تاریخ انتشاريکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۱۴۶۳

هنر زندگی (۱۱۲)

سلام و درود بر شما دوستان مهربان
شناختن تیپ شخصیتی انسان نکته قابل تأملی است که می تواند دلایل رفتارهای مختلف ما را به ما بشناساند و به ما کمک کند که چگونه علاوه بر علایق و استعداد به روحیات و تیپ شخصیتی خود نیز توجه کرده آنگاه شغل مناسب خود را جستجو کرده و دنبال کنیم!
هفته گذشته برای شما در مورد یکی از ابزارهای رایج شخصیت شناسی که تست MBTI نام دارد نوشتیم که می تواند میزان درونگرایی و یا برونگرایی ما را مشخص کند.
اکنون می پردازیم به ویژگی های دیگری که این تست می تواند برای ما از خودمان و تیپ شخصیتی مان بازگو کند: چه ابعاد دیگری از شخصیت ما توسط تست MBTI بازگو می شود!؟
 

بجز میزان درونگرایی که با علامت اختصاری I (Introvertion) وبرونگرایی که با علامت اختصاری E  (Extravertion) شناخته می شوند و در هفته گذشته در مورد آن بطور مشروح نوشتیم، میزان حسی بودن که با علامت اختصاری S (Sensing) و یا شهودی بودن که با علامت اختصاریN (iNtuition) نشان داده می شوند نیز توسط تست MBTI بازگو می شود.
حتما می پرسید که حسی و شهودی بودن یعنی چه!؟ جالب است که انسان‌ها معمولا به یکی از دو طریق حسی و یا شهودی اطلاعات دنیای پیرامون و حتی درون خود را کسب و پردازش می کنند. حسی و یا شهودی بودن ما برمی گردد به چگونگی جمع آوری اطلاعات و شناخت ما از هر چیزی که در عالم هستی است! برخی بیشتر با بکارگیری حواس پنجگانه و ریزتر و جزئی تر و اصطلاحاً حسی کسب اطلاعات می کنند و توجه زیادی به واقعیت دارند. آنها تمایل دارند که روی واقعیت ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه عینی لذت می برند. به واقعیت های فیزیکی، مثل آن چه می بینند یا می شنوند، بیشتر توجه می کنند. به آن چه در حال حاضر قابل رویت است نسبت به چیزی که در ذهن است بیشتر توجه می کنند. به وقایع و جزئیات توجه بیشتری می کنند. آن چه را می خواهند یاد بگیرند باید تجربه کنند. این ها افراد حسی هستند. شما نیز می توانید برای شناخت حسی بودن خود این سوالات را از خود بپرسید:
آیا من وقایع را مثل عکس می بینم!؟
آیا من به واقعیت ها و اسناد نگاه می کنم تا بتوانم مشکلی را حل کنم!؟
آیا من عمل گرا هستم!؟
آیا من ابتدا با واقعیت ها روبرو می شوم تا بتوانم یک تصویر بزرگ بسازم!؟
آیا من باید چیزی را ببینم یا تجربه کنم تا در مورد آن قضاوت کنم!؟
آیا گاهی آن قدر به وقایع و جزئیات توجه می کنم که امکانات جدید را از دست می دهم!؟
اگر پاسخ شما درمورد سوالات فوق مثبت است، شک نکنید که شما فردی حسی هستید!
 

اما کسانی که شهودی هستند توجه بیشتری به الگوها و معناها دارند. بیشتر به تصویر کلی مساله نگاه می کنند تا جزئیات آن. بیشتر به تجربیات جدید فکر می کنند تا به جزئیاتی که قبلا برایشان تکرار شده است.بیشتر به مواردی مانند الگوها و برداشت ها توجه می کنند. آنها از تفکر درباره مسائل و جنبه های انتزاعی لذت می برند.شهودی ها معمولا به دریافت یک شمای کلی از موضوع اکتفا کرده و اطلاعات خود را به صورت کلی کسب و پردازش می کنند! حالا اگر می خواهید ببینید که شما آیا یک فرد شهودی هستید، ببینید به سوالات زیر پاسخ مثبت می دهید؟
آیا من به الگوها و روابط بین مسائل توجه بیشتری می کنم!؟
آیا من برای حل مسائل، از روابط بین آن ها استفاده می کنم!؟
آیا من برای انجام کارها به شهودم تکیه می کنم!؟
این توضیح نیز ضروری است همانطور که درونگرایی و برونگرایی در ما صفر و یا صددرصد نیست و ما می توانیم درصدی از هریک را در شخصیت و رفتار خود داشته باشیم، ویژگی حسی و شهودی بودن نیز همین‌گونه است و درصد های حسی بودن و شهودی بودن ما نیز پس از انجام کامل تست MBTI مشخص می شود.
اجازه دهید ویژگی‌های دیگری که این تست در مورد شخصیت ما بازگو می کند را هفته آینده مورد بررسی قرار دهیم.

اقتباس، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر