تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۱۵۴۹

هنر زندگی ۱۱۹

درود بر جوانان عزیز و گرامی
ازدواج در دوران جوانی از اموری است که هر جوان سالم و رشیدی به آن می اندیشد و به دنبال مهیا کردن مقدمات آن می باشد. اما بدون شک در موضوع ازدواج، پیدا کردن همسر مناسب از هر امر دیگری مهم تر و مقدم تر است. هیچ فرقی نمی کند جوان دختر باشد یا پسر!
از ویژگی های مهم دوران جوانی فکر کردن در مورد جنس مخالف و بخصوص همسر آینده است! جوانان همواره به این موضوع می اندیشند که با چه کسی ازدواج کنند تا بتوانند خوشبخت شوند و زندگی سالم و رو به رشدی را برای خود و خانواده ای که تشکیل می دهند، مهیا نمایند؟
 

ویژگی های همسر مناسب و مطلوب
بدیهی است که در بین تمام ویژگی هایی که یک همسر خوب می تواند برای زندگی مشترک با شما داشته باشد، همانا تناسب داشتن، کفویت و همتایی با شماست. این همان موضوعیست که در یکی دوهفته ی اخیر بر روی آن صحبت کردیم و گفتیم
که برای یافتن این تناسب ضروری است که ابتدا خودمان را به درستی و در همه ی جهات بشناسیم تا بتوانیم با شناختی که از همسر احتمالی آینده به دست می آوریم، این تناسب ها را شناسایی کنیم!
اما یاد آوری یک سری از ویژگی ها که می تواند برای تداوم و موفقیت در زندگی مشترک مؤثر باشند، کمک می کند تا متوجه شویم خودمان نیز بایستی برای ورود به زندگی متاهلی دارای چه صفات و ویژگی هایی باشیم!

۱- متعهد و مسئولیت پذیر بودن: برای ازدواج و تشکیل خانواده یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که باید هم در خودمان و هم در همسر آینده سراغش را بگیریم، همین متعهد بودن و مسئولیت پذیری است. این ویژگی باعث می شود تا زوجین برای ساختن زندگی خود تلاش و پشتکار داشته و در هنگام مشکلات و بیماری و نشیب‌های زندگی پای همسر خود بایستند و همواره به او وفادار بمانند!

۲- منعطف بودن: انعطاف پذیری از ویژگی های یک انسان سالم و متعادل است. کسی که می خواهد وارد زندگی مشترک شود باید آموخته باشد که دیگر او یک نفر نیست و در هنگام گفتگو و تصمیم گیری و دیگر اقدامات زندگی، نباید تک روی داشته باشد و باید که همواره نظر همسرش برایش مهم باشد و به هنگام لزوم از انعطاف منطقی برخوردار باشد. یادتان باشد این ویژگی را باید در دوران آشنایی اولیه در نامزد خود کشف کنید.

۳-
صداقت داشتن:
همیشه رو راستی و صداقت داشتن، می تواند بر میزان اعتماد همسران بیفزاید و پایه های زندگی مشترک را قرص و محکم نماید.
 

۴- انتقاد پذیر بودن: خیلی خوب است انسان روحیه انتقاد پذیری داشته باشد. شاید بتوان گفت افراد انتقادپذیر به نوعی آمادگی بیشتری برای منعطف بودن دارند! فراموش نکنید که این ویژگی را در همسر آینده ی خود حتما جستجو کنید.

۵- محترم بودن و احترام گذاشتن: یادآوری این نکته ضروری است که همسران لازم است ضمن نزدیک بودن روابط و صمیمی بودن، اما حریم حرمت یکدیگر را نیز حفظ کنند و تحت هر شرایطی احترام یکدیگر را نگه دارند! متأسفانه خیلی ها فکر می کنند صمیمی بودن در آن است که در گویش و روابط خود هیچ ضابطه ای را رعایت نکنند! همین باعث می شود تا خیلی زود حریم و حرمت یکدیگر را شکسته و آسیب جدی بر روابط خود همسر عزیزشان وارد آورند!

۶- یکدلی و همراهی و همدلی: شاید آن صمیمیتی که لازم است در بین همسران وجود داشته باشد، بهتر است خودش را به صورت یکدلی و همدلی و همراهی با یکدیگر نشان دهد. یقینا این شکل از صمیمیت می تواند بر عشق و دوستی و مقبولیت یکدیگر بیفزاید و زندگی را شیرین تر نماید.

۷- مستقل بودن: این ویژگی
از آن صفاتی است که خیلی می تواند در ساخته شدن یک زندگی مشترک نقش داشته باشد. می توان به جرأت گفت کم نبوده اند زوجینی که بخاطر همین مستقل نبودن و بخصوص وابسته بودن به والدین، خیلی خوب در جنبه های مختلف زندگی رشد نکردند و نتوانستند خود و زندگی خود را بسازند!

۸- شاد بودن و شوخ طبعی: این ویژگی می تواند به همسران روحیه دهد، می تواند زندگی را با طراوت نماید. بر عکس این ویژگی عبوس و اخمو بودن است! جالب است که انسان های شاد و شوخ طبع معمولا از ظرفیت روحی و روانی خوبی برخوردارند و اهل قهر کردن و قیافه گرفتن نیز نیستند!
 

فقط باید مراقب بود که شوخ طبعی وارد حوزه هایی که ممکن است به کسی و بخصوص به همسر بربخورد، نشود!
ملاحظه می شود ویژگی هایی که برای یک همسر خوب و ایده آل برشمردیم همگی مربوط به یک انسان بالغ و رشید است که متعادل بزرگ شده باشد. نقش خانواده ای که همسر آینده در آن رشد و نمو پیدا کرده بسیار مهم است که انشاالله در هفته آینده بر روی آن دقت خواهیم کرد.

تهیه و تدوین: فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر