند. یک زن می تواند با مدیریت مالی خود در حفظ اموال و دارایی هایی شوهرش موفق باشد. ثابت شده است که پیشرفت مالی مردان و پس انداز آنها به داشتن زنی مقتصد و صرفه جو و برنامه ریز که در زندگی به درستی و بجا خرج می کند، بستگی دارد. توجه داشته باشید که معنی این جمله لزوماً خسیس بودن و خرج نکردن نیست، بلکه درست و بجا و به اندازه ی کافی خرج کردن است.
اجازه دهید تا در هفته ی آینده ادامه ی این مطلب را بیشتر و مبسوط تر در خدمتتان باشیم. موفق باشید.

اقتباس، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

احمد ساجدی
feedback
Iran, Islamic Republic of
عالی
مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر