تاریخ انتشارشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۵۷۶

هنر زندگی (۴۶)

سلام بر شما زوجین موفق 🌹

امیدواریم که این سلام ما شامل حال همه ی خوبانی که ازدواج کرده اند، باشد. قرار گرفتن در جرگه ی زوجین موفق برای همه ی کسانی که ازدواج کرده اند میسر است. کافی است تا توصیه ها و روش هایی که در همین ستون «هنر زندگی» مطرح می گردد، دقیق مطالعه نموده و در قدم بعدی در اجرای آنها در رابطه با همسرتان تلاش کنید، خواهید دید که تا چه میزان زندگی رو به راهی خواهید داشت. 
در ادامه ی بحث کنترل خشم و عصبانیت نکات دیگری را گوشزد می نماییم: 

🔴 چه راهکارهای دیگری برای کنترل خشم و عصبانیت وجود دارد!؟
 

درست است که وجود هیجاناتی مانند خشم، ترس، استرس و ... برای ادامه حیات انسان ضروری است اما باید بدانیم که هم شدت و هم میزان بروز این هیجانات و تعداد و فراوانی آن در یک بازه زمانی مشخص نیز بسیار مهم است و جزو شاخص های جدی در بررسی های بالینی روان شناسی است. مثلاً اگر کسی هر روز چندین بار شدیداً عصبانی می شود و رفتار و گفتارش از کنترل خارج می شود  نشانه بروز بیماری عصبی و ناراحتی روحی و روانی است. حتماً نیاز به کمک و درمان دارد. بنابر این همانطور که وجود این هیجانات ضروری است به همان میزان داشتن مهارت در کنترل آنها نیز ضرورت جدی دارد. 
تاکنون تعدادی از راه ها و روش های مدیریت و کنترل خشم و عصبانیت را خدمتتان مطرح کرده ایم، از جمله شوخ طبع بودن، با تأنی رفتار کردن، برای خود زمان استراحت در نظر گرفتن، کاستن از توقعات خود، تلاش برای منطقی بودن و تمرینات تنفسی برای رسیدن به آرامش را برشمرده و توضیح داده ایم. اکنون استفاده از یک سری تکنیک های تمدد اعصاب را با هم مرور می کنیم که می تواند کمک زیادی به آرامش فرد خشمگین کند:
- کماکان توصیه می کنیم تا دم و باز دم آرام و البته عمیق را بکار گیرید. این روش می تواند هنگام بروز خشم بسیار مفید باشد و شما را آرام کند.
 

- تکرار کلمه یا جمله ای تاکیدی و در عین حال آرام بخش مانند اینکه "من حتماً می توانم احساساتم را کنترل کنم و باید چنین کنم" خیلی می تواند مفید باشد.
- بدانیم که هنگام خشم و عصبانیت خیلی در معرض خطر هستیم، امکان بروز سکته های قلبی و مغزی به چند برابر افزایش می یابد، عضلات بدن هنگام خشم سفت می شوند. همین که به این نکات توجه داشته باشیم کمک خوبیست تا متوجه این تغییرات خطرناک در درون خود باشیم و کمی ترمز خود را بکشیم.
افرادی که زمینه های مذهبی دارند می توانند با اذکاری چون صلوات و یا «لا اله الا الله» کمک خوبی به فروکش کردن خشم خود کنند. تجدید وضو و شستن دست و صورت نیز در این رابطه توصیه شده است.
چشم هایتان را ببندید و درباره فرد، مکان و خاطره خوش آیند و خاص بیندیشید؛ این کار باعث آرامش شما می شود.
 فرد یا مکانی که باعث پدید آمدن خشم شده را ترک کنید. این کار سبب فروکش کردن خشم و آرام شدن تان می شود.
 در هنگام عصبانیت به جای رانندگی کردن، پیاده روی کنید. پیاده روی کردن یکی از بهترین راه ها برای از میان بردن خشم است. از رانندگی کردن پرهیز کنید تا از خطر های دیگر مصون باشید.
گاهی خشم حالتی درونی دارد که اصطلاحاً به آن خشم درونی می گویند. این شکل از خشم شاید بروز و ظهور عینی نداشته باشد اما همواره بر روی تمامی عملکرد انسان تاثیر منفی می گذارد. برای کاهش چنین خشمی باید روشی مناسب برای بیان آن بیابید. مثلاً با فردی که راحت هستید و شنونده خوبی است و‌مورد اعتماد شماست حتماً ملاقات و گفت و گو کنید. صحبت از خشم درونی تان باعث تخلیه و ارامش روانی شما می شود. 
 

یکی دیگر از راههای تخلیه خشم درونی پیاده روی های طولانی و ورزش کردن در باشگاه یا شرکت در رقابتی ورزشی می باشد. فعالیت بدنی و ورزش کردن سبب ترشح ماده شیمیایی در مغز می شود که سبب بروز حس شادی می شود. 
اگر بتوانید و‌ این‌ امکان را داشته باشید که برای یک روزنامه یا مجله یا سایت قلم بزنید و‌ مطلب بنویسید برای فروکش کردن خشم درون بسیار مفید است. نوشتن یا ترجمه کردن برای روزنامه، مجله یا سایت سبب بروز احساسات می شود. دست کم می توانید برای کسی که از او دلخورید نامه بنویسید.
 

 گوش کردن به موسیقی یکی از روش های آرامش روح و روان است. می توانید هنگام پیاده روی یا استراحت موسیقی گوش کنید.
  طراحی، نقاشی، خطاطی کردن و هرگونه آفرینش های هنری کمک می کند تا خشم درونی افراد فروکش کند و آرامش نمایان شود.
وقتی آرام هستیم، بدن مان راحت است و مشکلات فیزیکی مانند سر درد که معمولا با خشم نمایان می شوند از میان می روند. به این ترتیب می توانیم از بروز بسیاری از آسیبهایی که هنگام خشم و عصبانیت های کنترل نشده به همسر، فرزند، اطرافیان و حتی به روح و روان خود و در یک‌کلام به زندگی خود می زنیم را پیشگیری نماییم.

برایتان زندگی سراسر آرامش و عشق آرزو می کنیم چون حیف است که این یک بار فرصت زیستن بجز با عشق و محبت و آرامش برای انسان بگذرد🌹🌹🌹


تهیه، تنظیم و اقتباس:
فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر