تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۱۵۶۴

هنر زندگی (۱۲۰)

سلام و درود بر جوانان نیک اندیش
ازدواج و تشکیل خانواده که یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی است. قبلاً گفتیم هر جوانی که قصد ازدواج دارد، ابتدا بهتر است خودش را به خوبی بشناسد. ما در مباحث گذشته به صورت مشروح و مفصل، راهکارها و ابزار مناسبی جهت خودشناسی معرفی کردیم. بعد از مطالعه بر روی خود، می توان بر روی شناخت همسر آینده متمرکز شد. یکی از اساسی ترین راههای شناخت همسر آینده، شناخت بر روی خانواده ایست که در آن پرورش یافته است. در نظر گرفتن خانواده طرف مقابل بسیار پراهمیت است و نقش زیادی در موفقیت زندگی مشترک دارد چرا که خانواده های خوب و طبیعی، فرزندانی سالم را پرورش می دهند.

نکات مهمی در رابطه با خانواده ی همسر آینده
در ابتدا باید بگوییم که همسر شایسته و ایده آل را که در هفته ی گذشته پیرامون آن نوشتیم، تنها می توان در خانواده های متعادل و گرم و صمیمی یافت! فراموش نکنید که خانواده ای که در آن روابط خشک و سخت گیرانه است یا خانواده ای که بدون ضابطه و بی در و پیکر است، هیچکدام متعادل نبوده و تربیت صحیحی در آن ها اتفاق نمی افتد!
محصول تربیتی در خانواده های غیر متعادل معمولا به لحاظ روانی و رفتاری دارای تعادل نیست! باید همواره در نظر داشت که خانواده همسر نقش بسیار مهمی را در آینده زندگی مشترک بازی می کند. بنابراین در انتخاب همسر باید به خانواده او کاملأ توجه نمود. بسیاری از جوانانی که عاشق می شوند، هنگام انتخاب همسر تنها به عشق خود توجه کرده و خانواده را نادیده می گیرند و حتی اگر مشکل جدی در خانواده ی طرف مقابل ببینند می گویند من که قرار نیست با خانواده اش زندگی کنم، خود او با خانواده اش متفاوت است. بدیهی است این بیانات قطعأ توجیهات عاشقانه ای بیش نیستند و متأسفانه تجربه نشان داده است که عدم توجه به مشکلات جدی که در خانواده همسر وجود دارد، در عمل می تواند تاثیرات مخربی بر زندگی شما داشته و حتی آن را به نابودی بکشاند.
 

ما هم قبول داریم که هر فردی می تواند با خانواده اش متفاوت باشد. اما این تا زمانی است که فرد تمرکز و کنترل خود را بتواند در طول زندگی حفظ کند. مطمئن باشید در زمانی که او بخصوص در مواقع بحرانی، بر روی رفتار خود تمرکز و کنترل نداشته باشد طوری رفتار می کند که در خانواده اش مرسوم بوده و از کودکی در ضمیر ناخودآگاهش ثبت شده است و آن طوری که پدر و مادرش رفتار کرده اند نه آن طوری که منطق و آموخته هایش به او می گوید.
این موضوع را به علاوه کنید با اینکه والدین به لحاظ ژنتیک تاثیر زیادی روی فرزندان دارند و فرزندان خصوصیات جسمانی و روانی خویش را از آنان به ارث می برند! خانواده با فراهم آوردن محیطی برای رشد فرزندان همواره بر آنها تاثیر می گذارند. به عنوان مثال برخی از افرادی که در خانواده ای متشنج رشد می یابند واقعا از لحاظ روانی آسیب دیده اند و سالم نیستند.
خانواده برای فرزندان باید محیطی فراهم کند تا آنها با آرامش بتوانند به رشد و شکوفایی دست یابند. تاثیرات مخرب خانواده ی متشنج بر روح و روان فرزندان تا آخر عمر باقیست و در زندگی مشترک آنها با همسر آینده شان تاثیرات منفی فراوان دارد!
 


بنابر این توصیه می کنیم در مورد خانواده ی همسر به این نکات توجه کنید:
به دنبال خانواده ای باشید که خوشنام بوده و دارای سلامت اخلاقی باشند. دارای ارتباطات اجتماعی خوب و سالم باشند. منزوی و کناره گیر نباشند.(ارتباطات خوب اجتماعی خانواده نشان دهنده این مطلب است که آنها از سلامت روانی خوبی برخوردار هستند. یادتان باشد در صورت وجود بیماری های روانی حاد، امکان برقراری روابط بین فردی به صورت مطلوب و مستمر وجود ندارد و اختلالاتی که فرد بدان مبتلاست می تواند خود را در عرصه این گونه روابط به نمایش بگذارد!) خانواده ای که در آن همبستگی و اتحاد وجود داشته و یکدیگر را قبول دارند و مسائل، مشکلات و یا موفقیت یکدیگر برایشان مهم است! خانواده ای که نظر فرزندشان برایشان مهم است و به آن گوش داده و اهمیت می دهند و اهل مشورت هستند، به هم اعتماد داشته و یکدیگر را دوست دارند. دست آخر به این نکته هم توجه داشته باشید که خیلی خوب است تا خانواده شما و خانواده طرف مقابلتان هم کفو باشند. هم کفوی در باورهای دینی و اخلاقی خانواده ها مهم تر از تفاهم طبقاتی است. خانواده ها خیلی بهتر است تا در یک مرتبه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار داشته باشند.
به امید خدا در هفته آتی راه های دستیابی به این شناخت ها را با هم مرور خواهیم کرد.

تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر