تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۱۶۶۲

هنر زندگی (۱۲۶)

سلام بر زوجین جوان
به شهادت همه ی کسانی که ازدواج کرده اند، سال‌های نخستین زندگی بسیار پر مخاطره است! شاید کمتر زوجی یا بهتر بگوییم هیچ زوجی را نتوان یافت که در سال‌های اولیه ازدواج خود دچار اختلاف نشده باشند! و اینکه در مواجهه و برخورد با این اختلافات دچار اشتباه نشده باشند!
اگر با کسانی که هم اکنون ده ها سال از زندگی مشترکشان گذشته صحبت کنیم، خواهند گفت که چه اشتباهات عجیبی را در ابتدای زندگی مرتکب شده اند که آثارش کماکان در زندگی کنونی آنان هر چند کم رنگ، اما وجود دارد. ما توصیه هایی برای زوجین جوان داریم که می تواند هرچه بیشتر از این نوع اشتباهات در اوایل زندگی بکاهد تا شما عزیزان بتوانید زندگی شادتر و شیرین تری را تجربه نمایید.
 


توصیه هایی به آقا دامادها در ابتدای زندگی
اجازه دهید چون در آستانه ی میلاد مبارک حضرت زهرا(س) و روز زن هستیم، به احترام بانوان، ابتدا توصیه هایی در مورد ایشان به آقایان تازه داماد داشته باشیم.
آقایان تازه داماد که امیدواریم با مطالعه بر روی مسائل زندگی مشترک، وارد این عرصه شده باشند، به خوبی می دانند که دختر جوانی را که به همسری پذیرفته اند دارای روحی لطیف و عواطفی آسیب پذیر است. بنابراین بهتر است در همین ابتدای کار با خود عهد ببندند که همواره از رفتار و گفتاری که می تواند این روح لطیف را خدشه دار نماید، بپرهیزند!
بی احترامی به هر شکل آن می تواند از آسیب زا ترین رفتارهای ممکن نسبت به یک زن باشد. همچنین کم توجهی و بی محبت بودن و اظهار محبت نکردن نیز برای بانوان غیر قابل تحمل است! هرچند که در روزهای آغازین زندگی معمولأ آقایان این موارد را رعایت می کنند اما با گذشت هفته ها و ماه‌های ابتدایی دیده می شود که رفته رفته از آن احترام و توجه و محبت کاسته می شود و اگر این روال ادامه یابد به جایی می رسد که بانوان به شک می افتند که آیا اساساً همسرشان او را دوست دارد یا نه!؟
آقایان بدانند که اظهار محبت (کلام و گفتار محبت آمیز) و ابراز محبت(رفتار و عمل محبت آمیز) همواره جزو نیازهای عاطفی ـ روانی همسرشان است و هیچگاه نباید از آن غافل شوند.


 
جالب است که برخی از آقایان از این موضوع متعجب می شوند و می پرسند که مگر همسرشان یادش می رود که او را دوست دارند!؟ در پاسخ می گوییم بله، فرض بگیرید که او یادش می رود! و اگر آقایان می دانستند که این نیاز چقدر در وجود همسرشان جدی است، همچون تلاشی که برای تأمین معاش خانواده انجام می دهند، نسبت به اظهار و ابراز محبت نیز متعهدانه عمل می کردند.
نکته ی دیگر در رعایت گفتگو با همسر جوان است که خود یکی از نشانه های دوست داشتن و توجه کردن به اوست. همواره در مسائل مختلف با همسر خود گفتگو کرده و با او تشریک مساعی نموده و نظرش را جویا شوید. این رفتار باعث می شود تا همسر شما احساس ارزشمندی کرده و نیازش به توجه و محبت از سوی شما به شکل ارزنده ای تأمین شود. خب حالا که در مورد احترام به همسر گفتیم جا دارد تا یاد آوری کنیم که مراقب باشید تا به همین ترتیب احترام خانواده همسرتان نیز خدشه دار نشود. بهتر است از آن ها گله و شکایت نکنید و مشکلات نه چندان مهم را که جای طرح کردن ندارند خودتان به نحوی صحیح حل کنید ولی مسائل و مشکلات جدی را با همسرتان به صورت محترمانه و مهربانانه در میان بگذارید و در این رابطه از تکنیک صحیح گفتگو و طرح مسئله استفاده کنید.
هیچ وقت فراموش نکنید که زن و شوهر باید برای یکدیگر در رتبه و درجه اول باشند ولی به خاطر داشته باشید این مسئله یک شبه به وقوع نمی پیوندد، بلکه باید به یکدیگر زمان دهید و ثابت کنید که نفر اول در زندگی هم هستید و این مورد مهم را هرگز فراموش نکنید.
 
 

در مورد زبان تشکر و زبان پوزش خواستن نیز که قبلا هم گفته بودیم باز هم یاد آوری می کنیم که خیلی خوب است وقتی آقایان وارد منزل می شوند از زحمات همسر خود در کارهایی که انجام داده و یا هنرهایی که به خرج داده است تشکر کنند. دیدن و تشکر کردن از کارهای انجام شده در منزل یکی از هنرهای همسرداری برای مردان است. و بالاخره اینکه گاهی اوقات که مشکل و دلخوری پیش می آید، همواره آقایان می توانند برای اثبات این موضوع که از روح بزرگی برخوردار هستند، پا پیش گذاشته و به اصلاح روابط بپردازند! یعنی نه تنها قهر و کم محلی نکنند، بلکه بابزرگ منشی به حل و فصل شکرآب ها بپردازند!
با آرزوی اینکه زندگی همه زوجین جوان همواره با گرمی و عشق و محبت توأم باشد، تا هفته ی آینده شما را به خدای بزرگ می سپاریم.

تألیف، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده

 
 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر