تاریخ انتشاريکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۵۲۴

هنر زندگی (۱۱۷)

سلام و درود بر زوجین خوشبخت
ازدواج واژه ی بسیار زیبایی است که در درون خود هزار راز و رمز کوچک و بزرگ دارد. شاید یکی از مهمترین رموز آن این باشد که آفریننده هستی، ادامه ی خلقت انسانها را طی یک رابطه ی طولانی و همه جانبه بین دو جنس قرار داده. دو جنسی که در عین شباهت، تفاوت‌های فراوانی هم با هم دارند! دو جنسی که به واسطه ی همین ازدواج گاه یکدیگر را سرشار از عشق و محبت و عاطفه می نمایند و گاه نیز چنان باعث رنجش خاطر یکدیگر می شوند که گویی امر ازدواج برایشان جز ناکامی ثمری نداشته است!
از آنجا که معمولاً امر دلنشین ازدواج
در دوران جوانی انسان ها محقق می شود، اکنون پس از مسائل مختلفی که در دوره ی جوانی به بحث گذاشتیم وارد مسئله مهم ازدواج می شویم و ابعاد مختلف آن را مورد واکاوی قرار می دهیم.


جوانان و ازدواج
پس از چندین هفته که در مورد زوایای مختلف اشتغال جوانان گفتگو کردیم، اکنون به بحث ازدواج جوانان رسیده ایم.جالب است که همانگونه که ضرورت خودشناسی در مباحث مربوط به اشتغال بیان شد و تست شخصیت شناسی MBTI بعنوان ابزار مناسبی برای خودشناسی شغلی معرفی شد، در امر ازدواج نیز این موضوع مطرح می باشد. شاید همگان بر این باورند که برای ازدواج، لازم است تا جوانان طرف مقابل خود را خوب بشناسند! ضمن اینکه این موضوع مهم و درست است اما زمانی کاربرد دارد که فرد ابتدا به پایه ای از خودشناسی رسیده باشد! در امر ازدواج کشف میزان تناسب، همتایی و کفویت زوجین مطلب بسیار مهمی است که دستیابی به این شناخت در جنبه های مختلف کار ساده ای نیست و واقعا نیاز به مشاوره و راهنمایی تخصصی دارد! به همین دلیل است که
ضرورت انجام مشاوره های قبل از ازدواج بسیار زیاد است.
همواره بسیار دیده می شود که جوانان در سن ازدواج معمولا بیش از هر چیز به ظاهر یکدیگر توجه می کنند، چه اینکه اولین چیزی که در آغاز یک رابطه جلب توجه می کند، ظاهر است. هرچند که این توجه به ظاهر لازم است اما همه ی ماجرا نیست!
 

جوانان عزیز خوب است توجه داشته باشند که پس از ظاهر چندین نکته ی اساسی دیگر نیز ضرورت دارد تا مورد بررسی جدی قرار گیرد تا میزان همتایی، تناسب و کفویت بین یک زوج به دست آید.
بدیهی است که از جمله ی این تناسب ها می توان به سن و سال، میزان تحصیلات، طبقه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده ها، دین و مذهب و میزان تقید به آن، گرایشات سیاسی، علایق، سلایق، ایده ها، آرمان ها و آرزوها، چگونگی مدیریت مالی و اقتصادی زندگی، نحوه ی گذراندن اوقات فراغت و زمینه های پیشین همچون
تربیت خانوادگی اشاره کرد.خوب است اینجا سوال کنیم آیا به نظر شما همین بررسی ها برای داشتن یک ازدواج موفق کافیست یا بازهم موارد دیگری هست که تا کنون از آن غافل مانده ایم!؟
بلی، باید اذعان کنیم با تمام این بررسی ها، هنوز شاید به نیمه ی راه شناخت خود و دیگری در امر ازدواج نرسیده ایم!
 


بررسی تیپ های شخصیتی طرفین، خلق و خوها، اخلاق و رفتار از قسمت‌های مهم کسب شناخت از خود و دیگری است. چیزی که معمولاً خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد و اتفاقا همین جنبه از رابطه است که حرف اول را در تداوم یک زندگی مشترک می زند.
اکنون ملاحظه می شود که حساسیت مشاوره قبل از ازدواج تا چه میزان است!؟ در حقیقت یک مشاوره ی کامل قبل از ازدواج بخاطر بررسی همه ی این جوانبی که بیان شد و محاسبه و تجزیه و تحلیل آن است که حداقل به سه جلسه گفتگوی دوساعته نیاز دارد تا خود زوجین نیز در روند این بررسی ها به میزان همتایی، تناسب و کفویت در بین خود پی برده و تصمیم درستی را برای انتخاب همسر اتخاذ نمایند. به امید اینکه همه ما در انتخاب ها و تصمیمات مهمی که در زندگی داریم با شناخت کافی و چشمانی باز و آگاهانه اقدام نماییم، در هفته آینده ادامه این بحث را با شما پی خواهیم گرفت.

تهیه و تنظیم :فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهين نوش آبادی، مشاور امور خانواده
 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر