تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۱۴۸۲

هنر زندگی (۱۱۴)

سلام بر همراهان هنر زندگی
درود بر شما که مشتاقانه مباحث ما را دنبال می کنید. در هفته های اخیر در مورد تست شخصیت شناسی MBTI بحث کردیم و گفتیم که این تست کمک شایانی به خودشناسی شما در اینکه روحیات تان با چه شغلی تناسب دارد، می نماید!در این هفته به آشنایی با ویژگی چهارم این تست که در شخصیت همه ما انسانها وجود دارد می پردازیم:
 

ما به چه میزان دارای شخصیت قضاوتی و یا ادراکی هستیم!؟
تا کنون با سه ویژگی که از طریق اجرای تست شخصیت شناسی MBTI می توانیم در خودمان کشف کنیم، آشنا شدیم. این سه ویژگی عبارت بودند از: میزان درون‌گرا I ( Introversion) و یا برون‌گرا ( Extraversion) E - میزان حسی (Sensing) S و یا شهودی (Intuition) N - میزان احساسی (Feeling) F و یا منطقی بودن (Thinking) Tو هر یک را نیز مشروحا توضیح دادیم و گفتیم که در این تست وقتی خود را واجد هر یک از صفات فوق یافتیم، علامت اختصاری آن صفت را برمی داریم و کنار هم می گذاریم. در این هفته با چهارمین و آخرین ویژگی این تست که همانا میزان قضاوتی بودن Judging و یا ادراکی بودن Perceving ما را مشخص می کند، آشنا می شویم.
اگر ما انسانی باشیم که در سبک زندگی خود و در برابر مسائل پیرامونی خود به سمت قضاوت تمایل داشته و ساختار منظم و تصمیمات محکم و دارای چارچوب را ترجیح می دهیم، ما حتما در این تست جزو انسان های قضاوتی (منظم، قاطع) طبقه بندی می شویم و باید از علامت اختصاری J برای این ویژگی خود استفاده کنیم که البته میزان و مقدار این صفت در ما مهم است. آنگاه ما معمولأ چنین رفتارهایی خواهیم داشت:
ما دوست داریم کارهایی را انجام دهیم که از قبل برای آن ها برنامه ریزی کرده باشیم.
ما کار در چارچوب قوانین را دوست داریم و خیلی به درد برنامه ریزی های ۵ ساله می خوریم.
ما از فهرست درست کردن برای کارهایمان لذت برده و قبل از انجام کار، برای آن طرح و برنامه درست می کنیم. معمولا قبل از این که به مهلت پایانی برسیم کارمان را انجام داده و کار را به دقایق آخر نمی سپاریم.
ما بر هدف تمرکز کرده و به شرایط جدیدی که ایجاد می شود توجهی نداریم. وقتی روشی را برای انجام کاری در نظر بگیریم، خیلی سخت می توانیم آن روش را تغییر داده و یا حتی به روش های جدید فکر کنیم.
 
 

اما اگر ما انسانی هستیم که در ارتباط با مسائل زندگی و امور پیرامونی خود بر اساس ادراک عمل کرده و اصطلاحاً بازتر، انعطاف پذیرتر و سازگار تر هستیم، در این تست جزو انسانهای ادراکی طبقه بندی می شویم که بایستی در ارتباط با این ویژگی خود از حرف اختصاری P استفاده کنیم و همانطور که گفته شد، مقدار و میزان این صفت نیز مهم است. در این صورت ما معمولأ چنین رفتارهایی خواهیم داشت:
منتظر می مانیم تا ببینیم چه پیش می آید و طبق آن عمل می کنیم. خیلی اهل برنامه ریزی برای کارهایمان نیستیم.
ما به سمت یک محیط و قالب انعطاف پذیر گرایش داریم و خود را با برنامه ها بر اساس نیاز وفق می دهیم. وقتی به نزدیک مهلت کار می رسیم انگیزه پیدا می کنیم که آن کار را به اتمام برسانیم.
ما در مسیر انجام کار ممکن است به راحتی روش انجام کار را عوض کنیم و به راحتی با این تغییر کنار می آییم. کارهایمان را معمولا به دقیقه نود محول می کنیم چرا که در این موقعیت دارای تمرکز بهتری بوده و راندمان کارمان بالا می رود.
 

اکنون با مشخص شدن چهارمین صفت، پس از انجام تست دارای ۴ حرف اختصاری لاتین از میان ۸ حرف IE SN FT JP می باشیم که معرف تیپ شخصیتی ماست. از ترکیب این حروف( ویژگی ها) امکان پدید آمدن ۱۶ تیپ شخصیتی وجود دارد. به عبارت دیگر این تست قادر است تا با در نظر گرفتن معیارهای چهارگانه فوق همه انسانها را به ۱۶ تیپ شخصیتی تقسیم بندی کند. اجازه دهید توضیحات مربوط به این ۱۶ تیپ شخصیتی را در هفته ی آتی خدمت شما مطرح کنیم. موفق باشید.

اقتباس، تهیه و تنظیم :فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر