تاریخ انتشارشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۴۶۸

هنر زندگی (۳۳)


سلام بر همراهان هنر زندگی🌹

همبستگی و ارتباط تنگاتنگ بین رابطه ی عاشقانه ی زوجین و زندگی خوب و شیرین آنها را هیچگاه نمی توان انکار کرد. به هر میزان که زوجین در زندگی زناشویی خود دارای روابط عاطفی و کلامی مثبت و گرم تری باشند، به همان میزان زندگیشان زیباتر و عاشقانه تر پیش خواهد رفت و یقیناً فرزند یا فرزندانی که در این زندگی رشد و نمو می نمایند سالم تر و موفق تر خواهند بود. در این هفته نیز زوایای جالب توجه دیگری از زندگی همسران موفق را باهم مرور می کنیم:

🔴  همسران موفق مدام روابط خود را ترمیم و تقویت می کنند

همه زوجین این تجربه را دارا هستند و می دانند در زندگی مشترک گاهی مسائلی پیش می آید که باعث می شود تنش های کلامی بروز کند. معمولاً دیده می شود که بسیاری از زوجین کنترل خود را در چنین گفتگوهای چالشی از دست داده و با عصبانیت و لج بازی خواهان این هستند که حرف آخر را خودشان زده و برنده ی این گفتگو باشند! 
اما رویکرد همسران موفق در چنین موقعیت هایی کاملاً متفاوت است و رفتاری که از خود بروز می دهند پیشگام بودن است. پیشگام بودن در چه چیزی!؟ در کنترل شرایط بوجود آمده!
همانطور که اشاره شد معمولاً تنش‌های همسران با مشاجرات کلامی آغاز می‌شود، در اینجا برای بدتر نشدن اوضاع بهترین اقدام کنترل شرایط است. به این معنا که بر روی شعله ی پدید آمده، هیچگاه بنزین نمی ریزند و آن را شعله ورتر نمی کنند! معمولاً همه افراد در مقابل رفتار همراه با آرامش، آرام می‌شوند چرا که از فرد مقابل سیگنال‌های مثبت دریافت می‌کنند.
از این رو اگر یکی از زوجین هنگام بروز تعارض به سمت رفتاری خاص که نرمش داشته باشد برود (هرچند هم اختلاف شکننده‌ای وجود داشته باشد) می‌تواند در صورتی که مهارت پیشگام شدن را اجرا کند، همسر خود را به تعامل در فضایی مثبت دعوت کند و با اتکا بر فرآیند این رفتار خاص،‌ بحران موجود را کنترل کند. در چنین وضعیتی، پیشگام بودن، نقطه ضعف محسوب نمی‌شود، بلکه نشان از توان فرد دارد که علی رغم تنش‌های موجود خود را آرام نگه می‌دارد و همسرش را با خود همراه می‌سازد. از این رو اگر از منظر توانمندی به این موضوع نگاه شود زوجین همیشه برای پیشقدم شدن تلاش می‌کنند. پس پیشقدمی در آرام بودن و در آرام کردن فضا و آرام کردن فرد مقابل که همسرمان است خودش یکی از توانمندی ها و مهارت های رفتاری است که در زندگی زوجین موفق قابل رویت است. 

 

نکته ی دیگری که در زندگی زوجین موفق زیاد به چشم می خورد، تکنیک «پذیرش» است که  بخش مهمی از راه حل تعارضات در بین زوجین است.
حتما شنیده اید که می گویند زن و شوهر باید با هم کنار بیایند تا زندگی شان سر پا بماند. و اینکه واقعاً بخش مهمی از حل تعارض، همین پذیرش است؛ یعنی پذیرش تفاوت هایی که بین دیدگاه های فرد و همسرش وجود دارد. اما این را هم باید دانست که همیشه پذیرش کامل طرف مقابل کار ساز نیست! باید توجه داشت در مواقعی که این اختلاف دیدگاه آسیب زننده است صرفاً نمی توان از فرمول پذیرش کامل استفاده کرد، بلکه در اینجا مهارت دیگری را می طلبد که شاید بتوان گفت اجرای یک پذیرش تعدیل شده و هدفمند است. با یک مثال این موضوع را بررسی می کنیم: فرض کنید همسری در خانواده، شخصیتی وسواسی دارد و همه کارهایش را با آداب و نظم خاصی انجام می دهد. فرد دیگر در نقطه مقابلش کاملا بی نظم و آشفته و به هم ریخته است!


فرد شلخته نمی تواند با انتظار پذیرش کامل بگوید: همسرم باید با شلختگی من کنار بیاید و مرا همینطور که هستم بپذیرد! یا فرد وسواسی نمی تواند بگوید من همینم که هستم و همسرم باید با این نظم و چارچوب های من کنار بیاید! قطعاً با این رویکرد این دو نفر به یکدیگر آسیب می زنند. پس بهتر است برای رفع این تعارض هر دو طرف راهکارهایی ارائه کنند. مثلاً ابعادی از رفتارهای طرف مقابل را بپذیرند و ابعادی از رفتار خود که تیزتر و آسیب زننده تر است، اصلاح کنند. به این ترتیب حد تعادل ارتباط رعایت می شود و با اجرای تکنیک پذیرش تعدیل شده و هدفمند هر دو طرف سالم می مانند و مشکلشان به میزان قابل توجهی حل شده و آسیب های بوجود آمده در روابطشان ترمیم می گردد.
واقعاً اگر شما نیز شاهد اجرای این تکنیک ها  و چنین صحنه هایی باشید، حتماً زوجین موفق را بخاطر این رفتارهای پسندیده تحسین می کنید، خب پس چرا شما و همسرتان این چنین نباشید!؟ 
یقیناً با دقت و توجه و تمرین در انجام این تکنیک ها شما نیز می توانید رفته رفته زندگی مشترک خود را به سطح زندگی زوجین موفق رسانده و در زمره ی این خانواده های خوشبخت و عاشق قرار گیرید و هرچه بیشتر از زندگی لذت ببرید. این آرزوی قلبی ما برای شماست🌹

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور

 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر