تاریخ انتشارشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۴۵۳

هنر زندگی (۳۱)

سلام بر مخاطبین عزیز🌹
همه می دانیم و بارها شنیده ایم که پدید آوردن محیط زندگی مناسب برای خانواده، تنها به تامین مسکن و خورد و خوراک و پوشاک اهل منزل نیست، بلکه علاوه بر اینها که شرط لازم خانواده داری است، آنچه که زندگی را برای اعضای خانواده شیرین و دلچسب می نماید، داشتن روابط گرم و صمیمانه و همچنین امکان گفتگو و گفتمان موثر با یکدیگر در فضای خانه است که همه در آن احساس امنیت، اعتماد به نفس‌ و عزت نفس نمایند، اینها می توانند شرط کافی برای خانواده داری محسوب شوند.
در این میان پدر خانواده به عنوان نان آور و تامین کننده معاش، برای خانواده داری می بایست به امور دیگری نیز توجه داشته باشد که تعدادی از آن ها را در هفته های گذشته مطرح کردیم و در این هفته به ادامه آن می پردازیم:
 
🔴 ویژگی های یک پدر فوق‌العاده خوب و ایده آل
 
«پدر خوب» واژه ای است که امروزه زیاد می شنویم و اصطلاح آن را زیاد بر تابلوها و نمای شهر می بینیم. در حالی که این واژه تنها به چند کلمه خلاصه نمی شود و اشاره بر مسئولیتی سنگین دارد که چنانچه با دقت و توجه و مطالعه بگذرد نتایج چشمگیری داشته و برعکس اگر در انجام مسئولیت هایش اهمال کرده و بی توجهی از خود نشان دهد، عواقب بسیار بدی برای خانواده و آینده فرزندانش خواهد داشت!
یک پدر خوب معمولاً اهل گفتگو با فرزندانش می باشد و در این گفتگو بیشتر گوش شنوای فرزندش است.


منظور از گوش دادن این نیست که وقتی بچه ها با آنها صحبت می کنند، آنها فقط سر تکان داده و لبخند بزنند. یک پدر فوق العاده خوب، وقتی پسرش در حال تعریف داستانی بی سر و ته و شاخ و برگ دادن به خیال پردازی هایش درباره کارتونی عجیب است با ایجاد گفتگویی خلاقانه و هدفمند در مورد موضوع مد نظر فرزندش به رشد خلاقیت او کمک می کند. چنین پدری در اوقات سخت و زمانی که فرزندش به شانه ای برای گریستن نیاز دارد، در کنارش هست و آماده است تا با اندرزهای کارآمد و پدرانه اش به پیشرفت او کمک کند و نقش حمایتی خود را به موقع ایفا نماید. این دسته از پدران خوب، علایق فرزندانشان را دوست دارند و تمایلی حقیقی به علایق آنها نشان می دهند. البته که تمامی پدرها به سرگرمی های مشترک خود و فرزندانشان علاقه نشان می دهند اما پدرهای خاص و فوق العاده به فرزندانشان این امکان را می دهند که علایق مخصوص به خود را دنبال کنند. چنین پدرهایی نه تنها به فرزندانشان اجازه می دهند که به دنبال تحقق رویاهای شان بروند، بلکه خودشان نیز به این رویاها و اهداف علاقه نشان می دهند.


 
آنها در اوقات فراغت شان به دنبال اطلاعاتی پیرامون سرگرمی ها و علایق فرزندانشان هستند. آنها با این کار مطالب بسیار خوبی را می یابند تا برای فرزندانشان بخوانند. بدین ترتیب عادت به مطالعه را در بچه ها رشد می دهند. دیگر اینکه آنها صبورند، این یعنی پدران فوق العاده عالی، هیچ گاه کنترل خود را از دست نمی دهند. آنها ممکن است از درون در جوش و خروش و یا ناراحت و یا حتی در هراس باشند، اما پدرهای خیلی خوب هرگز نمی گذارند که فرزندانشان متوجه این موضوع شوند. آنها با آرامش با مشکلات برخورد می کنند و احساسات منفی را تا جایی که می توانند از خود دور می کنند زیرا می دانند که انتقال این احساسات به فرزندان باعث ترس و نگرانی آنها می شود.
پدرهای فوق العاده خوب، تمامی امکانات شان را برای پشتیبانی از فرزندشان به کار می گیرند. وقتی پدری خسته از یک روز کاری به خانه بر می گردد، باز هم به نیاز فرزندش که باید با او فوتبال تمرین کند، توجه نشان می دهد. مثلاً اگر رئیسش از او بخواهد که تا دیر وقت اداره بماند، روزی که فرزندش مسابقه دارد، محال است این اضافه کاری را بپذیرد. حتی اگر او بداند که رئیسش آن پرونده را فردا از او می خواهد، باز هم یک پدر فوق العاده فارغ از این که چه پیش می آید، فرزندش را ناامید نمی کند.
و در نهایت بهترین پدرها می دانند که هیچ چیزی لذت بخش تر و ارزشمندتر از پدر بودن نیست. پول، اموال، ترفیع، موقعیت شغلی و اجتماعی و یا ... هیچ چیز دیگری در دنیا نمی تواند به اندازه تربیت دختر و یا پسری که بعدا می توانید به او افتخار کنید، معنادار باشد. شاید یک مرد برای پدر خوب بودن نیاز باشد که خود را تغییر دهد اما او با آغوشی باز از این تغییر استقبال می کند. بهترین پدرها از جوانی در انتظار پدر شدن بوده اند و خیلی ساده برای موقعیت مناسب این اتفاق بی نظیر انتظار کشیده و خود را آماده کرده اند.
 

برای همه ی پدران آرزوی یک پدر فوق‌العاده خوب بودن را داریم 🌹
 
فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
 
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

محمدی
feedback
Iran, Islamic Republic of
از مطالب آموزشی برای پدران استفاده کردیم. ممنونم
مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر