تاریخ انتشاريکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۱۳۳۰

هنر زندگی (۱۰۳)

سلام و درود بر شما مخاطبین گرامی
ما تاکنون در این ستون هنر زندگی، مخاطب اصلی خود را والدین و پدرمادرهای عزیز تلقی می کردیم، چرا که در مورد دوران کودکی و نوجوانی مطالبی را خدمتتان تقدیم می کردیم. از این شماره‌ به بعد که وارد دنیای جوانی می شویم، بجز والدین، خود جوانان رشید و بالغ نیز می توانند مخاطب ستون هنر زندگی در این سایت باشند.

کلیاتی در مورد دوران جوانی
شاید اولین سوالی که در این رابطه پدید می آید این است که دوره جوانی که پس از دوره ی نوجوانی است، معمولاً از چه سنی آغاز می شود و تا کی ادامه می یابد!؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که در جوامع مختلف برای دوران جوانی سنین مختلفی را عنوان کرده اند. به عنوان مثال در آفریقای جنوبی ۱۴ تا ۳۵ سال، در استرالیا ۱۵ تا ۲۵ سال، در چین ۱۴ تا ۲۸ سال و در مالزی ۱۵ تا ۴۰ سال دوران جوانی محسوب می‌شود.

در کشور ما طی بازنگری به این موضوع در سال های اخیر توسط وزارت ورزش و جوانان دوره جوانی از ۱۸ تا ۳۵ سالگی اعلام شد.


از نظر قرآن، انسان تا سن چهل سالگی در زمره جوانان می باشد و باید برای رشد و تعالی خود تلاش نماید. اگرچه ممکن است در اواخر این سنین از نظر جسمانی انسان آهسته آهسته رو به نقصان برود ولی رشد معنوی و بالندگی روح و روان که حقیقت انسان می باشد تا بعد از این سنین همچنان میسر می باشد.
از نظر رویکردجامعه‌شناسی، جوانی یک فرایند و ساختار اجتماعی است که با رخدادهایی هنجار، مانند ازدواج، فرزندآوری و اشتغال تعریف می‌شود. اما به گفته روانشناسان، مادامی که افراد احساس پویایی کنند، هدف داشته باشند و برای ادامه زندگی‌شان برنامه‌ریزی کنند می‌توانند بگویند در دوران جوانی هستند، حتی اگر عدد سنی‌شان از بازه جوانی گذشته باشد! شاید هم به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ در آخرین اعلام رده‌بندی دوران عمر انسان، ۲۵ تا ۶۵ سالگی را دوران جوانی معرفی کرد.


صرف نظر از اینکه دوران جوانی از چه سنی تا چه سنی است، به نظر می رسد جامعه و به خصوص نهاد خانواده در دنیای امروز نیازمند بازشناسی روحیات و رفتار جوانان است و در جهانی که سرعت تغییر مبادلات و معادلات فکری ـ فرهنگی در چهار سوی آن به گونه ای است که ثانیه ها، نقشی تأثیرگذار در رفتار و مناسبات اخلاقی ـ اجتماعی نسل جوان دارد، این بازشناسی، کاری دشوار و پیچیده است، زیرا جوانان هر نوع ارتباطی را پاسخ نمی دهند و تنها به کنش هایی، واکنش نشان می دهند که به خوبی اثبات کند موفق به درک جلوه های شخصیتی و ابعاد روحی، فکری و جسمی آنان شده است.خود جوانان نیز در این رابطه مسئولیت مستقیم دارند تا با گفتگو و تعامل با نهادهای ذیربط و دست کم با خانواده ی خود، شناخت واقع بینانه تری را از خود ارائه دهند و همچنین با مطالعه ی وضعیت موجود بتوانند بهترین تصمیم ها را برای زندگی آینده ی خویش بگیرند.باید قبول کرد که در جامعه ی امروزی ما که دچار تنگناهای اقتصادی و آشفتگی های فرهنگی جدی است، جوانان بیشترین قشر جامعه هستند که دچار تردید و تشتت فکری می گردند. این موضوع باعث می شود تا در امر هویت یابی، ارتباط سازنده با دیگران و تصمیم گیری برای مسیر آینده زندگی، دچار مخاطره جدی گردند!
امروزه جوانان ما با مسائل و چالش های بسیاری دست به گریبان هستند. دوران جوانی همان دورانی است که جوانان مدام در مورد ادامه تحصیل، اشتغال، ازدواج و مسیرهای مهم زندگی خود در آینده می اندیشند و نیاز دارند تا افق روبروی خود را روشن ببینند تا با امیدواری، قدم های قرص و محکمی بردارند.
 

در کشور ما علیرغم تشکیل وزارت ورزش و جوانان، هنوز جای کار بسیار دارد تا این افق را در برابر دیدگان جوانان عزیزمان، روشن گردانیم. همچنین اکنون که در اغلب خانواده ها، جوانانی حضور دارند که به اشتغال مورد نظرشان نرسیده و یا کماکان مجرد مانده و نتوانسته اند ازدواج کنند نیز واجب است تا حداقل در مورد نحوه ی گفتگو و برخورد با این دسته از جوانان، دقت و مطالعه لازم را داشته باشند. توصیه ما به این دسته از جوانان نیز همین است؛ حالا که به هر دلیل امکان تشکیل زندگی مستقل فراهم نگردیده در مورد نحوه تعامل بهتر با اعضای خانواده و به خصوص پدر و مادر، دقت و مطالعه داشته باشند.
ما نیز به امید خدا در هفته های آتی تلاش می کنیم تا در این رابطه مطالب بیشتری را با هم مرور کرده و حضور ذهن بهتری را برای حل مسائل و مشکلات فراروی جوانان عزیز ایجاد نماییم.

تهیه، تنظیم و اقتباس:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر