تاریخ انتشاريکشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۱
کد مطلب : ۱۴۲۳

هنر زندگی (۱۰۸)

سلام و درود بر شما خوبان
همانطور که می دانید ما انسانها در زندگی روزمره ی خود، با بی شماری از نیازها، خواسته ها و آرزوها رو به رو هستیم. معمولاً وجود همین نیازهاست که باعث می شود از تمامی تلاش خود برای رسیدن به آنها استفاده کرده و به زندگی خود معنا و مفهوم و غنا ببخشیم. جالب است بدانیم که نیازهای انسان در دوره های مختلف زندگی متفاوت هستند. اگر احساس نیاز یک کودک در دوران کودکی اش انجام بازی و بازیگوشی و خوردن شکلات و بستنی است، اما همین کودک در دوره جوانی اش قطعا نیازهای متنوع تر و متفاوت تر و عمیق تری خواهد داشت که باید به درستی شناخته شوند. در این هفته به این مسأله مهم می پردازیم:

جوانان و نیازهای دوران جوانی
شاید به نظر برسد شناختن نیازهای دوران جوانی کار سخت و پیچیده ای نباشد. همین که شما رفتار و حالات جوانان را مشاهده کنید و یا با آنها به گفتگو بنشینید و از لابلای سخنان او که می تواند هر گفته اش معرف قسمتی از نیازهای او باشد و یا به پژوهش ها و بررسی هایی که در مورد جوانان صورت گرفته است نظری بیندازید می توانید به بسیاری از آرمان ها، آرزوها، خواسته ها و نیازهای جسمی، فکری و روحی دوران جوانی دست پیدا کرده و آشنایی خوبی با دنیای جوانی و جوانان حاصل
کنید. اما شناختن نیازهای دوران جوانی به همین جا ختم نمی شود. چه اینکه می توان با قاطعیت گفت که نیازهای این دوران نیز به دودسته نیازهای حقیقی و نیازهای کاذب تقسیم می شوند. به بیانی بهتر باید گفت مهمتر از شناخت نیازهای دوره جوانی، بازشناسی و شناخت نیازهای حقیقی از نیازهای کاذب در این دوران است. بسیار بجا و مناسب است تا معیارهای تشخیص این دو را هم اعلام کنیم و بگوییم که آن دسته از نیازها و خواسته هایی که دستیابی به آنها ضامن رشد، پیشرفت، موفقیت، سلامت و رسیدن به زندگی با نشاط و سالم است را می توان در زمره نیازهای حقیقی دسته بندی کرد و درست برعکس این قضیه آن دسته از نیازها یا بهتر بگوییم احساس نیازهایی که دستیابی به آنها جز تباهی و نابودی و از دست رفتن فرصت های ناب دوران جوانی را در پی ندارند، جزو نیازهای کاذب قلمداد نماییم.
 

بدین ترتیب نیازهایی مانند: ادامه تحصیل، اشتغال و پشتکار و درآمدزایی، تفریحات و گذراندن اوقات فراغت سالم با دوستان صمیمی، تامین نیازهای عاطفی روانی به شکلی صحیح، ازدواج و تشکیل خانواده که همگی ضامن سلامت و سعادت جوان است می توانند از جمله نیازهای اساسی و حقیقی جوانان تلقی شوند و بیراهه هایی که سر از بزه کاری و کارهای خلاف اخلاق و عرف و قانون درمی آورند و نتیجه ای جز تباهی ندارند، جزو نیازهای کاذب می باشند. شاید یکی از کمک‌های مهم و حیاتی همین تفکیک و بازشناسی نیاز های اصیل از نیاز های کاذب نسل جوان است که هم خود جوانان
و هم والدین و خانواده ها و در بخش وسیع تر، جامعه و نهادهای مدنی هستند که باید گام موثری در جهت آن بردارند. امروزه مساعدت به جوانان برای آن که بتوانند بین نیازهای منطقی و خواسته های غیر منطقی خود، فرق بگذارند و آنان را در تعدیل خواسته هایشان و انطباق با توانایی هاشان یاری دهند، کاری اساسی و بسیار مهم و ارزنده است. این کار باعث می شود تا انرژی و شور و حال جوان به سمت و سوی درست و قابل اعتنا سوق یابد و امیدوار بود که به دنبال تامین آن دسته از نیازهایی که می تواند سعادت و خوشبختی اش را ضمانت کند، برود.
 

از سوی دیگر ذکر این نکته نیز ضروری است که جوانان عزیز بدانند معمولاً اینگونه نیست که انسان‌ها علیرغم همه تلاشی که می کنند به همه آنچه که می خواهند، می رسند. دنیا پر است از آدمهایی که با حسرت و حرمان نسبت به آرمان‌ها و آرزوهای دست نیافته ی خود زندگی می کنند، اما اینها نیز دو دسته اند، دسته ای که بدون تلاش درست و با خواب و خیالات و اوهام به دنبال رسیدن به نیازها و خواسته های خود بوده اند که طبیعی است حال و روز خوبی ندارند. ولی دسته ی دیگر همانطور که گفته شد، ممکن است علیرغم کار و تلاش و کوشش به تعدادی از خواسته های خود نرسیده باشند که این دسته از افراد البته همان فرایند پشتکار و کار و تلاششان خودش سازندگی هایی را در پی داشته که می توانند به آن ببالند و خود را بازنده زندگی ندانند.
آرزو می کنیم تا همه ی جوانان عزیز کشورمان با تلاش و کوشش و پشتکار به برآورده شدن نیازهای حقیقی و انسانی خود دست یافته و همگی آنها به گوهرتابناک سعادت و خوشبختی برسند.

تالیف، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر