تاریخ انتشاريکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۱۶۴۷

هنر زندگی (۱۲۵)

سلام بر زوجین جوان
بررسی مسائل مربوط به ازدواج جوانان تاکنون در ستون هنر زندگی مراحل گوناگونی را در هفته های اخیر پشت سر گذاشته و پس از مراحل خودشناسی برای ازدواج، آشنایی با تیپ های شخصیتی، انتخاب همسر، روش های درست تحقیقات برای ازدواج، نقش والدین و بخصوص مادران در انجام ساده و بی تکلف مراسم عقد و ازدواج، اکنون به مرحله ی آغاز زندگی زناشویی و زیر یک سقف رفتن رسیده ایم!
جا دارد تا توصیه های مهمی را در آغازین روزهای زندگی خدمت زوجین جوان مطرح نماییم.

توصیه هایی برای آغاز زندگی زناشویی
زمانی که زوجین جوان زندگی مشترک خود را آغاز می کنند به زودی متوجه می شوند علیرغم تمام تلاشی که در دوران آشنایی و نامزدی برای شناخت طرف مقابل و حتی شناساندن خود بصورت صادقانه انجام داده اند، اما شناخت های جدید و واقعی تری از یکدیگر در حال وقوع است که گاهی در حد سورپرایز و شگفتانه پیش می رود.
 

زوجین تا زمانی که زیر یک سقف نرفته و زندگی را به روال طبیعی آغاز نکرده باشند، علیرغم اینکه ممکن است سال ها از آشنایی شان هم گذشته باشد، اما شاید نتوانسته باشند تمامی رفتارها و خلقیات خود را به خوبی به همسرشان بشناسانند و به همین ترتیب نیز همسرشان را به خوبی نشناخته باشند! اما حالا که زندگی آغاز شده، رفته رفته شناخت ها واقعی تر و عمیق تر شده و جنبه های پنهانی تر و درونی تری از رفتارها و شخصیت ها را برملا می کند!
باید بدانیم که تا حدودی این اتفاق طبیعی و بدیهی است چرا که تا قبل از این زوجین اینقدر به یکدیگر نزدیک نبوده و این همه از روزها و شبها و هفته ها و ماه‌ها را لحظه به لحظه با هم نگذرانده بودند تا به ریزه کاری های رفتاری و اخلاقی
یکدیگر آشنا شوند. ضمن اینکه تا قبل از این معمولأ در زمان ملاقات‌ها و مکالمات، خواهی نخواهی هر کدام سعی می کردند بهترین خود را به نمایش بگذارند و بدون نقص دیده شوند! ولی حالا که زندگی مشترک آغاز شده نمی توان آن شیوه های ظاهرسازی را در دراز مدت ادامه داد و به همین دلیل خود واقعی افراد بروز و ظهور پیدا می کند!

 
 

خب حالا سوال مهم این است که باید دید تا کجا این شناخت های جدید، طبیعی و بدیهی است و از کجا به بعد غیر طبیعی!؟
توجه داشته باشید که اگر بین آنچه که فرد در زمان آشنایی و نامزدی از خود بروز داده با آنچه که واقعاً هست، تفاوت زیاد و معناداری وجود داشته که از آن بوی عدم صداقت و اطلاعات نادرست به مشام می رسد و این تفاوت طوری است که زندگی را به هم می ریزد و طرف مقابل را از داشتن یک زندگی نرمال و آبرومندانه و رو به رشد که حق اوست، محروم می گرداند، دیگر نمی توان آن را طبیعی و بدیهی دانست و قطعأ مشکل آفرین خواهد بود و باید که نسبت به آن عکس العمل مناسب نشان داد.
به عنوان مثال آدم عصبی مزاجی که در دوران آشنایی و نامزدی، با رعایت هایی خود را به غلط، خونسرد و منعطف معرفی کرده و یا کسی که خیلی خسیس است با انجام مخارجی خود را دست و دل باز نشان داده، یقینا چنین آدم هایی دیگر نمی توانند در طول زندگی مشترک چنین رفتاری داشته باشند و خیلی زود مسائلی بوجود می آید که قطعاً زندگی را بهم می ریزد!
 

متأسفانه امروزه در بسیاری از پرونده های طلاق و جدایی در بین زوجین جوان، ردپای چنین عدم صداقت ها و دروغ هایی دیده می شود که زندگی بهم ریز هستند!
اعتیاد به مواد مخدر، الکل، قمار و عادات ناپسند دیگری همچون دروغگویی، دست بزن داشتن، دست کج داشتن، بی تعهدی و جنم کار نداشتن، دست از دوست بازی و رفیق بازی برنداشتن حتی پس از تشکیل زندگی مشترک و یا حتی بیماری خاصی که باید مطرح می شده ولی در دوران آشنایی و نامزدی با پنهان کاری و عدم صداقت، که نمونه
ی بارزی از فریبکاری است، برای طرف مقابل مطرح و مشخص نشده و پس از تشکیل زندگی مشترک افشا شده است، از جمله موارد غیر طبیعی است که نمی توان از کنار آنها به سادگی گذشت!
اینجاست که آن توصیه ما در مباحث قبلی جایگاه خود را نشان می دهد که در انجام عقد و ازدواج بدون داشتن شناخت کافی و در عرض یک هفته و دوهفته و یکماه و دوماه و با عجله اقدام ننمایید! اما توصیه ما به هر یک از زوجین جوان این است که اگر پس از ازدواج با چنین وضعیتی روبرو شدید و در همان ابتدای زندگی مشترک مواردی در رفتار همسر خود دیدید که زندگی به هم ریز است، هیچگاه آن را به دست زمان نسپرده و اگر در گفتگوهای اولیه به نتیجه ی روشنی نرسیدید، اولاً حتما و حتما از بارداری و فرزندآوری خودداری کرده و به توصیه های غلطی که از سوی افراد غیر متخصص مطرح می شود که اگر فرزند بیاورید مشکلات زندگیتان برطرف می شود، اعتنا نکنید. در غیر این صورت با آوردن فرزند، گرهی بر روی گره های قبلی زده و بر مشکلات می افزایید! دوما مسائل و مشکلات خود را به جای پدر و مادر و اطرافیان، با مشاور آگاه و متخصص امور خانواده در میان بگذارید تا با راهنمایی و مشاوره ی درست و به موقع، راه صحیح زندگی را باز یافته و به تکنیک‌ها و روش‌هایی که با توجه به مسائل خاص زندگی تان مطرح می شود آشنا و آگاه شده و اقدام نمایید.
 

گاهی مطرح کردن این دست از مسائل با پدر و مادرها و اطرافیان که تخصصی در امور مشاوره و خانواده ندارند، بجز بهم ریختن فکر و زندگی آنها و بغرنج تر و پیچیده تر شدن مسائل شما، نتیجه ی دیگری ندارد! مشاوران آگاه و با تجربه با توجه به روند مشاوره و مسائلی که با آن روبرو هستید، به خوبی تشخیص می دهند که آیا لازم است بزرگترها در مسائل شما زوجین جوان ورود کنند یا نه! و یا تا چه میزان و چه زمانی ورود کنند بهتر است؟ سخن در این باب زیاد است و اجازه دهید تا نکات و توصیه های مهم دیگر را در هفته های آتی با شما در میان بگذاریم.

تألیف: فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر