تاریخ انتشارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۵۴۳

هنر زندگی (۴۲)

سلام و درود بر همسران موفق و همه کسانی که تلاش می کنند تا زندگی خوب و شیرین داشته باشند🌹

در ادامه مباحث هنر زندگی کماکان در حال بررسی ویژگی‌های رفتاری و ارتباطی زوجین موفق هستیم، اینکه ببینیم آیا این دسته از همسران واقعاً هیچ مشکلی در زندگی ندارند که موفق هستند و رابطه ای خوب با هم دارند یا نه! آنها هم در زندگی به شکل طبیعی دارای مسائل و مشکلاتی هستند اما نحوه ی برخورد منطقی شان با این مسائل از آنها زوج موفق در زندگی می سازد.

🔴 زوجین موفق نیز به شکل طبیعی دارای مشکلاتی در زندگی هستند، اما روش برخوردشان با مشکلات متفاوت است

متأسفانه زوجینی که در زندگی موفق نیستند، همواره فرافکنی کرده و مشکل را در دیگری یا به شانس و اقبال و روزگار و زمین و زمان نسبت می دهند اما غافل از سهم عمده ی خود در این عدم موفقیت هستند!
وقتی برایشان از روش های صحیح زندگی کردن زوجین موفق می گوییم، آنها فوراً به خوش شانسی همسران موفق و بد اقبالی خود اشاره می کنند و اینکه زندگی خودشان سراسر مشکلات است و زندگی آدم های خوشبخت بدون مشکل و پیچ و خم است! 
همه می دانیم که اینها بهانه هایی بیش نبوده و انسان های موفق نیز به طور طبیعی در مسیر زندگی خود مشکلات فراوانی را پشت سر گذاشته اند.
به عنوان مثال یکی از مشکلات رایج و اختلافاتی که در روابط زوجین وجود دارد، عدم پذیرش تفاوت های فردی مانند تفاوت های فرهنگی، فکری و شخصی یکدیگر است. هرچند بهتر است پیش از ازدواج، شخصیت، نحوه تفکر و تفاوت های فرهنگی یکدیگر را به‌خوبی بشناسید، اما اگر این کار صورت نگرفته است و یا ابعاد جدیدی در مورد همسرتان کشف کرده‌اید، بهتر است پذیرش تفاوت های فردی یکدیگر را داشته باشید. کاری که همسران موفق انجام می دهند همین است: پذیرش تفاوت های فردی یکدیگر!
 

 
شکی نیست که موفقیت هر فرد در گرو اندیشه‌ها و باورهای او قرار دارد. این باورها و اندیشه‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت هستند، اما آن‌قدر اهمیت ندارند که زندگی مشترکتان دچار بحران شود. همچنین بسیاری از موضوعاتی که در مورد آن‌ها با همسرتان مشکل‌دارید، در حیطه حریم شخصی قرار دارد. در پذیرش تفاوت های فردی اینکه او چگونه در مورد مسائل دینی و یا سیاسی فکر می‌کند به میزان زیادی مرتبط با خود اوست. این موضوع در مورد عقاید و تفکرات شما هم صادق است!
به بیان دیگر برای پذیرش تفاوت های فردی، سعی کنید موضوعات شخصی را از موضوعات مشترک تفکیک کنید. برخی از موضوعات شخصی مانند سلیقه در سبک فیلم، کتاب موردعلاقه و نگرش‌های سیاسی و دینی و امثالهم، موضوعات شخصی هستند که پرداختن به آن‌ها در زندگی مشترک، مشکل‌ساز می‌شود. بهتر است در این موارد حریم خصوصی همسرتان را رعایت کنید؛ درست مانند کاری که همسران موفق انجام می دهند!
همچنین یکی از خطاهای رایجی که در ارتباطات انسانی مطرح می‌شود، خطای شناختی همه ‌یا هیچ است. در این خطا، فرد دیگران را به‌صورت سفید و سیاه می‌بیند. شاید شما هم با این افراد برخورد کرده باشید که یا همه‌چیز باید در بهترین حالت خود باشد و یا اصلا وجود نداشته باشد. این نوع نگاه باعث می شود تا قضاوت مناسبی نسبت به همسرتان نداشته باشید. چه اینکه همسر انسان نیز مانند خود شما و هر کس دیگری مجموعه‌ای از محاسن و معایب است. ممکن است برخی از ویژگی‌های موردپسند شما را داشته باشد و بعضی دیگر را خیر! ممکن است در مسائل سیاسی یا عقیدتی با شما اختلاف‌نظر داشته باشد، اما فراموش نکنید که صدها خوبی و خصلت پسندیده مهم نیز دارد.
 

برخی اوقات، زیربنای این خطای شناختی کمال‌گرایی است. یعنی از همسرتان توقع دارید که کامل‌ترین همسر دنیا باشد. هرچند این موضوع یک رویای شیرین است، اما در دنیای واقعی چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. درواقع هیچ همسری کامل نیست. پس بهتر است نگرش خود را از داشتن بهترین همسر دنیا، به یک همسر مناسب و دوست‌داشتنی با ایرادات کوچک تغییر دهید. این همان نگاهی است که همسران موفق به یکدیگر دارند و بابت این نگرش خود احساس خوشبختی نیز می نمایند. 
بنابر این همانگونه که ملاحظه می فرمایید همسران موفق نیز به صورت طبیعی مسائل و مشکلاتی در زندگی دارند اما با نگرش منطقی و نگاه درست به این امور، زندگی خود را به خوبی سامان می دهند.
امید است با دقت و تمرکز بر روی روش های درست، به مرور به مهارت و «هنر زندگی» کردن زیبا دست پیدا کنیم. می دانید نشانه آن چیست!؟ عمیق تر شدن و افزایش عشق و محبت در روابط بین زوجین است. 
داشتن چنین زندگیی را برایتان آرزومندیم🙏🌹

فاطمه موسوی، روان‌شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
 
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر