تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۹
کد مطلب : ۵۶۰

هنر زندگی (۴۴)

سلام بر شما همراهان همیشگی

جمله ی معروفی هست که میگوید: «موفقیت و دستیابی به خوشبختی امر اتفاقی نیست و به شانس و بخت و اقبال ربطی ندارد، بلکه موفقیت و خوشبختی راهی است که می توانید با رفتار و تصمیمات درست، خود را در مسیر آن قرار دهید».
 بدون شک همسران موفق نیز جزو آن دسته از افرادی هستند که با بکارگیری روش های درست در ارتباط برقرار کردن با یکدیگر، همواره خود را در مسیر روشن زندگی که همانا موفقیت و خوشبختی است قرار می دهند. زوجین موفق معمولاً مراقبت می کنند تا رابطه ی خوب و دلنشینی که دارند هیچگاه بهم نخورد و از آن مراقبت می کنند. یکی از مهمترین راهکارهایی که می تواند از رابطه ی خوب و دلنشین بین همسران محافظت کند، پیشگیری از بروز عصبانیت و خشم و خشونت در زندگی است. 


🔴 همسران موفق عصبانیت خود را کنترل می کنند

همه‌ی ما تاکنون عصبانیت و خشم را تجربه کرده ایم و در این موضوع با هم اتفاق نظر داریم که همواره بدترین عملکردمان مربوط به زمانی است که خشمگین شده ایم. 
خودمان هم قبول داریم که در زمان عصبانیت نه سخن به جایی گفته ایم، نه تصمیم درستی گرفته ایم، نه قضاوت صحیحی کرده ایم و نه رفتار شایسته ای داشته ایم. انگار همه ما در این تجربه شریک هستیم که بدترین خاطراتمان مربوط به زمانی است که از سر عصبانیت عملی را مرتکب شده ایم. اگرچه می پذیریم که ممکن است خشمگین یا عصبی شویم، اما این را هم باید بدانیم که راهکارهای مناسبی برای کنترل و مدیریت خشم وجود دارند که می توان با بکارگیری آنها جلوی بسیاری از آسیب ها را گرفت. خشم غیرقابل کنترل اصلا برای ما و اطرافیان‌مان خوب نیست. زمانی‌ که نمی‌توانیم عصبانیت خود را مدیریت کنیم ممکن است با دیگران دعوایمان شود یا زد و خورد داشته باشیم یا حرف هایی بزنیم که تا مدتها از گفتنش پشیمان باشیم! اگر در این حالت پُشت فرمان اتومبیل بنشینیم حتما رانندگی پُرخطری خواهیم داشت که نه تنها جان خود، بلکه زندگی تمام سرنشینان اتومبیل یا افراد دیگر در خیابان و جاده را هم به خطر می‌اندازیم!
 در نظر داشته باشید که راهکارها و توصیه های ما در کنترل خشم و عصبانیت مربوط به موارد معدود و معمولی است که هرکسی ممکن است به شکل طبیعی تحت آن شرایط عصبانی گردد، نه برای کسانی که تعداد و فراوانی عصبانی شدنشان در طی شبانه روز زیاد است و اصطلاحاً به عنوان انسان های عصبی و تندمزاج شناخته می شوند. بدیهی است که این دسته از افراد برای به دست آوردن سلامتی و آرامش خود حتماً و ضرورتاً باید به روانپزشک مراجعه نموده تا از طریق دارو‌درمانی مناسب بتوانند عصبانیت های پی در پی خود را درمان نمایند.
 


اما توصیه های ما برای کنترل و مدیریت خشم و عصبانیت عبارتند از: 

♦️تمرین تنفس دیافراگمی و شکمی بجای تنفس سطحی و قفسه سینه ای: خیلی مناسب است هنگامی که احساس می کنیم خشم بر ما غلبه کرده فوری چند نفس عمیق به قصد خونسرد شدن بکشیم، طوری که علاوه بر بالاآمدن قفسه سینه، انگار می خواهیم شکم خود را نیز پر از هوا کنیم! اینگونه است که به پرده دیافراگم نیز فشار می آید و اصطلاحاً به آن تنفس دیافراگمی نیز گفته می شود. با این کار علاوه بر اینکه اکسیژن بیشتری به مغز می رسانیم، فرصت خوبی به خود می دهیم تا دست به کار عجولانه ای نزنیم! همین عجله نکردن در انجام رفتار متقابل، خود بهترین راهکار برای مدیریت خشم و عصبانیت است!

♦️سعی کنیم کمی منطقی باشیم: به یاد داشته باشید حتی اگر دلیل عصبانیت شما قابل توجیه باشد، باز هم خشم غیر قابل کنترل یک فرآیند غیرمنطقی است. به خودتان یادآوری کنید که جهان در اختیار شما نیست، شما فقط در حال تجربه‌ی خشم هستید، احساسی که در زندگی اجتناب‌ناپذیر است. اگر هر زمان که می‌خواهید عصبانی شوید این‌طور فکر کنید وضعیت متعادل‌تری خواهید داشت.
 


♦️از توقعات خود بکاهیم:  افراد وقتی عصبی می شوند معمولا درباره‌ی هر چیزی انتظارات زیادتری دارند، بدون اینکه فکر کنند که خواستن آن چیز آیا منصفانه است؟ یا اینکه اصلا شرایط برای حصول خواسته‌شان مناسب هست یا نه! آنها فقط می‌خواهند خواسته‌شان تحت هر شرایطی تأمین شود. همه‌ی ما وقتی به خواسته‌های‌مان نمی‌رسیم صدمه می‌بینیم و ناامید می‌شویم، دلیلی ندارد با ناامیدی، به خشم اجازه‌ی اظهار وجود بدهیم. اما برخی افراد از خشم برای جلوگیری از احساس صدمه دیدن استفاده می‌کنند، باید بدانید این کار درد شما را کم که نمی‌کند هیچ، بلکه بیشتر هم می کند! به جای اینکه همیشه طلبکار باشیم بهتر است  ازتوقعاتمان بکاهیم و یا آنها را تبدیل به خواهش کنیم. گفتن اینکه شما دوست دارید چیزی را داشته باشید همیشه بهتر از این است که بگویید باید آن چیزی که می‌خواهید فراهم شود.

هفته آینده ادامه ی این بحث مهم را پی خواهیم گرفت و چند راهکار دیگر مطرح خواهیم کرد.
موفقیت شما در کنترل خشم آرزوی ماست.
اقتباس، تهیه و تنظیم: 
فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
 
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر