تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۶۷۵

هنر زندگی (۱۲۷)

سلام و درود بر دامادهای جوان
اجازه دهید همچون هفته قبل بازهم توصیه هایی به دامادهای جوان داشته باشیم و این کار را تا سالروز ولادت حضرت علی(ع) و روز مرد ادامه دهیم. آنگاه از آن روز توصیه ها را برای نوعروسان که در ابتدای زندگی چگونه رفتاری با همسران جوانشان داشته باشند خواهیم داشت!
امروز بنا داریم تا در مورد رعایت هایی که لازم است هر مردی در دوران قاعدگی همسرش به لحاظ رفتار و گفتار داشته باشد، یادآوری هایی داشته باشیم و مطالعه و عمل به این بحث را به جز دامادهای جوان، از همه ی آقایان نیز انتظار داریم:

رعایت های آقایان در دوران قاعدگی بانوان
در ابتدا باید بگوییم که آقایان چون هیچگاه این دوران را نداشته اند، علیرغم اطلاعاتی که ممکن است داشته باشند، اما معمولا درک صحیحی از وضعیت جسمی، فکری و روحی خانم ها در دوران قاعدگی ندارند و همین موضوع باعث شکایت و دلخوری بسیاری از خانم‌هاست. پریود شدن، امری طبیعی‌ست که در این دوران خانم‌ها به‌دلیل تغییرات هورمونی که در بدنشان رخ می‌دهد، شرایط نامطلوبی را تجربه می‌کنند. به‌همین دلیل این موضوع نیازمند اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به آقایان از این شرایط را دارد تا در زندگی مشترک، با درک بیشتر ایشان از موضوع، بانوان بتوانند با آرامش بیشتری این دوران را پشت‌سر بگذارند.
 

کمترین انتظار از آقایان این است که به عنوان مردان بزرگ، عاقل، بالغ و رشید، وضعیت همسر خود را در این دوران خاص درک کنند و در مقابل بی حالی ها، بداخلاقی ها و حتی تندخویی هایی که ممکن است در رفتار همسرشان به دلیل تغییرات هورمونی که در این دوران پیش می آید و بسیاری از این رفتارهای ناخوشایند دست خودشان نیست، درک و صبر و تحمل به خرج دهند!
 

بله، اگر آقایان دلیل پدید آمدن این رفتارها را بدانند و اینکه بر گذرا بودن و غیر دائمی بودن آنها واقف باشند حتما خیلی بهتر می توانند از خود صبر و تحمل نشان دهند! به آقایان توصیه می شود در این دوران از هرگونه بحث و جدل و گفتگوی تنش آمیز با همسرشان پرهیز کنند. بهتر است در این دوران توجهات عاطفی خود را از لحاظ ابراز و اظهار
محبت افزایش دهید و بخصوص اگر همسرتان خواهان ماساژ است، او را مشتاقانه ماساژ دهید! خیلی خوب است تأییدهایی که لازم است را در این مواقع به همسرتان بدهید: از کدبانوگری و زحماتی که او می کشد و هنرهایی که به عنوان یک زن در زندگی از خود بروز می دهد یاد کنید و به رخش بکشید. بسیاری از خانم‌ها به دلیل وضعیت بهم ریختگی هورمونی که دارند، بجز بی حالی و درد در ناحیه کمر و زیر شکم، ازخود علائم افسردگی را نیز نشان می دهند که توصیه های اخیر در گفتگو با او خیلی اثر بخش می باشد.از کارهای خوب دیگری که می توانید برای همسرتان انجام دهید و حالش را بهتر کنید، مشارکت بیشتر در کارهای خانه در این دوران است.
برخی از آقایان که از پختگی و مهارت بیشتری در همسرداری برخوردار هستند، در این دوران خوراکی ها، غذاها و نوشیدنی با طبع گرم که با عسل، خرما و دارچین و ... درست می شود، تهیه می کنند.
 

برای همسرشان که به دلیل خونریزی های ۳ تا ۵ روزه مقدار زیادی آهن از دست داده، قرص مکمل های آهن تهیه می کنند و نشان می دهند چقدر به فکر همسرشان هستند.حالا بماند که شنونده ی خوب بودن چقدر حال خانم شما را در این دوران خوب می کند! یا اینکه با کادویی حتی یک شاخه گل به سراغش روید و خلاصه کاری کنید که احساس خوبی نسبت به خودش، شما و زندگی اش پیدا کند!
 

و اما توصیه مهم دیگر در مورد رعایت هایی در رابطه ی جنسی است که در این دوران معمولاً توصیه بر پرهیز از انجام این رابطه است! آقایان توجه داشته باشند این توصیه به معنای فاصله گرفتن از همسرشان در این دوران نیست! بلکه همانطور که گفته شد اتفاقأ در این دوران باید رسیدگی ها و توجهات عاطفی و عاشقانه بیشتر هم شود. همین موضوع ممکن است حالت دوگانه ای را بوجود بیاورد: از یک سو قاعدگی باعث می‌شود تا بانوان احساس سنگینی، نفخ و بداخلاقی داشته باشند و از طرف دیگر، تعداد زیادی از خانم‌ها در زمان پریود نیاز به رابطه جنسی پیدا می‌کنند! این موضوع به این دلیل اتفاق می‎‌افتد که هورمون‌های پروژسترون و استروژن هنگام تخمک‌گذاری افزایش می‌یابند و باعث افزایش سطح میل جنسی می‌شوند. در کل این تصمیم به توافق طرفین بستگی دارد. اما برای انجام آن حتما باید از کاندوم استفاده کرده و سایر موارد بهداشتی رعایت شود. امید است تا با رعایت موارد ذکر شده، آقایان بتوانند باعث هدیه دادن آرامش به همسرشان شده و در نتیجه زندگی مشترک شاد و سالمی را تجربه نمایند.

اقتباس، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

سمانه نظری
feedback
Iran, Islamic Republic of
ممنون از مطالب خوبتان
مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر