تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۱۱۷۵

هنر زندگی (۹۴)

سلام و درود بر والدین گرامی
اکنون ۲ هفته است که ذیل عنوان فرزندپروری در مورد مسائل مختلف دوران پس از کودکی، یعنی نوجوانی گفتگو می کنیم. اجازه دهید به مناسبت سالروز میلاد حضرت معصومه که در تقویم کشور ما به عنوان روز دختر برگزیده شده است، ضمن تبریک این روز، مطالب این هفته را اختصاص دهیم به نحوه برخورد با مسائل دختران در سنین نوجوانی و بخصوص نقش پدران در ارتباط با این موضوع:
 

نقش پدر در آینده ی زندگی دختر نوجوانش
معمولا در تربیت فرزندان، هم پدر نقش دارد و هم مادر. در تربیت یک دختر نیز هر دو نفر والدین مسئول هستند. مادر می‌تواند به او کدبانوگری و زن بودن و پدر می‌تواند به او قوی بودن و استقلال را بیاموزد. پدر مسئول است دخترش را شجاع و قوی تربیت کند و به گونه‌ای رفتار کند که احساس باارزش بودن به او دست بدهد. به او یاد بدهد چگونه اعتماد به نفس داشته و حس امنیت به او دهد. با اینکه به نظر می رسد رابطه پدر و دختر رابطه‌ای خیلی نزدیک نیست، اما دختر تا آخر عمر پدرش را دوست خواهد داشت و به او اعتماد و تکیه می‌کند. چرا که او اولین عشق، اولین قهرمان و اولین مرد زندگیش است.



نقش پدر در دوران کودکی و نوجوانی دخترش از آن جهت با اهمیت است که اولین مردی است که دختر به او ابراز علاقه می کند. بنابراین پاسخی که پدر به ابراز علاقه دخترش نشان می دهد برای رشد جنستی دختر بسیار مهم است. گرمای رابطه عاطفی با پدر، بازیگوشی و عشق به پدر برای رشد جنسی سالم دختر بسیار حیاتی است. پدر می تواند با رفتار صحیح خود، شاخص و موازین درستی را برای دخترش تبیین و تعریف کند، چرا که دخترش نیز در آینده بر همین اساس مردها را قضاوت خواهد کرد. در واقع رفتار و کردار پدر با دختر آینده او را تعیین می کند، حتی نوع رفتار پدر با مادر، نگرش دختر نسبت به آینده اش را تعیین می کند و در سلامت عاطفی او اثر می گذارد.
 

امروزه دیده می شود بسیاری از زنان موفق، دخترانی بوده اند که در دوره کودکی و نوجوانی، پدرشان به استعدادها، قابلیت ها، احساسات مربوط به جذابیت، دوست‌داشتنی بودن و نیاز آنها به دیده شدن، توجه نشان داده و آن‌ها را پرورش داده‌اند. در واقع زنان موفق در طول دوران شکل‌گیری شخصیت، به طور مستمر از جانب پدران‌شان مورد احترام بوده و هیچ‌گاه ضعیف شمرده نشده‌ و یا تحقیر نشده اند.
 

نکته ی مهمی که باید هر پدری بداند این است که اولویت اول دختران در رابطه با مردان، رابطه جنسی نیست بلکه رابطه عاطفی است و بهترین شخص برای ایجاد این رابطه‌ عاطفی، پدر است. دختران همواره در رابطه هایشان یک تشنگی عاطفی احساس می کنند که پدر می تواند این عطش را به خوبی برطرف کند. اگر پدری بعد عاطفی را تأمین کند و جبران کننده کمبود عاطفه دختر باشد، می توان مطمئن بود که دختر نیز برای تأمین نیاز عاطفی اش بیرون از منزل نمی رود و توجه افراطی به دیگران نمی کند و در ارتباطاتش دچار لغزش و خطا نمی گردد. خصوصاً دخترانی که در دوران بلوغ با پدرانشان رابطه بهتری دارند، بدون شک در تحصیل و دوست یابی موفق تر هستند و در آینده نیز رابطه زناشویی بهتری خواهند داشت. در واقع این دختران، نیرومندتر هستند و هیجاناتشان را بهتر می شناسند و قادر به کنترل و مدیریت هیجانات خود هستند.
 

توصیه جدی ما به پدران این است که سعی کنند اوقات گرم و صمیمی با دختر خود داشته باشند. آنها را باخود به اماکن تفریحی- فرهنگی همچون پارک، سینما، تئاتر، کنسرت، شهر بازی، سیرک و پیاده روی ببرند و اوقات دونفره داشته باشند. اینگونه نیندیشید که تربیت دختر صرفا با مادرش می باشد و خود را کنار بکشند. البته برقرار کردن تعادل رابطه عاطفی با همسر و دختر و وقت گذاری مناسب برای هریک از آن ها نیز بسیار مهم است که پدران نباید از آن غفلت نمایند!
همانطور که ملاحظه می کنید خوب زندگی کردن نیاز به آموزش، مطالعه، دقت، توجه و حضور ذهن دارد که اگر به نکاتی که گفته می شود، عمل شود زندگی شیرین و زیبایی در انتظار شما خواهد بود.
به امید اینکه هنر خوب زندگی کردن را بیاموزیم و با بکارگیری آن از زندگی لذت ببریم.

تهیه، تنظیم و اقتباس:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر