تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۱۶۸۹

هنر زندگی (۱۲۸)

سلام و درود بر همسران جوان
ضمن عرض تبریک به زوجینی که به تازگی ازدواج کرده و زیر یک سقف رفته و زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند، در این هفته نیز بنا داریم تا توصیه های دیگری برای این آغاز مبارک مطرح نماییم. خیلی خوب است عشق و دلدادگی که منجر به ازدواج شده، با رعایت مواردی که گفته می شود، عمق و معنای بیشتری یافته و تداوم یابد.



همسران جوان برای تداوم زندگی مشترکشان چه کنند!؟
یادتان باشد آنچه که برای تحقیق در مورد همسرتان بوده بایستی تا قبل از ازدواج انجام می شده و حالا که او را انتخاب کرده و باهم ازدواج کرده اید، معنایش این است که او را پذیرفته اید و شک و شبهه ای نسبت به او ندارید! اقدام به ازدواج با داشتن شک و شبهه و سوال نسبت به همسر، اقدام ناپخته و نسنجیده ایست که در برخی از ازدواج ها دیده می شود. مؤکداً توصیه می شود تا قبل از ازدواج هر گونه تحقیق و تفحص که لازم است تا پاسخ تمامی شک و شبهه و سوالاتی که نسبت به همسر آینده خود دارید، به شیوه های پسندیده ای که در مقالات قبلی گفته ایم، به دست آورید.
اما بدانید پس از ازدواج دیگر باید متعهدانه سعی کنید تا نسبت به همسرتان وفادار بوده و عشق ورزی نمایید و اعتماد فی مابین را افزایش دهید. اگر رفتارهایی از هریک از زوجین سر بزند که نشان دهد هنوز بعد از ازدواج می خواهد در مورد همسرش تحقیق و جستجو کند، مطمئن باشید که این شکل از رفتار موجب سوءتفاهم شده و آسیب جدی به اعتماد بین زوجین می زند!
 

با گذشت چند صباحی از زندگی مشترک به زودی متوجه می شوید که چقدر خوب گفتگو کردن برای حفظ رابطه و گرم نگه داشتن آن لازم و ضروری است. بعد از چند سال زندگي زناشويي ، معمولا زوج ها بر اثر خستگي، روزمرگي و عادی شدن زندگی دچار سوء تفاهم های ساده اي در بین گفتگوهای خود می شوند که گاهی با تعابیر ناپسندی هم توأم می شود. با تکرار این شکل از گفتگوها، نه تنها مشکلات حل نمی شود بلکه بغرنج تر و پیچیده تر هم می‌شود و حتي تا مرز طلاق هم پيش مي رود! بدیهی است پدید آمدن چنین موقعیت هایی که گفته شد برای تداوم زندگی زناشویی بسیار خطرناک و مهلک هستند. اين احساس که زن و شوهر نتوانند با یکدیگر خوب گفتگو کنند، در روابط بين زن و مرد يک سم است زيرا اين سم روابط بين زوجين را مسموم مي کند و مسلما در اين ميان زندگي خانوادگي قرباني مي شود. برای اینکه به این گرفتاری و مصیبت در طول زندگی مشترک، گرفتار نشوید به این توصیه ها توجه
نمایید:
 


تمام مشاوران خانواده معتقد هستند در هنگامي که بحثي بين زن و شوهر صورت مي گيرد بايد يکي از زوجين يا هر دو سکوت اختيار کنند تا بتوانند با تمدد اعصاب و آرامش بيشتري به مشکل پيش آمده فکر کنند.زيرا هنگام عصبانيت در بین بحث هاي زناشويي معمولا با فريادهاي گوش خراش و پرخاش جويانه نسبت به طرف مقابل صدايمان را بلند مي کنيم و همين عمل موجب شعله ورتر آتش خشم و شدت گرفتن بحث مي شود و با خامی و ناشی گری بیشتر منجر به برخوردهای فیزیکی نیز می گردد! پس توصيه اکيد مي شود که در بحث هاي زناشويي هنگامي که احساس مي کنيد صداي شما و همسرتان در حال اوج گرفتن است سکوت اختيار کنيد و همسرتان را نيز دعوت به سکوت و آرامش کنيد تا بتوانيد در ساعتي ديگر که آرامش خود را به دست آورديد، به دور از احساسات و هیجان، به موضوع بپردازيد. وقتی با آرامش خواستید با یکدیگر صحبت کنید یادتان باشد به صحبت هاي همسر خود هميشه با دقت گوش بدهيد زيرا نوع صحبت کردن، بلندي يا کوتاهي صدا، نوع کلماتي که استفاده مي شود به خوبي بيانگر احساس، حالت رواني و دروني و خواسته های همسرتان مي باشد. خوب گوش کردن موضوع مهمی است که باعث می شود مسائل شما تبیین و تفهیم گردد و به حل مشکلات کمک کند!
متاسفانه در این قضیه تعداد قابل توجهی از زوجين با خود تمرین خوب شنیدن را انجام نداده و در هنگام صحبت طرف مقابل معمولا عجله می کنند و فقط به این موضوع می
اندیشند که در پاسخ چه بگویند و به همین دلیل در بیشتر گفتگوها اصلا متوجه روحیات، خواسته ها و مطالب همسر خود نمی شوند!
خانم ها بیشتر می توانند از این موقعیت استفاده کنند و مجال دهند تا آقایان صحبت کنند زيرا آقايان برعکس خانم ها بیشتر درون گرا هستند و به ندرت و خيلي کم صحبت هاي خود را بروز مي دهند و خانم ها با استفاده از اين توصیه مي توانند به حالات دروني همسران خود پي ببرند.
 


خانم ها معمولاً از اينکه همسرانشان با آنها درددل نمي کنند و حرف هايي که در دلشان نهفته است را به آنها بروز نمي دهند شکایت دارند و اینکه تنها خانم ها هستند که با شوهرانشان صحبت مي کنند و هميشه منتظر کلامي از طرف همسرانشان هستند اما اين خواسته جواب داده نمي شود و در دراز مدت به صورت يک کمبود و عقده تبديل مي شود. اين مشکل کم کم خود را در روابط عاطفي بين همسران نشان مي دهد و دیده شده که خانم نيز ديگر تلاشي در جهت تقويت روابط انجام نمي دهد و نسبت به یکدیگر سرد می شوند! بنابراین فرصت دادن به یکدیگر برای حرف زدن و صبوری کردن و خوب گوش کردن می تواند کمک زیادی به حل مشکلات نموده و در حفظ رابطه نقش اساسی ایفا نماید.
در هفته آینده ادامه این بحث مهم را باهم دنبال خواهیم نمود.

تهیه، تنظیم و اقتباس:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر