تاریخ انتشارشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۵۶۸

هنر زندگی (۴۵)

سلام بر صبوران راه زندگی و درود بر زوجین موفق که همواره متوجه گفتار و کردار خود هستند و قبل از هر اقدامی معمولاً می اندیشند!
صبر و تأمل از مهارت های رفتاری است که هر کس به آن دست یابد، به طرز شگفت انگیزی سلامت زندگی خود و حتی اطرافیانش را بیمه می کند! همسران موفق عموماً صبر و تأمل در رفتار و گفتار خود دارند. 
در این هفته نیز بنا داریم تا به دنبال مطلب هفته گذشته پیرامون راهکارهایی که بتواند ما را در کنترل خشم و عصبانیت یاری کند گفتگو کنیم: 

🔴 راهکارهای دیگری برای مدیریت و کنترل خشم و عصبانیت 

کمی هم اهل شوخی باشیم بد نیست
جالب است بدانید که شوخ طبعی از راه‌های مختلف، خشم را خنثی می‌کند. در واقع به شما کمک می‌کند دیدگاه متعادل‌تری نسبت به موضوعی که باعث عصبانیت‌تان شده است پیدا کنید، به عبارتی لازم نیست تمام موارد را جدی بگیرید. در مواقعی که فکر می‌کنید به شما ظلم شده است، شوخ طبعی به شما کمک خواهد کرد تا مسأله را مانند زمان عصبانیت آنقدرها هم پر رنگ و اغراق شده نبینید!
 البته این تصور فقط به متعادل‌تر شدن اوضاع کمک می‌کند چون احتمالا زمانی‌ که بر اعصاب‌تان مسلط شوید، متوجه خواهید شد که اصلا زورگویی از طرف کسی مطرح نبوده و همه چیز اغراق‌شده‌تر از چیزی که واقعا بوده به نظرتان آمده است چون خیلی عصبانی بوده اید!  شما با این تکنیک خیلی بهتر می توانید از حق خود دفاع کنید حتی با شوخ طبعی! 
 

درباره‌ی شوخ طبعی به دو نکته توجه کنید. اول اینکه سعی نکنید با خنده از مشکل فرار کنید. این راهکار فقط برای این است که به اعصاب‌تان مسلط شوید و از شوخ طبعی درجهت ساختن دوباره‌ی خودتان و رویارویی منطقی تر با موضوع استفاده کنید.
نکته‌ی دوم اینکه از شوخ طبعی برای طعنه زدن به دیگران استفاده نکنید، این نوع شوخ طبعی، دیگران را آزار می‌دهد و در واقع نمونه‌ی پرخاشگری و تجاوز به شخصیت دیگری است.
 
تأمل کردن را تمرین کنیم
افراد عصبی معمولا عجول هستند، زود عصبانی می‌شوند و زود نتیجه‌گیری می‌کنند، اما این اصلا خوب نیست. پس اگر شما هم جزو این افراد هستید، بهتر است تند نروید. با دقت به حرف‌های دیگران گوش کرده و قبل از پاسخ دادن کمی تأمل کنید. به جای اینکه اولین چیزی را که به ذهن‌تان می‌رسد بیان کنید، با دقت به چیزی که می‌خواهید بگویید توجه کنید. کمی خویشتن‌دار باشید. مثلاً وقتی با اتاق کثیف و بهم ریخته‌ی فرزندتان روبرو می‌شوید به جای عصبانی شدن در را ببندید.


در واقع چشم‌تان را به روی چیزی که عصبانی‌تان می‌کند ببندید و به او نگویید تا عصبانی نشده‌ام باید همه‌ جا تمیز شود. نکته‌ی مهم تمیز شدن نیست نکته‌ی مهم این است که شما باید یاد بگیرید که تأمل کنید و آرام باشید. درباره‌ی عواقب عصبی شدن بیشتر فکر کنید. شما اختیار رفتار خود را دارید، اما عکس‌العمل شما در مواقع مختلف در برابر دیگران باعث دور یا نزدیک‌تر شدن آنها به شما می‌شود. اگر همسر، فرزند یا دوست‌تان شروع به شکایت درباره‌ی موضوعی کرد، تصور نکنید او دشمن شماست و می‌خواهد شما را مخصوصا اذیت کند. از تلافی کردن بپرهیزید. این طبیعی است که بخواهید وقتی هدف قرار می‌گیرید یا از شما انتقاد می‌شود، از خودتان دفاع کنید، اما نکته مهم این است که بهتر است در وهله ی اول کمی تأمل کنید و بدانید این یک جنگ نبوده و قرار نیست همدیگر را نابود کنید. باید به عمق کلمات توجه کنیم، در حقیقت معانی واقعی حرف‌ها را دریابیم. شاید اگر کمی تأمل کنیم و این روش را در پیش بگیریم، بتوانیم از همه‌ی حرف‌ها تعبیر بد نکنیم. احتمالا شریک زندگی‌مان در واقع با غُر زدن یا شکایت کردن می‌خواهد به ما بگوید به او کم توجه بوده‌ایم و می‌خواهد ببیند دوستش داریم یا نه! ممکن است راه حلی که او انتخاب کرده مناسب یا منطقی نباشد، اما این نوع نگاه تأملی از جانب ما کمک می‌کند بر اعصاب‌مان مسلط باشیم و در برخورد متقابل مرتکب اشتباهی نشویم!
 
برای خود زمان استراحت در نظر بگیرید 
زمان‌های شخصی‌تان را برنامه‌ریزی کنید، مخصوصا روزهایی که بیشتر استرس‌زا هستند. برای مثال قانونی برای خودتان بگذارید که تا ۱۵ دقیقه بعد از زمانی‌ که از محل کارتان به خانه می‌رسید هیچ کاری نکنید و فقط در محلی آرام قرار بگیرید. استفاده از این استراحت کوتاه، باعث می‌شود شما فارغ از مشکلات بیرون، درخانه بدون تنش و عصبی شدن به امور مربوط به همسر و فرزندان‌تان بپردازید.
 

پس زمان استراحت را در نظر بگیرید. مثلاً اگر می‌بینید که تمام دعواهای شما و همسرتان شب‌ها اتفاق می‌افتد، می تواند دلیلش این باشد که شما خسته یا گرسنه هستید و این باعث پریشانی شما می‌شود و عادت می‌کنید که مدام دعوا کنید. زمانی‌ که شما خسته یا گرسنه هستید موقع مناسبی برای استدلال یا بحث کردن نیست، در این شرایط حتماً از لحاظ اعصاب کم می آورید و کار را خراب می کنید! سعی کنید زمان صحبت کردن درباره‌ی مسائل مهم را تغییر دهید و به بعد از استراحت موکول کنید.

تسلط بر هنر کنترل خشم نیاز به کار و تمرین فراوان دارد، هرچه بیشتر تمرین کنید کار راحت تر می شود و بازده آن نیز بسیار زیاد خواهد بود. یادگیری کنترل خشم به شما کمک می کند روابط بهتری برقرار کنید، به اهداف خود برسید و زندگی سالم تر و راضی کننده تری داشته باشید. بازهم در این خصوص باهم صحبت خواهیم کرد.

اقتباس، تهیه و تنظیم:
فاطمه موسوی، روان‌شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
۳
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر