تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۱۵۳۴

هنر زندگی (۱۱۸)


سلام و درود بر جوانان عزیزی که به دنبال امر مقدس ازدواج هستند
بدون اغراق باید گفت که یکی از فطری ترین اقدامات بشر همین موضوع ازدواج است. به قدری ازدواج در ایجاد آرامش روحی و تکامل شخصیتی و فکری انسانها موثر است که تقریبا در تمامی ادیان و مکاتب فکری بشری در جوامع مختلف و در طول تاریخ، توصیه های فراوانی از سوی بزرگان به انجام آن شده است.
البته همانطور که از قدیم هم گفته اند، هر اقدامی باید با مطالعه و چشمانی باز انجام پذیرد تا نتایج خوبی به بار دهد. امر مقدس ازدواج نیز از این قاعده مستثنی نیست.هر چقدر که یک ازدواج با شناخت کافی زوجین از یکدیگر صورت پذیرد، به همان نسبت می تواند موفقیت آمیزتر بوده و نتایج بهتری به بار آورد.

ضرورت کسب شناخت زوجین از یکدیگر
حتماً تا کنون شما هم ‌شنیده اید که زوج جوانی پس از آشنایی کوتاه مدت، خیلی سریع اقدام به عقد و ازدواج نموده اما پس از مدت کوتاهی به مشکلات عدیده برخورد کرده و از حل آنها عاجز می مانند و خیلی زود از ازدواج خود پشیمان می شوند.
برای ما مشاوران امور خانواده بسیار روشن است که چرا چنین اتفاقی می افتد و اگر غیر از این باشد، جای تعجب دارد! بخصوص در زمانه ی حاضر که جامعه ی ما به دلیل غرق شدن در فضای مجازی دچار به هم ریختگی در امور فرهنگی شده است، این اتفاق می تواند زیاد بیفتد، کما اینکه از آمار بالای طلاق در جامعه ی فعلی نیز می توانیم متوجه این موضوع بشویم!
 

امروزه همه انسان ها دارای پیچیدگی های شخصیتی و رفتاری شده اند که گاهی نیز به درستی خودشان را نمی شناسند چه رسد به شناخت دیگری!!! در اینجا توصیه اکید می نماییم که اگر شما جوانی هستید که به دنبال امر مقدس ازدواج می باشید، حداقل در این چند زمینه، سعی کنید شناخت خوبی را در مورد همسر آینده ی خود کسب نمایید، آنگاه با دقت آن را با وضعیت خود وفق دهید که آیا در این زمینه ها با یکدیگر تناسب و سازگاری دارید!؟ از جمله زمینه های بسیار مهم در ازدواج، زمینه های فرهنگی است.
اینکه طرفین میزان تحصیلاتشان و رشته تحصیلی شان چیست!؟
اینکه تربیت خانوادگی هریک چگونه بوده است!؟
اینکه نحوه ی گویش و گفتگو در دل خانواده چگونه است!؟
آیا محترمانه و مودبانه با یکدیگر گفتگو می کنند یا خیر!؟
آیا صمیمانه باهم گفتگو می کنند یا خشک و بدون محبت!؟
آیا به هم انرژی مثبت می دهند یا منفی گرایی و نا امیدی در بین آنها موج می زند!؟
بدیهی است که در دوران نامزدی کشف این امور کمی سخت می باشد چرا که معمولاً خانواده های ایرانی در این دوران که جوانشان دوران نامزدی را طی می کند، مراعات بیشتری را در هنگام رفت و آمدها انجام می دهند که از شکل طبیعی و معمولی زندگی آنها فاصله دارد! یعنی به نوعی گارد می گیرند که نتوان به سادگی متوجه مشکلات شد! به همین دلیل است که همواره توصیه می شود پس از آشنایی های اولیه بلافاصله اقدام به عقد و ازدواج ننمایید و اجازه دهید تا مقداری رفت و آمد خانوادگی و حتی سفر یکروزه با خانواده ها انجام شود تا در این همسفری و هم سفره بودن، بسیاری از اشکال واقعی زندگی برای طرفین رو شود و شناخت های واقعی به دست آید.
این را هم بگوییم که هیچگاه نمی توان انتظار داشت که طرف مقابل ما و خانواده اش از هر عیب و نقصی مبرا بوده و کامل باشند! همانطور که خود ما نیز بی عیب و نقص نبوده و کامل نیستیم!
در نظرداشته باشید که کسب این شناخت ها بیشتر برای بررسی تناسب هاست نه خدای ناکرده عیب‌جویی!!! ضمن اینکه کسب شناخت از وضعیت زندگی طرف مقابل حق مسلم جوانان در شرف ازدواج است. گاهی در این شناخت ها، نکاتی به دست می آید که اگر کسی متوجه آن نشود و اقدام به ازدواج نماید، کارش به جدایی و طلاق منجر می شود!
 

به عنوان مثال کم نبوده اند جوانانی که با اعتقادات مذهبی پررنگ، گاهی عاشق و دلباخته دختری شده اند که آنها اساساً نگاهی معمولی به دین و مذهب داشته و آنچنان در قید و بند انجام مناسک که نبوده اند هیچ، از انجام برخی مناهی مانند نوشیدن تفریحی الکل در مراسم خانوادگی که متاسفانه این روزها بسیار هم زیاد شده است ابایی نداشته اند! حالا در نظر بگیرید این جوان، بدون دقت در این موضوع و کسب شناخت واقعی، اقدام به ازدواج عجولانه می نماید ولی بعدا که رفتار خانواده ی همسرش را مغایر با اعتقادات خود می یابد، دچار مشکل اساسی می شود!!! بدیهی است اگر این شناخت قبل از ازدواج به دست می آمد، احتمال اینکه تصمیم عاقلانه تری اتخاذ می شد از نظر دور نبود! و یا اگر هم تصمیم به ازدواج می گرفت، حداقل دست به انتخاب آگاهانه زده بود و در جهت پذیرش این وضعیت گام بر می داشت و در درون خود دچار تعارض نمی شد!
سخن در این باب زیاد است و لازم است تا آن را در هفته های آتی نیز ادامه دهیم. موفق باشید.

تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر