تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۱۵۰۹

هنر زندگی (۱۱۶)

سلام و درود بر شما جوانان خوب
در هفته های اخیر با جنبه های مختلف تست شخصیت شناسی MBTI آشنا شدیم. آشنایی با این تست از آنجایی حائز اهمیت است که می تواند ما را به نوعی از خودشناسی برساند که بر اساس آن بتوانیم متوجه شویم با روحیاتی که داریم برای انجام چه نوع کارهایی مناسب هستیم.بالاخره در دوره جوانی یکی از مهمترین تصمیمات زندگی، انتخاب شغل است پس بهتر است با چشمانی باز این فرایند را طی کنیم.در این هفته با توجه به اینکه با ۱۶ تیپ شخصیتی در این تست آشنایی اجمالی پیدا کردیم، به سراغ میزان سازگاری این تیپ های شخصیتی با هم می رویم:

سازگاری تیپ های شخصیتی با یکدیگر
شما می توانید میزان سازگاری تیپهای مختلف در تست شخصیت شناسی MBTI را در جداول زیر ملاحظه فرمایید.
 


توجه داشته باشید که این درصدها وحی منزل نیست و به درصدهاي به دست آمده در نتیجه ی تست برای هریک از ابعاد در ویژگی های چهارگانه: درونگرایی - برونگرایی/ شهودی - حسی/ منطقی - احساسی/ قضاوتی - ادراکی بستگی دارد. بنابر این حتما در مواردی که درصدهاي دو بعد از یک ویژگی به هم نزدیک می باشد، فرد می تواند دارای هر دو صفت در دو بعد مختلف باشد.
نکته ی دیگری که ممکن است بیشتر از آن تعجب کنید این است که عواملی هم هستند که می توانند دوتیپ شخصیتی را که در جدول، سازگاری کمی را بین آنها نشان می دهد، در کنار هم سازگار نماید. به عنوان مثال بوده اند زوجهایی که بعد از ازدواج متوجه تفاوت در تیپ شخصیتی بین خود شده اند. آنها با "درک متقابل" از این تفاوت‌ها نه تنها از تهدیدها رسته اند بلکه فرصت‌های عالی نیز در زندگی برای خود ساخته اند. این دسته از زوجین که متوجه تفاوت‌ها و اختلافات حتی فراوان در بین خود شده اند، به جای تلاش برای تغییر دادن یکدیگر، سعی در فهمیدن و درک تفاوت‌های یکدیگر از طریق گفتگو و کسب شناخت یکدیگر کرده اند. البته جا دارد تا از نقش مشاورین توانمند و آگاه در راهنمایی چنین زوجهایی غافل نشویم.
توجه داشته باشیم که از نتایج تست شخصیت شناسی MBTI می‌توانیم در خودشناسی، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل و حتی انتخاب همسر و ازدواج نیز بهره ببریم.اما فراموش نکنیم که تحلیل این تست با توجه به درصدهاي به دست آمده اش، نیاز به مشورت با مشاورین آگاه دارد.
 
"جداول از سایت تست و تایپ"

تهیه، تنظیم و اقتباس: فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

وحید جهانی
feedback
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب بود. هم مطلب روانشناسی هم این خانم خیلی خوب میگه
مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر