تاریخ انتشارشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۴۶۴

هنر زندگی (۳۲)

سلام ودرود بر زوجین موفق🌹

شاید براتون سوال باشه که چرا سلام و درود این هفته را خدمت زوجین موفق تقدیم کردیم!؟ یک دلیلش این است که زوجین موفق « هنر زندگی» را خیلی خوب درک کرده و در حال اجرا کردنش می باشند. آنها با بکارگیری یک سری روش های ساده و آسان، ارتباط بسیار موفقی را بین خود و همسرشان پدید آورده و از هم اکنون بهشت خداوند را در روی زمین و در همین زندگی دنیایی برای خود و اطرافیانشان ایجاد کرده اند. شما نیز می توانید در چنین بهشتی زندگی کنید فقط اگر ‌که خودتان بخواهید: 
 

🔴 چگونه با همسرم در همین دنیا برای خودمان بهشت بسازیم؟

خب ما تاکنون در طی مباحث هفته های گذشته در مورد مختصات این بهشت، خیلی از مطالب را خدمتتان مطرح کرده ایم. مثلاً راه ها و روش های گفتگوی سالم و اثربخش را که طی هفته ها مطرح شد، از مهمترین مختصات این بهشت است. این نکته مهم است تا زوجین مهارت گفتگو با یکدیگر را تمرین نکنند، نمی توانند منظور خود را به خوبی به یکدیگر تفهیم کرده و مدام دچار سوءتفاهم می شوند و بهشتشان بهم می خورد!
اکنون اجازه دهید چند هفته هم در مورد آنچه که زوجین موفق علاوه بر داشتن مهارت در گفتگوی ثمر بخش با یکدیگر رعایت می کنند و بهشت زیبایی را در طول زندگیشان از عشق سرشار خود به یکدیگر پدید می آورند خدمتتان مطرح کنیم: 
زوجین موفق به تایید و تکریم ویژگی های مثبت همسر خود توجه داشته و کمتر به عیب‌جویی از یکدیگر می پردازند. بارها مشاهده شده که زوجین جوان زندگی خود را عاشقانه آغاز می کنند ولی خیلی زود رابطه شان از گرمی به سردی می گراید. یک دلیل رایج معمولاً همین باز شدن چشمها به عیوب یکدیگر است. آنها نیاموخته اند که همسران به دلیل داشتن رابطه ی بسیار نزدیک به زودی به همه ی ویژگی های رفتاری و شخصیتی یکدیگر پی می برند و‌چه بسا برخی از این ویژگی ها نیز مورد پسندشان نباشد! اینجاست که معمولاً دست به تلاش نافرجامی میزنند که همانا تلاش در جهت تغییر دادن یکدیگر است!
 

چه بهتر که زوجین بیاموزند و درک کنند که قرار نیست در این زندگی همه چی بر وفق مرادشان باشد‌ و اینکه بسیاری از رفتارها در عمق شخصیت افراد جا گرفته و تغییر دادنشان به این سادگی ها هم نیست! پس اگر رفتاری در همسرمان مورد پسندمان نیست چه باید کرد!؟ 
در اینجا بایدیک سوال اساسی پرسید، اینکه آن رفتار چگونه رفتاری است!؟ آیا از آن نوع رفتارهای ناهنجار و خانمان برانداز است!؟ نا هنجاری هایی همچون بی تعهدی و بی مسئولیتی به زندگی و یا عادت به هرزگی و خیانت ویا دست کجی و دزدی ویا انواع اعتیاد و ... که ضمن تایید بیمار بودن وی اما رفتارهای هرکدام می تواند یک جرم تلقی می گردد که راه و روش برخوردش جداست و اگر گله مندی از رفتار همسر بخاطر اختلالات رفتاری و شخصیتی رایجی است که زندگی بهم ریز و طاقت فرسا هستند همچون پارانویید، نوروز، اسکیزوفرنی و دوقطبی ها و ... که اینها نیز از انواع بیماری های روحی روانی است که حسابش جداست و مسیر برخورد با آنها قطعاً مسیر روانپزشکی است که اکنون جزو مباحث ما نیست! 
ضمن اینکه هنوز می توان گفت این موارد با اینکه تعدادش کم‌نیست اما هنوز جزو اکثریت چالش ها و مخاطرات زندگی های زناشویی نیست. آنچه که بر اساس مطالعات انجام شده اکثریت چالشها را بین زوجین تشکیل می دهد، مربوط به رفتارهایی است که ناهنجاری تلقی نمی شوند و عمومأ مشکلاتی است که بر اثر عدم آگاهی، عدم آموزش، بی توجهی و بر اثر غفلت پدید می آیند که با مشاوره و آموزش برطرف می گردند. مانند همین موضوع که زوجین به‌ جای اینکه چشمان خود را به روی محاسن و ویژگی های رفتاری مثبت یکدیگر باز کنند، مدام از یکدیگر عیب‌جویی نمایند! در این مورد به زوجینی که به چالش خورده اند وقتی گفته می شود کاغذی را برداشته و خط عمودی وسط آن کشیده و در یکطرف ویژگی های مثبت و در طرف دیگر ویژگی‌های منفی همسرتان را یادداشت کنید و به هر کدام وزن و نمره دهید، آنگاه معدل همسر خود را محاسبه کنید، متوجه اشتباه خود شده و لااقل به همان نسبت که به عیوب همسرش توجه دارد، چشمش به خوبی های او نیز باز می گردد و تعادل دلخواهی برقرار می شود اما به شرط آن که فرد، دست از مقایسه‌ی همسر خود با دیگران بردارد. همه می دانیم که مقایسه ی هر فردی با دیگری از اساس کار اشتباهی است و به رخ کشیدن و یادآوری رفتار افراد دیگر کار بسیار ناپخته ایست که همسران کم تجربه و آموزش ندیده آن را مرتکب شده و باعث ایجاد سردی در روابط خود با همسرشان می شوند!
 

در بررسی ویژگی های مثبت و منفی و وزن و نمره دادن و معدل گیری از وضعیت رفتاری همسران دو سه نکته را گوشزد می نماییم: اول اینکه گل بی عیب خداست و همانطور که ما خودمان یک انسان کامل نیستیم بنابر این نباید انتظار داشته باشیم که همسرمان هیچ عیب و نقص رفتاری و خلق و خویی نداشته باشد. دوم اینکه اگر نتوانیم رفتارهای مثبت همسر خود را به خوبی برشماریم، نقص بزرگی است که نیاز به مراجعه به مشاور امور خانواده دارد. در این رابطه حتماً از مشورت با مشاورین مجرب بهره مند شوید تا بتوانید به جمع بندی واقع بینانه تری از همسر خود برسید. 
همین دقت و توجه به ویژگی های رفتاری مثبت و قدردانی از این صفات و کاهش عیب جویی و نگاه منفی و ایرادگیری، خودش تاثیر بسزایی در گرم شدن رابطه همسران با یکدیگر دارد. می بینید، به همین سادگی!

در هفته های آتی بازهم پیرامون چگونگی تعامل همسران موفق باهم به گفتگو می نشینیم. با آرزوی اینکه روز به روز بتوانیم به زندگی و رابطه ی خود با همسرمان معنا و عشق بیشتری ببخشیم.🌹

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور

   
dhl ckn'd
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر