تاریخ انتشارشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۶
کد مطلب : ۴۸۶

هنر زندگی (۳۵)

سلام و درود بر همسران موفق

با اجازه تون ضمن عرض تبریک سال نو، اولین سلام سال ۱۴۰۱ را تقدیم می کنیم به همسران موفق! همسرانی که تلاش می کنند تا اولویت اول یکدیگر در روابط انسانیشان بوده و خیلی بهم اهمیت دهند. آنها علاوه بر نیازهای مختلف زندگی، به تأمین نیازهای عاطفی روانی یکدیگر نیز توجه کافی می نمایند. راستی شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید همسران موفق در سال نو چه‌ چیزی بهم هدیه می دهند!؟ 
بیایید با هم در اولین هفته از سال جدید این موضوع را بررسی کنیم، به امید اینکه مقبول نظر افتد و بکار بسته شود: 

🔴 هدیه همسران موفق در سال نو؛

بدون هیچ‌ مقدمه و اطاله ی کلام باید اذعان کنیم که ارزشمندترین و مهمترین هدیه ای که می توانیم در سال نو به همسر دلبندمان هدیه کنیم آرامش است! همسران موفق همواره به گونه ای با یکدیگر رفتار و گفتگو می کنند که آرامش یکدیگر را به‌ مخاطره نمی اندازند.
آنها علاوه بر هدایای مادی که ممکن است به یکدیگر هدیه دهند، اما همواره این نکته را مدنظر خود قرار می دهند که وجودشان باید در زندگی مایه آرامش همسرشان باشد. آنها به خوبی می دانند آرامش چیزی نیست که بتوان آن را خرید یا از جایی بدست آورد بلکه باید آن را به وجود آورد.
از هر منظری که به مقوله «آرامش» در زندگی نگاه کنیم می بینیم که درک معنای واقعی زندگی به داشتن آرامش است! 
با وجود آرامش در زندگیست که هر رشد و پیشرفت و‌ یادگیری اتفاق می افتد.
جالب است که در قرآن نیز در دو جا به این موضوع مهم تصریح شده است. در آیه ۲۱ سوره روم می فرماید: «وَ مِنْ ءَایَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمُ مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً  إِنَّ فىِ ذَالِکَ لاََیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون»و از نشانه‏ هاى او اینکه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد در این نشانه‏ هایى است براى گروهى که تفکّر مى ‏کنند.  و در آیه ۱۸۹ سوره اعراف می فرماید: «وَ
جَعَلَ مِنْها زَوْجها لیسکن إلیها...»
همسر انسان را از جنس او قرار داد تا در کنار او بیاساید. 
نکته ی بسیار جالب در این آیات این است که نفرموده زن را برای آرامش مرد آفریدیم و یا بالعکس! بلکه کاملاً پدیده ی آرامش را برای یکدیگر آورده و اینکه نشان می دهد که این آرامش بین هریک از زن و مرد بطور مساوی در جریان است،  یعنی زن با مرد احساس آرامش می کند و مرد با زن، و بین آن دو رحمت و مودتی بوجود می آید که زاییده این آرامش است.

 


اکنون به تحلیل و توصیه آن دسته از رفتارهایی می پردازیم که محصول و میوه ی نهایی آن پدید آمدن و تقویت آرامش در زندگیست. بیان و یادآوری این نکات حضورذهن مناسبی در زندگی زناشویی ایجاد می کند:
 
یادمان باشد که دیدن و تأیید و یادآوری خوبی ها و تحسین کردن و شخصیت دادن و قبول داشتن یکدیگر خیلی در ایجاد آرامش روحی و روانی همسران موثر است.
پرهیز از عیبجویی و به رخ نکشیدن عیوب نیز مهم هستند.
 همچنین اظهار و ابراز محبت بصورت کلامی و عملی آنهم همه روزه و مستمر می تواند اوقات دلنشینی را در فضای زندگی پدید آورد. همسران موفق داشتن زبان تشکر و قدردانی و همچنین در مواقع بروز خطا، داشتن روحیه عذرخواهی و طلب بخشش را
فراموش نمی کنند.
شناخت یکدیگر و رعایت اصل پذیرش و اینکه تلاش نمی کنند تا یکدیگر را تغییر دهند، خیلی کمک می کند تا آرامش را در زندگی زناشویی حفظ نمایند.
همسران موفق به واسطه این رفتارهای آرامش بخش معمولاً فرزندانی را تربیت می کنند که در آینده و زندگی اجتماعی و مشترک خود موفق ترند، چون آنها علاوه بر دیدن رابطه متین و منطقی بین پدر و مادر، با اصول دموکراسی نیز در خانه تربیت و بزرگ شده اند. در خانواده هایی که دیکتاتوری(پدر سالاری یا مادرسالاری) وجود دارد، آرامش وجود نخواهد داشت و همه ی افراد خانواده تبدیل به برده هایی می شوند که مجبور به اطاعت هستند. والدین باید در محیط خانه شان، اصول دموکراسی برقرار باشد و خودشان در این موضوع پیش قدم باشند و رفتارهایی متعادل که حقوق همه اعضای خانواده در آن محترم شمرده شود از ایشان دیده شود.

امید است شما نیز در سال جدید تمام تلاشتان در این جهت باشد که با انجام چنین رفتارهایی هرچه بیشتر آرامش را به همسر و فرزندان خود هدیه داده و سطح عنصر گرانقدر آرامش را در فضای خانه و خانواده هرچه بیشتر افزایش دهید.🌹

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور

 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر