تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۱۶۱۹

هنر زندگی (۱۲۳)

سلام بر والدین عزیزی که مراسم ازدواج فرزندشان را هرچه ساده تر برگزار می کنند

همین سلام فوق کل پیام این هفته ی هنر زندگی را مشخص کرده است.
بله، شاید باورتان نشود! اما باید اذعان کنیم که متأسفانه در جامعه ی امروزی ما، همین تشریفات فوق‌العاده برای مراسم ازدواج، علاوه بر موانع متعددی که برای وصلت جوانان وجود دارد، خودش مانعی شده فوق همه ی موانع موجود!!!
اجازه دهید تا باهم مروری بر این موضوع داشته باشیم.

ضرورت های ساده کردن تشریفات و مراسم ازدواج برای جوانان
اگر والدینی که هم اکنون فرزندشان در دوران ازدواج بسر می برد، از وضعیت آنچه که در پرونده های بی شمار در کلینیک های مشاوره خانواده و حتی در شوراهای حل اختلاف و دادگاه‌های خانواده می گذرد، اطلاع می داشتند،
شاید خیلی زود به این نتیجه می رسیدند که ضرورت دارد تا از تشریفات اضافی در مراسم عقد و ازدواج فرزندشان بکاهند!
آنچه که در این زندگی های تازه تشکیل شده و به اختلاف رسیده رویت می شود این است که هیچگاه مهریه های آنچنانی و جهیزیه های سنگین و خرج های چندصدمیلیون تومانی و حتی میلیاردی در مراسم عقد و ازدواج نتوانسته اند تضمینی برای تداوم زندگی زوجین جوان باشند و در عوض بیگانگی دو جوان عاشق با اصول زندگی مشترک و زیر یک سقف بودن و بیگانگی با فرهنگ گفتگو با یکدیگر و نا آگاهی نسبت به رفتارهای معمول در جنس مخالف و حتی در شناخت نسبت به خود است که باعث بوجود آمدن این همه وقایع تلخ طلاق و جدایی گردیده است!
آنچه امروزه در باب ازدواج جوانان در جامعه شاهد هستیم، تبدیل شدن این امر ارزشمند به یکی از مسائل حاد اجتماعی است تا جایی که جوانان و خانواده‌های آن‌ها برای فرار از مشکلات ازدواج ترجیح می‌دهند این امر مهم را به تأخیر بیاندازند.
 

بنابر این توصیه ما این است که والدین بجای پرداختن به آن همه تشریفات، حواسشان بیشتر به شناخت زوجین و خانواده ها از خودشان و از یکدیگر و بررسی ملاک
ها و معیارهای صحیح برای ازدواج جمع باشد!

هر چه ازدواج ها ساده تر برگزار شوند، مشکلاتش نیز کمتر بوده و رعایت اولویت ها در آن ساده تر است و ازدواج جوانان اینقدر به تاخیر نیفتاده و یا به شکست نمی انجامد. امروزه تأخیر در امر ازدواج در هر دو گروه از خانواده‌ها یعنی هم خانواده‌های پسردار و هم خانواده‌هایی که دختران دم بخت دارند قابل مشاهده است. پس این امر می‌تواند گویای این مطلب باشد که برای رفع موانع ازدواج، هر دو خانواده باید کمر همت ببندند و با اراده‌ای کامل به استقبال رفع مشکلات بروند و ازدواج ها را ساده تر وبی تکلف تر برگزار کنند.

برخی از کارشناسان ازدواج جوانان معتقدند که خانم ها نقش مهمتری در ساده برگزار کردن ازدواج جوانان می توانند ایفا نمایند. آنها معتقدند امور مربوط به ازدواج از آن دسته اموری است که به طور معمول نقش زنان هر دو خانواده در آن پررنگ تر از مردان است، در واقع می‌توان گفت در آداب ازدواج این سه بانو یعنی عروس، مادر
عروس و مادر داماد نقش مهمی را در اقناع سایر افراد خانواده و فامیل ایفا می‌کنند، پس این مثلث زنانه می‌تواند در برگزاری یک ازدواج آسان نقشی تأثیرگذار و مثبت داشته باشد.

نکته ی دیگر اینکه مادران در هر دو خانواده می‌توانند در ترغیب فرزندانشان برای ازدواج صحیح نقش موثری داشته باشند، اگر دیدگاه دختر و پسر تنها در ملاک‌های مادی و ظاهری خلاصه می‌شود مادران می‌توانند از طریق ارتباط صحیح با فرزندانشان آن‌ها را متوجه انتخاب نادرستشان کنند. از دیگر اموری که زنان هر دو خانواده می‌توانند در آن دخیل باشند بحث تعیین مهریه است، امروزه در نظر گرفتن مهریه‌های بالا به عنوان معضل غیرقابل حلی در زندگی جوانان خودنمایی می‌کند، در این زمینه خود دختر و همچنین مادر او می‌توانند در راضی ساختن سایر افراد برای در نظر گرفتن مهریهٔ کم موثر باشند، گفتگوهای مؤدبانه و به دور از تنش که در خانواده‌ها توسط مادر و دختر انجام می‌گیرد می‌تواند عامل موثری در تعیین مهریه باشد.
 

برگزاری مراسم جشن
عقد و عروسی نیز امری سلیقه‌ای است و در بیشتر مواقع نوع سلیقهٔ دختر و مادرش و همچنین مادر شوهر می‌تواند تعیین‌کنندهٔ کمیت و کیفیت آن باشد. انتخاب لباس عروس، ماشین عروس، آرایشگاه، فیلم ، عکس، سالن مراسم، کمیت و کیفیت جهیزیه و حتی تعیین تعداد میهمانان و دایره ی دعوت شدگان همه و همه می‌تواند به گونه‌ای باشد که ازدواج را سخت یا سهل گرداند. معمولاً در فرهنگ جامعه ی ما تمام این امور باید از زیر نظر و سلیقهٔ خانم‌ها رد شود لذا توصیه می‌شود بانوان در هر دو خانواده کمک‌کنندهٔ جوانان باشند تا آن‌ها با این حس که پشتیبان محکمی در این امر دارند با خیال آسوده به ازدواج ساده و بدون تکلف اقدام نمایند.
انشالله در هفته آینده این بحث مهم ساده برگزار کردن مراسم عقد و عروسی جوانان را با هم ادامه خواهیم داد.

اقتباس، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

علی رمضانی
feedback
زندگی من مادرزنم بهم ریخت از بس دخالت کرد. بگید خانمها دخالت نکنن همه چی درست میسه
مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر