تاریخ انتشارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۵۵۳

هنر زندگی (۴۳) 

سلام و درود بر شما خوبان🌹
به نظر می رسد آهسته آهسته به این جمع بندی می رسیم که می توانیم علیرغم تفاوت های جدی و حتی متعددی که بین زوجین می تواند وجود داشته باشد، اما می شود با بکارگیری روش های مختلف و مطرح شده در «هنر زندگی» بر مشکلات ارتباطی با همسر خود فائق آمده و زندگی را از دور باطل خارج نموده و رنگ و بوی عشق و صفا و صمیمیت و محبت را در آن حاکم نماییم. 
همانطور که در هفته های اخیر نیز گفته شده، تفاوت ها را نه تنها تهدید زندگی نمی دانیم بلکه از آن به عنوان فرصت های زندگی نیز می توانیم بهره مند گردیم، بنابراین ضرورت دارد تا کماکان بر روی تفاوت های جدی میان زن و مرد سخن بگوییم تا هرچه بیشتر این تفاوت ها را شناخته آن را به خوبی مدیریت نماییم:

🔴 برخی دیگر از تفاوت های رفتاری زن و مرد

باید به این موضوع توجه داشت که وقتی شناخت خوبی از رفتارهای زن و مرد پیدا می کنیم، خیلی بهتر می توانیم این رفتارها را تحلیل کرده و با آن کنار بیاییم. توجه داشته باشید که این نوع آگاهی ها می تواند منجر به منعطف تر شدن ما در برخوردهای مان شود. 
 یکی از تفاوت های زنان و مردان در برخورد با بیماری یا آسیب های جسمانی، قابل بررسی است. در بررسی نمونه‌ای از تفاوت‌های رفتاری، محققان دانشگاهی متوجه شدند احساس درد در زنان و مردان متفاوت است. مردان در مواجهه با درد بیشتر به این فکر می‌کنند که چگونه از شر آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن خلاص شوند و به گونه ای آن را از بدن خود دور کنند، حال به هر وسیله ای که این امر امکان پذیر باشد.
اما در مقابل، زنان بیشتر درگیر پاسخ احساسی‌شان نسبت به آسیب هستند که این خود ممکن است باعث شود تا آنها درد را شدیدتر احساس کنند. در بیماری های روانی هم همینگونه هست که زنان سعی می کنند راهی برای تحمل آن درد پیدا کنند.
مردان دو برابر زنان بیمار می شوند؛ البته زنان نیـز بـیشتر بـه سـلامتـی خود اهمیت می دهند.
 زنان درد و کار یکنواخت را بهتر از مردان تحمل می کنند!

 بر خلاف تصور عامه اتفاقاً مردان بیـشتر از زنـان حـرف می زنند و بیشـتر سـخنــان دیگران را قطع می کنند!
مردان و زنان دارای معیارهای متفاوتی برای رضایتمندی در زندگی می باشند. مردان برای شغل مناسب و موفقیت در کارها و زنان به خانواده و فرزندان ارزش قائل می باشند. زنی که از نظر شوهرش پذیرفته و مورد اعتماد است نگرش های مثبتی به خود دارد و بخش عظیمی از اهداف او را روابط خوب و دوستانه با اطرافیان تشکیل می دهد. قبلاً هم به این موضوع اشاره کردیم که برای زنان تایید شدن از سوی همسرشان به شدت مهم است و از این موضوع بسیار شارژ می شوند.
زنان برای حل مشکل یا انجام دادن کاری، چندین راه حل می یابند. از این رو، قدرت تمرکز در یک راهکار و تصمیم گیری را ندارند؛ مثلا برای خرید یک هدیه یا اثاث منزل به فروشگاه های گوناگون سر می زنند و در پایان نیز سردرگم می مانند؛ اما مردان در یک راه حل متمرکز می شوند و اگر آن نتیجه نداد، به دنبال راهکارهای دیگر می روند.
مردان، در تصمیم گیری ها، نخست هدف را می یابند و سپس سخن می گویند؛ ولی زنان حرف می زنند تا هدف را بیابند.
برای مقابله با ناراحتی ناشی از طلاق نیز تفاوت دو جنس به خوبی مشهود است. زنان توانایی بیشتری برای تطابق با موضوع دارند. اما مردان با اینکه در ظاهر می خواهند نشان دهند که برایشان اهمیتی نداشته ولی خیلی از این موضوع در خود فرو می روند و به آن می اندیشند! مردان در ابتدا به گونه ای زود امر طلاق را می پذیرند و زنان به سختی در این راه قدم برمی دارند ولی در ادامه وقتی این کار صورت گرفت و زن و مرد از هم دور شدند، کم کم گرمی طلاق در زنان به سردی می گراید و زود با این فضای پدیدآمده خود را وفق می دهند، تفریح و گردش با دوستان را شروع می کنند و ارتباطات خویش با دوستان را از سر می گیرند ولی این امر در مردان به گونه ای متفاوت رخ می دهد.
مردی که همسر خویش را طلاق داده است حال با سردی از دست دادن همسر خویش مواجه می شود و جای خالی او را احساس می کند و آسیب های روانی برای او پیدا می شود. به فکر فرو می رود و کمبودهای خود را که باعث پدیدآمدن این امر شده است را مورد بررسی قرار می دهد.
شاید یک دلیل علمی برای این موضوع این باشد که مغز مردان طوری تنظیم شده که به‌صورت سیستماتیک و تحلیلی عمل کند، در حالی که مغز زنان بیشتر در مورد احساسات تنظیم شده است. در تحقیقی نشان داده شده که در طی چند سال اول پس از طلاق، زنان روابط بیشتری با دوستانشان برقرار و وقت بیشتری صرف خانواده‌‌شان کردند و به‌ دنبال مشاوره‌ها و درمان ناراحتی‌هایشان بودند در حالی که مردان غالباً به‌دنبال لذت‌های موقتی بودند. عمدتاً پس از به هم خوردن یک رابطه زناشویی، مردان برای حفظ اعتماد به نفسشان به‌دنبال رابطه جدید هستند به‌جای آنکه فکر کنند چرا ازدواجشان با شکست مواجه شده است!

در ادامه این مباحث تلاشمان بر این است تا تفاوت های رفتاری زن و مرد را در موقعیت های مختلف زندگی مورد بررسی قرار دهیم، باشد تا این شناختها به ما کمک کند تا رابطه ی بهتر و گرمتر و عاشقانه تری با همسرمان داشته باشیم.🙏🌹

تهیه، تنظیم و اقتباس: 
فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر