تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۱۴۴۲

هنر زندگی (۱۱۰)

سلام بر جوانان غیور

در بسیاری از کشورهای دنیا، هدف آموزش های رسمی و غیر رسمی در نهایت دستیابی جوانان به شغلی آبرومند با درآمد مکفی و هماهنگ با توانایی ها و روحیات و مهارت های فرد می باشد. در کشور ما البته مسأله اشتغال و کاریابی برای جوانان و برطرف نمودن معضل بیکاری قطعا یکی از چالش های مهم می باشد که همواره در پیرامون آن در رسانه ها و مجامع مختلف، بحث و گفتگو می شود.

شاید بتوان گفت در کشور ما عدم تعامل بین مؤسسات آموزشی و بازار کار، نبود فرصت‌های شغلی کافی و نابرابری فرصت‌های شغلی برای زنان و مردان، ضعف برنامه‌های حمایت از خود اشتغالی، سازمان یافته نبودن بازار کار کشور و کم رنگ بودن نقش مؤسسات کاریابی و مؤسسات محل تحصیل در این بازار از جمله مهم‌ترین
موانع اشتغال و کاریابی موفق جوانان محسوب می‌شوند. اما در این رابطه ما نیز توصیه هایی برای شما جوانان عزیز داریم که توجه به آنها می تواند نقائص محیطی مربوط به این موضوع را به مقدار قابل توجهی برایتان کاهش دهد:
 

جوانان و مسأله مهم اشتغال
از آنجایی که اشتغال و داشتن شغل، کار و تلاش بدون شک در ارزشمندکردن زندگی انسان نقش به سزایی دارد، بهتر است ابتدا به برخی از امتیازات و مزایای داشتن شغل و شاغل بودن بپردازیم. داشتن شغل و فعال بودن باعث می شود تا:
- اعتماد به نفس ما افزایش یابد.
- عزت نفس رشد یابد.
- خلاقیت شکوفا گردد.
- احتمال بروز افسردگی و دل مردگی بسیار کاهش یابد.
- بتوانیم هویت اجتماعی، مهارتی و کاری کسب کنیم.
- به رفتار و طرز فکر خود جهت مثبت و سازنده دهیم.
- به استقلال مالی که تجربه ای بس دلخواه و شیرین است دست یابیم.
- نام نیک از خود بجا بگذاریم.
- امکان خدمت به همنوع و کسب رضایت درونی فراهم گردد.
- مورد احترام اطرافیان قرار گیریم.
- احساس مفید بودن و ارزشمندی داشته باشیم.
- در صحنه ی اجتماع و در میان مردم باشیم و روحیه همکاری و کار تیمی پیدا کنیم.
- زمینه پیشرفت در بسیاری از زمینه ها برایمان فراهم شود.
- انگیزه برای زندگی کردن و امیدوار بودن همواره افزایش یابد.

این ها تعدادی از مزایای داشتن کار و تلاش در زندگی است.
بدیهی است که اگر بخواهیم به تمامی موارد و امتیازات شاغل بودن بپردازیم، باز هم می توان موارد ممتاز دیگری را برشمرد. بنابر آنچه گفته شد دیده می شود که نقش و اهمیت داشتن شغل و کار در زندگی بسی مهم است و بهتر است تا با این موضوع با دقت و توجه بیشتری روبرو شویم. اما معمولأ دیده می شود که جوانان برای اشتغال و یافتن شغل فقط به علاقه ی خود اهمیت می دهند و به جنبه های دیگر وجود خود واقف نیستند!
 

متأسفانه شناخت از خود و استعدادیابی نه در خانواده و نه توسط نظام آموزشی اتفاق نمی افتد و همین می ‌شود که در کشور ما متاسفانه بسیاری از استعدادها شکوفا نمی گردد. شناخت استعدادها و هدایت تحصیلی و راهنمایی افراد به َسمت شغل مناسب دارای مکانیسم های خاص خودش است که لازم است تا جوانان غیور و برومند با این مکانیسم ها آشنا شوند. یکی از سوالات اساسی که ضرورت دارد تا هر جوانی از خود بپرسد این است که بجز علائقم، اساساً روحیات من برای چه شغلی مناسب است و من چه استعدادی دارم و وارد چه کارهایی می توانم بشوم و سراغ چه کارهایی نباید بروم!؟

در روان شناسی مبحث بسیار مهمی به نام شخصیت شناسی وجود دارد که
بر اساس آن تیپ شخصیتی افراد بازشناخته می شود. گاهی انسان ها متوجه نیستند که چرا یک سری رفتارها از آنها سر می زند و چرا گرایش های رفتاری خاصی دارند!؟ فقط این را متوجه می شوند که در برخی از زمینه ها با دیگران متفاوتند! این تفاوت می تواند ریشه در تیپ شخصیتی افراد داشته باشد که خود فرد هم به آن واقف نیست!
 

الان در بسیاری از مصاحبه های شغلی که افراد را برای تصدی شغلی انتخاب می کنند، برای کشف تیپ شخصیتی مصاحبه شوندگان و اینکه چقدر با شغل مورد نظر به لحاظ تیپ شخصیتی تناسب و هماهنگی دارند از تست شخصیت شناسی MBTI استفاده می شود. با انجام این تست که امروزه در ایران توسط روان شناسان متعددی بومی سازی شده و در فضای مجازی بصورت رایگان و آنلاین قابل دسترس است، هم خود فرد می تواند نسبت به خودش شناخت موثرتری پیدا کند و هم موسسه ی کاریابی که نزد او این تست انجام شده است!
شما نیز می‌توانید از این تست برای کشف تیپ شخصیتی خود استفاده کنید و ویژگی های رفتاری خود برای شاغل شدن را بهتر بشناسید. در هفته آینده این بحث مهم را عمیق تر با ‌شما دنبال می کنیم. با ما باشید.

تهیه و تدوین:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

امیر وحیدی
feedback
Iran, Islamic Republic of
این مطلب شناختن تیپ شخصیتی برای من خیلی جالب بود. تشکر از نویسندگان و سایت شما
مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر