تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۱۴۹۲

هنر زندگی (۱۱۵)

سلام بر دوستان عزیز
در هفته گذشته با معرفی چهارمین ویژگی تست شخصیت شناسی MBTI گفتیم که از طریق اجرای این تست شما می توانید متوجه شوید که دارای چه ویژگی های شخصیتی بوده و روحیات شما برای ورود به چه کارهایی آماده تر است و از ورود به چه نوع کارها و مشاغلی بهتر است پرهیز کنید.
قبلا هم اشاره کردیم که به جز علاقه، استعداد و مهارت، لازم است تا روحیات خود را برای انتخاب شغل مورد بررسی قرار دهیم. چه اینکه شغل انسان سال‌های سال با او همراه خواهد بود و از طریق شغل است که اقتصاد و معاش خود و خانواده را به مدت طولانی تامین می نماید. بنابراین با استفاده از تست شخصیت شناسی MBTI ما می توانیم به یک سری از روحیات خود که بخصوص در موضوع اشتغال کاربرد فراوان دارد، پی ببریم.
 

آشنایی با گروه‌های ۱۶ گانه تست شخصیت شناسی MBTI
بد نیست بدانید که تست شخصیت شناسی MBTI در حقیقت پرسشنامه ایست که برای شناسایی برخی از ابعاد رفتاری، نقاط قوت، ضعف و اولویت های افراد ساخته شده است. این تست را کاترین بریگز (Katherine Briggs) و دخترش ایزابل مایرز (Isabel Myers) بر اساس نظریه کارل گوستاو یونگ (Carl Gustav Jung) در مورد تیپ های شخصیتی (personality type) طراحی کرده اند. به عبارت دیگر تست شخصیت شناسی مایرز بریگز یا تست ام
بی تی آی پرسشنامه ای است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت، ترجیحات شخصی و ویژگی های فردی طراحی شده است. پس از انجام این تست بر اساس ابعاد اندازه گیری شده در هر یک از صفات زیر:
۱- برون‌گرا E یا درون‌گرا I۲- شهودی N یا حسی S۳- منطقی T یا احساسیF۴- قضاوتی J یا ادراکی p
که مجموعاً ۸ حرف اختصاری انگلیسی را شامل می شود و با توجه به پاسخهایی که به سوالات تست داده اید، با چهار حرف از ۸ حرف که مشخص کننده ی ویژگی های برتر در صفات فوق الذکر می باشد، شما را معرفی می کند.
به عنوان مثال فردی که نتیجه تست او ESFP می شود به آن معناست که او عموما فردی برون‌گرا، حسی، احساسی و ادراکی است که توضیحات هریک از این صفت ها و ویژگی ها را در هفته های گذشته خدمت شما مطرح کرده ایم.
اگر شما یک ماتریس ۴در ۴ را در نظر بگیرید، درون آن ۱۶ خانه خواهید داشت که حداکثر حالات پدید آمده از این تست را می توان در آن به شرح زیر ثبت کرد. البته این را هم بگوییم که در برخی از تفسیرهایی که از تست شخصیت شناسی MBTI ارائه شده است برای هر یک از این گروه‌های ۱۶ گانه نامگذاری هایی شده که سعی کرده اند با تیپ شخصیتی آن گروه سازگار باشد.
- تیپ شخصیتی INTJ (معمار)
- تیپ شخصیتی INTP (منطق گرا)
- تیپ شخصیتی ENTJ (فرمانده)
- تیپ شخصیتی ENTP (مجادله گر)
- تیپ شخصیتی INFJ (حامی)
- تیپ شخصیتی INFP (تسهیل کننده)
- تیپ شخصیتی ENFJ (پیشرو)
- تیپ شخصیتی ENFP (مبارز)
- تیپ شخصیتی ISTJ (بازرس)
- تیپ شخصیتی ISFJ (مدافع)
- تیپ شخصیتی ESTJ (اجرایی)
- تیپ شخصیتی ESFJ (سفیر)
- تیپ شخصیتی ISTP (ماهر)
- تیپ شخصیتی ISFP (ماجراجو)
- تیپ شخصیتی ESTP (کارآفرین)
- تیپ شخصیتی ESFP (سرگرم کننده)
نکته مهمی که در تفسیر نتیجه این تست باید به آن توجه شود این است که در هر یک از ۴ ویژگی عنوان شده ۲ بعد وجود دارد که معمولا در نتیجه ی تست یکی از این ابعاد در هر ویژگی اعلام می شود. اما این بدان معنی نیست که فرد در شخصیت خود از بعد مقابل آن ویژگی کاملا تهی است!
 

همواره در نظر داشته باشید که همه ما معمولا درصدی از بعد مقابل که برایمان اعلام شده را در شخصیت خود دارا هستیم و البته مقدار و درصد آن نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر در نتایج تست فردی درصدهای درونگرایی و برونگرایی او نزدیک بهم باشد، نشان دهنده این موضوع است که او فردی صرفا درون‌گرا و یا برون‌گرا نیست و حائز هر دو بعد از این ویژگی در شخصیت خود می باشد. در عین حال به هر میزان که درصدهاي ابعاد اعلام شده در هر ویژگی بیشتر از هم فاصله داشته باشند، بعد اعلام شده یا همان حرف اختصاری انگلیسی در مورد معرفی شخصیت فرد قابل اعتناتر است. بنابر این در تفسیر این تست، توجه به درصدهاي هر بعد در هر ویژگی بسیار با اهمیت می باشد.
ان شاءالله در هفته آینده به سازگاری هر یک از این گروه‌ها با یکدیگر خواهیم پرداخت که در جای خود موضوع با اهمیتی است.

اقتباس، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
 

پیام زندگی (111)
به مناسبت ایام چهلم زنده یاد مهندس صنیع خانی
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر