تاریخ انتشارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۵۲۶

هنر زندگی (۴۰)

سلام بر بزرگواران و صبوران راه زندگی 🌹

آیا تاکنون شنیدید که میگن عدد ۴۰ همواره یادآور یک تکمیل و تکامل و رسیدن به درجه ی قابل قبولی از پختگی است!؟ رد این موضوع را می شود در چله نشینی های عارفانه و چهل سالگی و چهل حدیث و حتی در چهل سالگی مبعوث شدن پیامبرمان به وضوح دید! 
اکنون هنر زندگی به چهلمین قسمت خود رسیده است. بعد از آن همه مطلب پیرامون چگونه گفتگو کردن و داشتن ارتباط سالم و موفق با همنوعان و اطرافیان، رسیدیم به بررسی ویژگی های زندگی زوجین موفق! 
به نظر می رسد در چهلمین قسمت از هنر زندگی باید به موضوع مهمی که کمابیش در تمامی زندگی های مشترک وجود دارد بپردازیم. پس با ما باشید:
 

🔴 همسران موفق درک مثبت و خوبی از تفاوت های یکدیگر دارند

تقریباً شما نیز نمی توانید شباهت کاملی در بین همه زمینه های شخصیتی، خلق و خویی، رفتاری، تربیتی، اهداف، آرزوها و خواسته های زوجین موفق در زندگیشان پیدا کنید. به عبارت دیگر زوجین موفق از این حیث که در تمامی زمینه ها شبیه هم هستند، نبوده و نیست که در زندگی با هم سازگار و رفیق هستند، بلکه باید گفت اتفاقاً آنها متوجه شده اند که تفاوت های بسیاری با هم دارند اما یا با مطالعه و یا به تجربه آموخته اند که:
 اولاً تلاششان بر این است تا تفاوت‌ها را بشناسند و با مثبت نگری پذیرای این تفاوت ها باشند. زن و مرد با شناحت منطقی از یکدیگر می‌توانند تعارضات موجود در روابطشان را مدیریت کرده و از بروز هرگونه حس منفی و ایجاد تعارض و تضاد بین خودشان جلوگیری کنند. ازدواج یکی از پیچیده‌ترین روابط انسانی است که برای بقا و حفظ آن نیاز به ارتباط سالم است و یکی از فاکتورهای مهم این ارتباط سالم شناخت‌های منطقی زوجین از یکدیگر است؛ در واقع نگاه زوجین در هنگام رویارویی با تفاوت ها، در خصوص تحلیل یا تشدید آن تأثیر بسزایی دارد.
 متاسفانه زمانی که شناخت منفی وجود دارد زوجین در روابطشان نقاط مثبت همسر را نادیده می‌گیرند و با توجه زیاد به نقاط منفی به مشکلات می‌نگرند و همین اتفاق باعث می‌شود که در نظر آنها مشکلات بسیار بزرگ جلوه کند و تفسیرهای منفی از رفتار یکدیگر داشته باشند. 
دوماً آنها با شناخت این تفاوت ها به این نتیجه شگرف رسیده اند که این تفاوت ها تهدید زندگی آنها نیست، بلکه می تواند فرصت رشد و تکمیل و‌ تکامل یکدیگر در زندگی مشترک باشد. آنها از راههای مختلفی سعی می کنند تا این تفاوت ها در ادامه مسیر زندگی تبدیل به تعارض و تضاد در بینشان نشود.
 

 
سوماً زوجین موفق هیچگاه به دنبال تغییر دادن یکدیگر نیستند و همراه با شناخت این تفاوت ها، آنها را پذیرفته اند. به عبارت دیگر هیچگاه تلاش نمی کنند تا یکدیگر را شبیه خود کنند، چرا که در صورت کنار آمدن با این موضوع حتماً توانایی های دونفر را به یک نفر تقلیل داده و فرصت مهمی را در زندگی از دست می دهند! به عنوان مثال در آنجا که همسران متوجه تفاوت در مهارتها و روحیات یکدیگر می شوند از این فرصت برای بهره گیری در موقعیت های گوناگون زندگی استفاده می کنند و هیچگاه بر علیه توانمندی های یکدیگر نمی تازند و آن را خنثی نمی کنند. اتفاقاً این تفاوت ها را ارج نهاده و به دیده ی احترام در تفاوتها و توانمندی های یکدیگر می نگرند و آن را تشویق نیز می کنند. اگر می بینند که یکی روحیه لطیف هنری و ادبی دارد و‌ دیگری دارای مهارت در امور فنی و حرفه ایست، به خوبی دریافته اند که این هر دو می تواند برای رشد زندگی لازم و ضروری باشد. 

  چهارماً اینکه آنها از این تفاوت ها برای تکمیل و تکامل زندگی‌شان استفاده می کنند! در نظر بگیرید همسران هرچقدر هم که با هم به لحاظ رفتار و خلق و خو شبیه باشند، اما حداقل از لحاظ جنسیت با هم متفاوتند! عدم درک و شناخت از همین تفاوت کافیست تا در ادامه زندگی نتوانند یکدیگر را تحمل کرده و رو‌ در روی یکدیگر بایستند. اما توجه به این تفاوت ها رشد قابل ملاحظه ای را در زندگی زوجین پدید می آورد. فراموش نکنیم که در ابتدا زن و مرد عاشق همین تفاوت های یکدیگر شده اند، یعنی آنچه که در وجود خودشان نیست و در همسرش وجود داشته است! بنابر این نباید گذاشت تا بعدها از همین تفاوت ها با تبدیل شدنش به تعارض و تضاد، بیزار شویم!
در این میان بازهم تاکید می کنیم که داشتن فرهنگ گفتگوی صحیح از مهمترین راهکارهای شناخت و درک تفاوت ها به نفع زندگی مشترک است.
تا اینجای مسأله را داشته باشید تا انشاءالله در مباحث بعدی به تفصیل بر روی شناخت تفاوت ها و مدیریت و حل تعارضات و مشکلات زناشویی با هم ادامه دهیم. همین ها نکات کلیدی در زندگی زوجین موفق است که آنها را هرچه بیشتر عاشق یکدیگر می نماید!

برای شما زوجین گرامی، زندگی سرشار از عشق و محبت و دوستی در عین داشتن تفاوت های بی شمار آرزو می نماییم. به امید آنکه هرچه زودتر خود را در زمره ی همسران موفق درآوریم و لذتش را ببریم.🙏🌹

فاطمه موسوی، روانشناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر